موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
182956
۰۲ آبان ۱۳۹۷
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد/ برخی معلمان ارزشیابی توصیفی را فقط تغییر نمره‌‌دهی می‌دانند

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد، گفت: برخی معلمان ارزشیابی کیفی ـ توصیفی را فقط در تغییر نمره‌دهی می‌دانند.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، اظهار کرد: اکثر استان‌ها در خصوص حذف کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها با توجه به رویکرد وزارتخانه به خوبی اقدام کرده‌اند و هدف تغییر رویکرد از حافظه محوری است.

وی افزود: در آذر ماه، معاونت آموزش ابتدایی به طور مشترک با شورای عالی آموزش و پرورش، نشستی با حضور مدیران کل استان‌ها خواهیم داشت که در آن در خصوص برگزاری اولین همایش هویت کودکان ایرانی بحث و بررسی خواهد شد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه از مدیران‌کل استان‌ها بابت پوشش پیش‌دبستانی تشکر و قدردانی می‌کنم، خاطرنشان کرد: برنامه تکالیف مهارت محور در حقیقت پیگیری همان رویکردهای اساسی وزارتخانه است که از حافظه محور به سمت یادگیری و تعلیم و تربیت مهارت محور برویم و متأسفانه  تکالیفی که در مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند با اهداف تعلیم و تربیت فاصله دارد و انجام تکالیف به صورت سنتی، آسیب‌های زیادی بر فرایند آموزش در دانش‌آموزان داشته است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:  این تصور اشتباهی است که معلم فقط باید در کلاس آموزش بدهد و دانش‌آموزان با بار انبوهی از تکالیف به خانه بروند و خانواده به تنهایی مسئول یادگیری باشد.

وی با اشاره به ارزشیابی کیفی، اظهار کرد: در ارزشیابی کیفی ـ توصیفی باید دانش‌آموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمره‌دهی می‌دانند و این باعث شده است که کتاب‌های کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بی عدالتی آموزشی شکل بگیرد  چرا که خانواده‌ای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه می‌کند.

حکیم‌زاده افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده نقش تکلیف در پایه‌های پایین بسیار کم است و ارزش یادگیری کمی دارند و تجربه نشان داده است که تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد و فرصت‌های خارج از مدرسه که زمان خوبی برای تعمیق یادگیری است را از بین می‌برد و در طرح تکالیف مهارت محور، معلم تکالیف دانش‌آموز را در کلاس درس نظارت می‌کند و در ساعات خارج از کلاس، تکالیف مهارت محور به دانش‌آموز می‌دهد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزگاران در خصوص این طرح  آموزش دیده‌اند و البته بسته‌هایی نیز آماده شده است که معلمان می‌توانند با توجه به هر درسی، تکلیف مهارتی آن را تهیه کنند.

وی گفت: امیدوارم که در اجرای این طرح، خانواده‌ها همکاری خوبی داشته باشند و  یکی از محورهای افزایش آگاهی خانواده‌ها این است که در دوره‌های آموزش خانواده، این مسئله مطرح شودو ابعاد آن تبیین شود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار