191071
۱۱ دی ۱۳۹۷
بطحایی در جمع نمایندگان منتخب شورای انجمن اولیا و مربیان:

گاهی اوقات خانه و مدرسه زحمات همدیگر را خنثی می‌کنند/ شرط استمرار فعالیت مدیران مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت، گفت: خانه و مدرسه هر کدام کار خودش را انجام می‌دهد و گاهی وقت‌ها همدیگر را تخریب کرده و تلاش‌ها و زحمات همدیگر را خراب و خنثی می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، جلسه ملاقات وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان منتخب شورای انجمن اولیا و مربیان استان‌ها، امروز در سالن جلسات دفتر وزارتی برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه اظهار کرد: خیلی امیدوارم این جلسه آغاز راه پر خیر و برکتی در نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی ادامه داد: در رویکرد نوین نظام تعلیم و تربیت، خانواده و آموزش و پرورش دو شریک تلقی می‌شود که سرمایه واحدی دارند و همه هم و غم آنها تعالی و گسترش سرمایه است.

بطحایی اضافه کرد: اگر این دو شریک ضوابط و قوانین مشارکت را رعایت نکنند، حتما سرمایه لطمه می‌خورد و مهم‌ترین اقدام در موفقیت این شراکت، تعامل است.

وی توضیح داد: تعامل یعنی آن‌چیزی که فرد به عنوان شریک مد نظر دارد و شریک مقابل، نظرات و پیشنهادات را بدهد و با همدیگر تصمیم‌گیری کنند و این همان حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت است.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این دو شریک هر کدام کار خودش را انجام می‌دهد و گاهی همدیگر را تخریب می‌کنند؛ گاهی وقت‌ها تلاش‌ها و زحمات همدیگر را خراب و خنثی می‌کنند؛ دارم آبروداری می‌کنم که می‌گویم گاهی وقت‌ها بلکه باید بگویم خیلی وقت‌هاست.

وی با بیان اینکه شرط موفقیت تربیت نسل آینده مشارکت خانه و مدرسه است، تصریح کرد: مردم در کشورهای پیشرفته آنقدر زحمت نمی‌کشند ولی نتیجه اثربخشی آن بالاتر از ماست است زیرا ما زور هم دیگر را خنثی می‌کنیم یعنی اصطکاک الگوها دارد تلاش‌ها را خنثی می‌کند.

بطحایی با تأکید بر اینکه باید شبکه خانه و مدرسه را به سمت شبکه منسجم، همگرا و هدفمند رهنمون کنیم، افزود: پلت‌فرم شبکه آموزش و پرورش را تهیه کردیم تا حرف‌هایمان را در آنجا بزنیم مثلاً اولیا مستقیم و آنلاین با مدیران مدارس صحبت کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه بچه‌ها در معرض آسیب‌های اجتماعی بوده در خطر هستند، گفت: فیلم‌‌های‌هایی در زمینه آسیب‌های اجتماعی و نحله‌های کاذب برای رسانه آموزش و پرورش تهیه کردیم؛ البته تعداد بچه‌های در خطر زیاد نیست اما حتی اگر یک بچه هم در خطر باشد باید عالمانه و متخصصانه ورود کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید دوره‌های آموزشی اجباری برای والدین و مدیران مدارس در نظر گرفته شود، اظهار کرد: دوره‌های آموزش اجباری برای مدیران مدارس پیش‌بینی شده و استمرار خدمت آنها در این پُست‌ها منوط به گذراندن این دوره‌هاست.

وی اضافه کرد: همچنین والدین باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند و نگرش والدین به مدرسه توسط انجمن اولیا و مربیان باید اصلاح شود.

بطحایی با بیان اینکه خانواده‌ها باید از وزیر آموزش و پرورش مطالبه کنند و از او پاسخ بخواهند، گفت: مدرسه محل زندگی دانش‌‌آموزان است و محل حفظ کردن ۴ فرمول نیست بلکه باید مدارا کردن و صبوری، دست افتاده را گرفتن را تمرین کنند؛ اینکه دانش‌آموزان انواع و اقسام معادلات دیفرانسیل و مشتق را تمرین کنند خوب است اما بخشی از این موارد در دانشگاه‌هاست.

 

وی ادامه داد: دخترم در رشته ریاضی در دبیرستان درس خواند و در دانشگاه رشته ریاضی محض قبول شد؛ ترم اول می‌خواست ترک تحصیل کند و می‌گفت سر کلاس دانشگاه حوصله‌ام سر می‌رود زیرا آن‌چیزی که در دانشگاه می‌آموزند، قبلاً در مدرسه یاد گرفتم؛ تفاوت آموزش ما با کشورهای پیشرفته همین آموزش‌هاست که باید مطالبه‌گری‌ها از فرمول‌ها و حفظیات به مهارت‌های زندگی تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش به آموزش و پرورش با اشاره به طرح کلاس‌های اسباب‌های اظهار کرد: می‌دانم امکانات مدارس در همه‌جا کافی نیست اما باید در مواردی که می‌توانیم اقدام کنیم؛ بچه‌ها باید مدرسه را دوست داشته باشند و سند تحول بنیادین همین اقدامات است و مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است.

 

وی تصریح کرد: اگر آموزش و تعامل درست انجام شود، دادگستری‌ها خلوت خواهد و نزاعی صورت نمی‌گیرد؛ ما برای اینکه بتوانیم تعامل بین مدرسه و خانواده را گسترش دهیم یک نرم افزار و پلت‌فرمی ایجاد کردیم تا در این زمینه مشارکت کند و همچنین لازم است که دوره‌های آموزشی را هم برگزار کنیم تا مدیران و والدین نکات مهم را بیاموزند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار