18115
۲۵ خرداد ۱۳۹۶

تربیت معلم رسانه‌ساز از جمله اهداف دانشگاه فرهنگیان

مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: دانشجو معلمان ما نیز  باید آگاه به باورهای اعتقادی، محلی، بومی و روش‌های نوین باشند امروز رسانه و شبکه‌های اجتماعی در اینن موضوع نقش‌های بسیاری ایفا می‌کنند، بنابراین ما در دانشگاه، معلم رسانه‌ساز تربیت می‌کنیم.  

به گزارش کودک پرس، سید حسین مجتبوی اظهار داشت:  با توجه به تعریف فوق ما براساس سند بالادستی سند تحول بنیادی و سند 1404 و طبق گفته‌های مقام معظم رهبری معلمانی فکور، متدین، بصیر و آگاه عاملی است که بتواند در محیط‌های تعلیم و تربیت به کشور خدمت کنند و در طول خدمت‌شان هزار انسان فریخته را به جامعه گسیل نمایند.

وی ادامه داد:دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گرا و حاکمیتی است و رسالتش تعلیم و تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی ایران است.
مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: لذا برای ما بسیار مهم  است که دانشجو معلمان این دانشگاه با انگیزه‌های اسلامی، دینی، ملی و انقلابی تربیت شوند.
مجتبوی اظهار کرد: اگر معلم ملی، انقلابی و فهیم باشد می تواند این رسالت را بیش از پیش با انرژی و اثرگذاری بیشتر به سرانجام برساند.
وی به تشکل‌های مختلفی که در این دانشگاه وجود دارد اشاره و عنوان کرد: بنابر اهداف این دانشگاه تشکل‌ها در ایام خاص برنامه‌های در راستای اهداف انقلاب برگزار می‌کنند.
مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در رابطه با زیر ساخت‌ها و باور دینی دانشجویان تربیت معلم اظهار کرد: کتاب‌های درسی این دانشگاه بر مبنای قرآن و عترت تدوین و تالیف شده و تحت نظارت مقام‌های عالی رتبه نظام یعنی آموزش و پرورش و وزارت علوم است درس ها باید براساس سند تحول بنیادین که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، باشد بنابراین تمام حرکت دانشگاه ما در همین راستا بوده است.

مجتبوی با اشاره به اینکه سه عنصر اصلی در تعلیم و تربیت و باورهای دینی سهم بسیاری دارند، بیان کرد: یکی از این سه عنصر والدین هستند که  نقش بی‌بدیلی در این خصوص دارند. تمام روانشناسان و جامعه شناسان به این موضوع باور دارند که شخصیت یک کودک در خانواده قبل از مدرسه شکل می‌گیرد.
وی اضافه کرد: عنصر دیگر مدرسه است یعنی مدرسه و معلم نقش به‌سزایی در تربیت کودکان دارند و نقش سوم یا عنصر سوم را جامعه تشکیل می‌دهد، که اگر انتظار داشته باشیم فقط یکی از سه پایه‌ در تعلیم و تربیت نقش ایفا کند و دو پایه دیگر نه، کار تعلیم و تربیت به درستی صورت نمی‌گیرد.

مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ابراز کرد: اگر بخواهیم به روش های سنتی مباحث دینی، و قرآنی و علمی  را به فراگیران  آموزش بدهیم از آن نتایج مطلوب به دست نمی‌آید.
مجتبوی افزود: دانشجو معلمان ما نیز  باید آگاه به باورهای اعتقادی، محلی، بومی و روش‌های نوین باشند امروز رسانه و شبکه‌های اجتماعی در این موضوع نقش‌های بسیاری ایفا می‌کنند، بنابراین ما در دانشگاه، معلم رسانه‌ساز تربیت می‌کنیم.

وی ادامه داد:  بخشی از فعالیت دانشگاه ما تعلیم و تربیت معلمانی است که خود ایجاد رسانه کنند و با رسانه‌ها در ارتباط باشند، در این راستا ارتباط‌هایی با مراکز علمی، رسانه‌ها مثل بسیج رسانه و روزنامه‌ها برقرار کردیم تا این معلمان آینده بتوانند نسبت به مسائل و رسالت خودشان آگاه شوند از طرفی دیگر با استفاده از اساتید متدین، دانشجویان جایگاه خودشان را بشناسند تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند.
مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در خصوص نهادینه نشدن آرمان‌های انقلاب در مدارس بیان کرد: رشد انسان مثل یک درخت است، درخت ریشه در خاک دارد و شاخه اش در آسمان است، وقتی انسان رشد پیدا می کند متاثر از اجتماع، خانواده و معلم خود است و ما نمی‌توانیم تنها یک نقش از این موضوع را پررنگ‌تر از بقیه نشان بدهیم چرا که همه این موضوعات در نهادینه شدن آرمان‌های انقلاب نقش دارند.
مجتبوی در پاسخ  به این سوال که مشکل کجاست که ما نتوانسته‌ایم آرمان‌های انقلاب را در میان دانش‌آموزان نهادینه کنیم؟ ادامه داد: من فکر می‌کنم همه عوامل در تعلیم و تربیت یک انسان از جمله معلمان، کتاب‌های درسی مدرسه، خانواده، رسانه و ارتباطات اجتماعی در این خصوص نقش موثری دارند.
وی اضافه کرد: باید گروهی تشکیل شود و این موضوع را یعنی همه نقش‌های موثر در تربیت فراگیران را آسیب‌شناسی کند. تا اگر در بخشی از این تربیت نقصی هست آن را رفع کنیم.
مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ابرازکرد: امسال برای اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با محیط روستا آشنا شوند در یک طرح ابتکاری دانشجو معلمان را به روستاها بردیم. دانشجویانی که شاید کمتر محیط روستا را دیده‌اند و در محیط روستایی تجربه‌ای  نداشتند، به همین دلیل برای اینکه تجربه تدریس در محیط روستا برای دانشجویان فراهم شود این طرح را به اجرا در آوردیم.

منبع : فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار