1872
۳۰ مرداد ۱۳۹۵

استفاده ابزاری از کودکان توسط متکدیان خیابانی در ورامین

بسیاری از گدایان و متکدیان در ورامین، کودکان معصوم و حتی شیرخوار را به ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود تبدیل کرده‌اند،
به گزارش کودک پرس    تکدی گری یکی از آسیب‌های جدی در جامعه کنونی محسوب می‌شود که علاوه بر مشکلات فرهنگی و شهری، آسیب‌های اجتماعی را نیز به همراه دارد.
طی سال‌های اخیر برنامه ریزان و سیاست‌گذاران کوشیده‌اند تا برنامه‌های عملیاتی را برای مقابله با این پدیده ناهنجار اجتماعی ارائه کنند اما همچنان جولان گداها را می‌توان در شهرهای پرجمعیت و کلان‌شهرها به‌وضوح مشاهده کرد.

شهرستان‌های استان تهران به دلیل هم‌جواری با پایتخت، بیش از بسیاری استان‌های کشور با آسیب‌های تکدی گری روبرو بوده‌اند و تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان نیز نتوانسته گدایان را از انجام فعالیت خود بازدارد.

تعدادی از گدایان در ورامین، گدایان رهگذری هستند که با حضور در پیاده‌روها و صحبت با شهروندان و مردم از آنان می‌خواهند که به آنان کمک کنند.

برخی دیگر از متکدیان نیز از ساعات اولیه صبح بر درِ منازل شهروندان حاضرشده و تا ساعات پایانی شب، به جمع‌آوری کمک از مردم می‌پردازند و درآمد قابل‌توجهی را در جیب خود می‌گذارند.

نکته جالب‌توجه و تأسف‌بار آن است که بسیاری از گدایان و متکدیان در ورامین، کودکان معصوم و حتی شیرخوار را به ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود تبدیل کرده‌اند، کودکانی که در محیط غیربهداشتی و در بدترین شرایط صبح را به شب رسانده و  آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را تجربه می‌کند.

پیامدهای مخربی که کودکان را تهدید می‌کند

سید محمد احمدی کارشناس حوزه اجتماعی با اشاره به این نکته که رواج تکدی گری پیامدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد، اظهار داشت: این روزها حضور متکدیان در مناطق مختلف شهرهای ایران به معضلی فراگیر تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به این نکته که کودکان و خردسالان بیشترین آسیب را در پدیده تکدی گری می‌بینند، افزود: کودکان و خردسالانی که توسط متکدیان برای رسیدن به اهداف خود مورداستفاده قرار می‌گیرند، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، آسیب‌هایی که بر روی زندگی آینده آنان تأثیر می‌گذارد.

استفاده ابزاری از کودکان در پدیده تکدی گری

احمدی با تأکید بر بروز ناهنجاری های اجتماعی در متکدیان کودک و نوجوان ادامه داد: یادگیری ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی ازجمله پیامدهای مخربی است که کودکان و نوجوانان متکدی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به استفاده ابزاری از کودکان در پدیده تکدی گری گفت: متکدیان تلاش دارند تا با استفاده ابزاری از کودکان و نوجوانان، احساسات مردم و رهگذران را تحریک کرده و درآمد بیشتری را به دست آورند و کودکان نیز مجبور به تبعیت ازنظر آنان هستند.

احمدی با تأکید بر آسیب های مخرب تکدی گری بر روی زنان و دختران یادآور شد: زنان متکدی نیز آسیب‌های جدی و مخربی را در این پدیده متحمل می‌شوند و این امر ضرورت برنامه‌ریزی مسئولان و فعالان اجتماعی را یادآور می‌شود.

 

 

منبع:     باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار