موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
184352
۱۳ آبان ۱۳۹۷

مروجان ادبیات پایداری در حوزه کودک و نوجوان تجلیل شدند

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اثبات و حفظ مؤلفه‌های پایداری با ابزار هنر و ادبیات تاکید کرد و گفت: خلأ پایداری امروز بیش از هر زمان دیگری در جامعه احساس می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام محمد‌حسن کاویانی‌ راد در مراسم تجلیل از مروجان ادبیات پایداری در حوزه کودک و نوجوان افزود: مساله درونی سازی یک مقوله کیفی چون پایداری در نسل جوان بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه ابتدایی ترین سطح پایداری را تاب آوری تشکیل می دهد،‌ اظهار داشت: برای رسیدن به پایداری نیازمند ساخت و اصلاح زیرساخت ها هستیم که مفهوم ایثار را حفظ کنیم وگرنه هرچه قله سنگین تر احتمال فروریزش آن بیشتر خواهد بود.‌معاون فرهنگی بنیاد شهید گفت: حتما باید به ظرفیت های خودمان در عرصه فرهنگ پایداری توجه کنیم که اگر به عنوان یک مؤلفه اخلاقی تلقی شود هم رکن با نردبان رشد انسانی شکل می گیرد و توسعه می یابد. کاویانی راد تاکیدکرد: در وانفسایی که بازار تولید و جعل در ادبیات کودک و نوجوان و ساختن کلمات و اصطلاحات ادبی داغ است، ارزش کار در حوزه ادبیات پایداری دوچندان می شود.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در سخنانی گفت: شهید آوینی طلایه‌دار فرهنگ ایثار و مقاومت بود.‌مازنی تاکید کرد: امروز اگر در زمینه انتقال ارزش‌ها در دوران کودکی کم و کاستی داشته باشیم شایسته حسرت فراوان خواهیم بود.

وی حوزه کودک و نوجوان را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: آگاهی این نسل از آنچه در تاریخ گذشته است اهمیت فراوانی دارد، نسل ما در ایجاد و تحقق حوادث نقش مهمی داشته است، باید اگر عیبی هست خودمان برای نسل جدید بیان کنیم تا نسبت به عملکردمان دچار تردید نشوند.‌مازنی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز معتقدند ایثار بر اساس عنصر همدلی شکل می گیرد و استوار می شود و مساله تاب آوری و کامیابی در ایثار بسیار مهم است که مسئولان باید از آن الگوبرداری کنند. همچنین وحید نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این گفت: ادبیات پایداری سابقه ای به قدمت تمدن بشری دارد و در هر مقطعی در قالب شعر، غزل، نثر و حماسه ظهور و بروز داشته است. وی ایثار، جانفشانی و ظلم ستیزی را بارزترین جلوه های ادبیات پایداری عنوان کرد و افزود: ادبیات پایداری اقتدار آفرین، الگودهنده و الهام بخش است.

نریمانی شناخت فرهنگ ایران زمین را بدون شناخت ادبیات پایداری ناقص و جزئی دانست و اظهار داشت: اسطوره ها، حماسه ها، تاریخ وهویت ایران با ادبیات پایداری شکل گرفته و استمرار یافته و تنها مزیت تاریخی این سرزمین با دیگر ملل و تاریخ‌ها در سابقه بیگانه ستیزی ، عدم سلطه پذیری، پایداری و استقامت مردم ایران اسلامی است.‌نریمانی بر پیوند ادبیات پایداری با ادبیات توسعه تاکید کرد و گفت: ظرفیت لازم در ادبیات پایداری برای سمت و سودهی و الگودهی به فرهنگ توسعه ملی وجود دارد. وی تاکید کرد: تمام هم و غم ما باید به سمتی هدفگذاری شود تا بتوانیم ادبیات پایداری را به رفتار اجتماعی تبدیل کنیم و اثربخشی این فعالیت‌های فرهنگی و ادبی باید در عرصه اجتماع ظهور و بروز پیدا کند؛‌ راهکار رسیدن به این هدف توجه به زیرساخت‌ها و فعالیت‌های پایداری و در نتیجه تمرکز بر مدارس و آموزش و پرورش‌، ‌کودکان، نوجوانان و جوانان کشور است.

 

 

 

 

منبع: روزنامه اطلاعات

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار