191208
۱۱ دی ۱۳۹۷

راه‌اندازی نخستین موزه کودک در ارومیه به کجا انجامید؟

در یکی دو سال اخیر موضوع راه‌اندازی نخستین موزه کودک در ارومیه مرتباً اطلاع‌رسانی شده اما چگونگی و زمان اتمان این کار چندان روشن نشده است که در گزارش پیش رو به ابعاد مختلف آن می‌پردازیم.

به گزارش کودک پرس ، راه‌اندازی موزه در شهرهای مختلف یکی از روش‌های جذب گردشگر محلی، ملی و بین‌المللی است به شرطی که در آن موزه جذابیت‌های مورد انتظار برای گردشگران فراهم آورده شود.

پیش‌تر از موزه به عنوان جایی یاد می‌شد که در آن لزوماً باید انتظار دیدن اشیاء تاریخی چند هزار ساله را می‌داشتیم در حالیکه تعریف امروزی‌تر موزه چنین نیست بلکه می‌توان موزه‌هایی طراحی و راه‌اندازی کرد که اساساً مبنای راه‌اندازی آن برای نماش آثار تاریخی نباشد.

راه اندازی موزه‌های تخصصی در همین تعریف و رویکرد قابلی انجام دارد که در آذربایجان غربی روند شروع بکار آن کلید خورده است، موزه کودک، موزه مدرسه و موزه طب به عنوان موزه‌های سه گانه در حال راه‌اندازی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی و ادارات مرتبط قرار دارد.

 

ضرورت هماهنگی دولت در راه اندازی نخستین موزه کودک در ارومیه

راه‌اندازی موزه کودک شهرستان ارومیه در فاز جدی‌تری از چند سال پیش آغاز شده و اکنون روند آن طی می‌شود.

روشن است که راه‌اندازی موزه کودک یک کار تماماً تخصصی است بنابراین نیازمند همراهی مسئولانه ادارات مرتبط است.

این کار در شهر ارومیه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان در حال انجام است و به همین منظور مدیران این اداره آخرین راهکارهای تسریع در راه‌اندازی نخستین موزه کودک در ارومیه را بررسی کردند.

در جلسه مشترکی که در همین ارتباط و پس از بازدید از این پروژه برگزار شد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت: همت اصلی را در راه‌اندازی این موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به خرج داده و بایستی از این همت و تلاش قدردانی کرد.

 

اهتمام کانون پرورش فکری کودکان در راه اندازی موزه کودک

جلیل جباری با اشاره به وجود مخاطبین موزه‌ها تصریح کرد: امروزه موزه‌ها تخصصی‌تر شده‌اند و هر موزه‌ای مخاطب خود را دارد و بنابراین لزوم راه‌اندازی موزه کودک با توجه به فعالیت خوب کانون در استان بسیار ضروری بود.

جباری افزود: این اداره کل آمادگی کامل دارد تا به لحاظ محتوایی، صدور مجوزهای لازم، بهره‌مندی از تجارب موزه‌داری از طریق استان و سازمان متبوع همکاری‌های لازم را ارائه داده و نسبت به راه‌اندازی موزه کودک در ارومیه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعاملات لازم را داشته باشد.

در این دیدار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی نیز از زحمات مدیرکل و کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قدردانی کرده و گفت: همکاری‌ها و راهنمایی‌های شما عزیزان موجب شد تا عزم ما برای راه‌اندازی موزه کودک در ارومیه راسخ‌تر شده و بر اجرای این امر سرعت ببخشیم.

 

راه اندازی رصدخانه و پژوهشکده‌ای برای کودکان و نوجوانان

جواد زاهدی راه‌اندازی این‌گونه فضاها را برای کودکان و نوجوانان استان ضروری دانسته و افزود: با توجه به وجود تاریخ بلند و ظرفیت‌های گردشگری در استان بایستی فضاهای این چنینی را برای کودکان فراهم کنیم تا نسل جدید را به هویت و تاریخ خود آشنا سازیم.

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم علاوه بر موزه کودک اقدام به راه اندازی رصدخانه و پژوهشکده‌ای برای کودکان و نوجوانان نیز در این مکان کنیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر این امر نیز تحقق یابد.

 

زاهدی با اعلام زمان راه‌اندازی موزه کودک در ارومیه اظهار داشت: بیش از 90 درصد کارهای اجرایی محل موزه به اتمام رسیده و سعی داریم همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی این موزه را افتتاح کنیم.

بر این اساس موزه کودک ارومیه در زیربنایی به مساحت حدود 500 متر مربع در قالب سالن‌های تاریخ، نجوم، پیش‌ازتاریخ و مردم شناسی  در محل پارک شهرچایی این شهرستان در حال اتمام و آماده سازی بوده و در مجاورت آن سالن آمفی تئاتر، کتابخانه و غرفه نمایشگاه و فروش محصولات کانون نیز برای کودکان و نوجوانان دایر خواهد بود.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار