191661
۱۶ دی ۱۳۹۷
دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان:

۴۰ درصد واردات لباس کشور متعلق به پوشاک کودکان و نوجوانان است

دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان گفت: ما از کالاهای خوب ایرانی حمایت می‌کنیم تا آثار ایرانی با آثار خارجی قابل رقابت باشد.

به گزارش کودک پرس ، نشست دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان پیش از ظهر امروز شنبه 15 دی با حضور سومبات هاکوپیان، رییس انجمن طراحان پارچه و لباس، حمید قبادی،دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور، مینو پدرام، دبیر جشنواره، فرشته کیاوش نماینده بخش علمی دانشگاهی جشنواره کودک از دانشگاه علم و فرهنگ و شاهین شریفی نیا، عضوهیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران  و خانم هاشمی مشاور جشنواره در ساختمان انجمن طراحان پارچه و لباس برگزار شد.

در این نشست مینو پدرام، دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه لباس کودک و نوجوان گفت: از سال گذشته جشنواره ملی طراحی پارچه لباس کودک و نوجوان به صورت مجزا از جشواره مد و لباس فجر برگزار می شود، علت این امر هم تخصصی شدن بود که بیشتر به لباس کودک و نوجوان پرداخته شود. در این دو سال سعی کردیم نشست ها و جلسات تخصصی در حوزه لباس کودک و نوجوان برگزار کنیم و هدف مان از برگزاری این نشست ها این بود که آثار طراحان را چه در زمینه طراحی لباس و پارچه عرضه کنیم و از تولیدکنندگان دعوت به عمل بیاوریم که این آثار را به تولید انبوه برسانند و در این راه تجربیات بسیار خوبی به دست آورده ایم.

 

دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه لباس کودک و نوجوان با اشاره به شعار این جشنواره مبنی بر «از کودکی خوب پوشیم»، گفت: این جمله می تواند یک معنای خوبی را به خوب پوشیدن بدهد، خوب به معنای ایده آل گرایی، زیبایی و بهداشت در یک لباس وجود دارد، اینکه از کودکی خوب بپوشیم یعنی کودک از کودکی باید یاد بگیرد چگونه بپوشد و باید از کودکی به کودکان آموخت که چگونه لباس بپوشند.

مینو پدرام با اشاره به برگزاری ورک شاپ های آموزشی در جشنواره لباس کودک و نوجوان گفت: نشست های روانشناسی و خلاقیت کودک همزمان با برگزاری این جشنواره برگزار خواهد شد، پیش از آن نیز سه ورک شاپ آموزشی در لباس کودک و نوجوان برگزار شده بود.

 

دبیر دومین جشنواره ملی طراحان پارچه و لباس کودک و نوجوان با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار جشنواره کودک و نوجوان اظهار کرد: آثار دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان نسبت به گذشته یک رشد 35 درصدی داشته است، سال گذشته 375 اثر به دبیرخانه رسید اما امسال 500 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است و سطح کیفی آثار نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی افزود: ما در شورای سیاستگذاری جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان تصمیم گرفتیم پس از پایان جشنواره، جشنواره دوره بعد را آغاز کنیم و با برگزاری نشست های تخصصی می خواهیم سال آینده این جشنواره را پربارتر برگزار کنیم. همچنین می خواهیم جشنواره کودک و لباس به عنوان یک رویداد ثابت در تقویم هر ساله برگزار شود.

 

مینو پدرام با اشاره به بخش های مختلف دومین جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان اظهار کرد: در دومین جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان بخش اصلی بخش رقابتی است که  آثار طراحان ارایه شده و پس از داوری آثار به نمایش درمی آیند، همچنین بخش «ویترین ملی» در حمایت از برندهای ایرانی که کالای باکیفیت ایرانی ارایه کرده اند و بخش مسابقه زنده که از ایده تا اجراست و بخش کارگاه های آموزشی نیز در این جشنواره حضور دارند.

 

مینو پدرام اظهار کرد: سالانه یک و نیم میلیون نفر به جمعیت کودکان ما افزوده می شود. کودکانمان هر سه ماه و شش ماه یک بار نیاز دارند که لباس آنها تعویض شود، این نیاز با رشد کودک ادامه پیدا می کند، همین منجر به حجم تولیدات زیادی لباس می شود که می تواند اشتغالزایی را حتی در مشاغل کوچک خانوادگی به وجود بیاورد. ما در همین راستا می توانیم از انجمن طراحان الگوسازی،‌ برش پارچه و ایده های نو را به طراحان بدهیم. حوزه لباس کودک و نوجوان جای کار بسیاری دارد و نگاه ما به این حوزه کاربردی است چرا که برای طراحان اشتغال و کارآفرینی را به وجود می آورد و سمت و سوی درستی را پیش روی طراحان قرار می دهد.

دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان درباره بخش فروش این جشنواره گفت: این نمایشگاه بخش فروش ندارد چرا که تنها به صورت جشنواره برگزار می شود ولی اگر کسی بخواهد از طراحان طرحی را بگیرد آن بحثی جداست، نمایشگاه جای تجاری نیست امیدوارم تولیدکنندگان آثار طراحان را خریداری کنند تا بتوانند آن را به تولید انبوه برسانند.

 

مینو پدرام درباره مکان برگزاری دومین جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان که در فرهنگستان هنر برگزار می شود، اظهار کرد: اولین دوره جشنواره در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد که فضای بسیار زیادی داشت. در این دوره از ما حمایت بسیاری شد اما امسال در حد وسع ما نبود و نتوانستیم این مکان را بگیریم و با تلاش آقای قبادی و حسین جانی امسال تنها توانستیم فرهنگستان هنر را اگرچه فضای کوچکی دارد، بگیریم ولی طراحان ما از همین فضای کوچک نهایت استفاده را برای فضاسازی کرده اند.

 

مینو پدرام همچنین درباره برگزاری جشنواره های مثل جشنواره کودک و نوجوان برای پیشگیری از قاچاق کالا گفت: ما رسالت مان در جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان مستقیما پیشگیری قاچاق کالا نیست ولی به نوعی همکاری می کنیم، ما با ارایه طرح های خوب می خواهیم به مردم نشان دهیم پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد و این می تواند آگاهی در حوزه لباس کودک بوجود بیاورد. اگر بتوانیم حمایت ها را از همان لباس کودک شروع کنیم بحث مبارزه با قاچاق کالا را حمایت می کنیم اما باید بازار خودمان را از نظر تولید کمی و کیفی داشته باشیم که مردم از آثار ایرانی خریداری کنند.

وی اظهار کرد: سه برند کودک و نوجوان در دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان حضور دارد،برند یکی از معضلات اصلی ما در حوزه مد و لباس گروه کودک و نوجوان است که در این حوزه کمبود داریم امیدوارم این جشنواره شروعی باشد که لباس کودک و نوجوان را تامین کنیم. یکی از هدف های اصلی جشنواره تخصصی کردن طراحی و تولید است چون نقطه ضعف هایی در طراحی، تولید و به عرضه لباس کودک و نوجوان وجود داشت باعث شد این جشنواره به صورت مجزا برگزار شود تا سطح کیفی آثار بالا برود، ما از کالاهای خوب ایرانی حمایت می کنیم تا آثار ایرانی با آثار خارجی برابری کند شاید بیش از 40 درصد واردات ما در کالای حوزه کودک و نوجوان است باید با ویترین ملی این عدد از 40 درصد کاهش یابد.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار