موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
189658
۲۸ آذر ۱۳۹۷
لیلا رضایی، روانشناس بالینی بررسی کرد:

چه مهدکودکی مناسب فرزند من است؟

مهدکودک‌ها گاهی خانه‌ی دوم کودکان می‌شوند چرا که بچه‌ها نیمی از روز خود را در آن می‌گذرانند و بعد از آموزه‌های والدین در خانه، تحت تربیت و آموزش مستقیم مربیان قرار می‌گیرند. بنابراین لازم است خانواده‌ها فواید و مضرات این خانه‌ی ثانوی را شناخته و نسبت به انتخاب مهدکودک مناسب برای فرزندانشان آگاه باشند.

به گزارش کودک پرس ، در زمینه ی فواید و مضرات مهد کودک ها و راه های تشخیص مهد مناسب با «لیلا رضایی» روانشناس بالینی و مدرس دوره های تربیت مربی جهاد دانشگاهی علامه مصاحبه ای انجام داده است.

 

فواید مهد کودک برای کودکان

رفتن به مهد اگر در سن مناسبی باشد باعث استقلال کودک می شود و او را برای انجام مسئولیت هایش در آینده آماده می کند. بعلاوه بچه ها در مهد ضمن بازی کردن و همکاری و دوست یابی، وقت بیشتری را در کنار کودکانی که نیازهای مشابه با او دارند می گذرانند.

 

وی در رابطه با فواید دیگر مهد هم گفت: پیروی از قانون و ترک رفتارهای نامناسب، تشویق شدن برای کارهای خوب، کار با انواع اسباب بازی ها و وسایل و تقویت مهارت های حرکتی ظریف و درشت، تقویت حواس پنجگانه، از دیگر مزایای مهد برای کودکان است. مهم تر از همه ی اینکه بسیاری از مشکلات رفتاری و عاطفی بچه با حضور در بین هم سن و سال های خود و مربیان بروز می کند و این امر به خانواده ها کمک می کند که نسبت به ناهنجار بودن رفتارهای کودک خود آگاه شوند.

شرایط نامناسب مهدها

این روانشناس بالینی یکی از مشکلاتی که برخی از والدین پس از رفتن بچه به مهد عنوان می کنند، تاثیرپذیری منفی رفتارهای کودک از کودکان دیگر است و در اینباره افزود: حضور کودکانی در مهد که در خانواده ای آسان گیر که در برابر اشتباهات کودک هیچ عکس العملی نشان نمی دهند، قطعا روی رفتارهای کودکان دیگر مؤثر خواهد بود و این مسأله برای خانواده های منضبط آزاردهنده است.

وی به مناسب نبودن شرایط برخی مهدها هم اشاره کرد: محیط برخی مهدها برای رسیدگی به کودکان کم سن و سال امن نیست تا کودک به راحتی بتواند بازی کند و آزادانه به جستجوگری و اکتشاف بپردازد. در برخی مهدها کوچک بودن فضا باعث بهانه گیری کودک می شود و کنترل گری بیش از حد مربی امکان تخلیه انرژی را به بچه ها نمی دهد. بنابراین کودکی که در محیطی محدود و نامناسب نتوانسته انرژی خود را تخلیه کند، در خانه با روحیه کلافه و خسته با مادر رفتار می کند.

 

مربیان کم تجربه و ناکارآمد

لیلا رضایی یکی از معایب بزرگ برخی مهدها را عدم آگاهی و آموزش کافی مربیان دانست و گفت: با توجه به اینکه کار با کودک بسیار کار تخصصی است و نیاز به آشنایی با روحیات و خصوصیات هر کودک دارد بنابراین مربیان مهد علاوه بر علاقه به حوزه کودک و کار در این حوزه به روانشناسی کودک نیز باید اشراف داشته باشند .اما متأسفانه خیلی از مهدها از مربیان کم تجربه و با رشته های نامرتبط استفاده می کنند.

 

بچه ها را به این مهد ها ببرید

وی توصیه هایی هم برای والدینی که تمایل به بردن فرزندانشان به مهد دارند داشت: والدین باید توجه به محیط فیزیکی مهد به لحاظ بهداشتی بودن، نورپردازی خوب، وسایل و اسباب بازی های کافی و ایمن و پر تنش نبودن فضای بازی بچه ها داشته باشند و همچنین از صلاحیت مراقبت کنندگان و مربیان نیز مطلع شوند.

این روانشناس بالینی در ادامه در رابطه با ویژگی های “مهدکودک خوب” هم اینگونه به بهداشت نیوز گفت: در مهد مناسب، زمینه ی برای همه ی فعالیت های روزمره مثل بازی های فکری، بازی های فعال، زمان استراحت و توزیع وعده های مفید و سبک به خوبی مشخص شده است. برنامه ها انعطاف پذیر و در محیطی صمیمی و حمایت کننده انجام می شود و همچنین امکان برقراری ارتباط و تماس والدین با مربیان مهد در مورد رشد و رفتار کودک وجود دارد.

 

سن مناسب برای بردن به مهد کودک

رضایی اضافه کرد: اگر والدین امکان مراقبت و فراهم کردن شرایطی که گفته شد را در خانه ندارند و کودکشان، تمام وقت خود را به تماشای تلویزیون و سی دی بازی می گذراند، مهد می تواند انتخاب خوبی باشد. یا مثلا در برخی موارد کودک می تواند همه ی ساعات را در کنار مادر باشد اما به دلیل مشکلات روحی و افسردگی مادر، ماندن کودک در خانه به سلامت روان و موفقیت او در آینده صدمه می زند.

او مناسبترین سن برای بردن بچه ها به مهد را سنین بعد از دو و نیم و سه سال عنوان کرد و گفت: کودک در این سنین والدین را شناخته و دلبستگی عاطفی عمیق با آن ها برقرار کرده و از وجود آن ها مطمئن است اما قبل آن چون کودک احتیاج به مراقبت و توجه کامل کودک دارد و در مهد مربیان باید توجهشان را به تعداد زیادی کودک تقسیم کنند، تأثیرات خوبی روی بچه ندارد.

این روانشناس بالینی که تجربه کار با کودکان را نیز دارد، در آخر تأکید کرد: نگرانی والدین از سپردن بچه ها به مهد به دلیل اخبار و گزارش هایی که از عدم صلاحیت برخی مربیان گفته می شود، طبیعی است اما حتی اگر مادر به طور تمام وقت و با دانش و آگاهی کافی هم بتواند از کودک در خانه مراقبت کند، توصیه می شود فرزندش را به طور پاره وقت و ساعاتی در هفته به مهد بسپارد تا کودک برای زندگی اجتماعی و حضور در مدرسه آماده شود.

 

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار