موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
179185
۱۱ مهر ۱۳۹۷
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

بسیاری از کودکان مهارت دوست‌یابی ندارند/ «آینده را باید ساخت»؛شعار هفته ملی کودک

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «آینده را باید ساخت» شعار امسال برای هفته ملی کودک است؛

به گزارش کودک پرس ، نشست خبری هفته ملی و روز جهانی کودک، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حامد رهنما دبیر هفته ملی و روز جهانی کودک برگزار شد.

در این مراسم فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه شعار امسال برای هفته ملی کودک این عبارت است که «آینده را باید ساخت» گفت: در مواجهه با مفهوم آینده با یک حصر عقلی مواجهه داشتیم بطوریکه می توانیم بگوییم از آینده هیچ خبری نداریم و معلوم نیست چه پیش خواهیم آمد تا منتظر فردا‌های دور باشیم که به این رویکرد رویکرد منفعل می‌گویند اما تفکر دیگر اینکه با توجه به مسیری که طی شده است آینده چگونه خواهد بود که این رویکرد را رویکرد فعال می‌گویند. یک رویکرد هم فوق فعال است صرف نظر از اینکه در گذشته چگونه این مسیر طی شده است مسیر را به گونه‌ای طی کنیم که به آینده فعال برسیم. با توجه به این ضرورت آینده ساختنی است و آینده چیزی نیست که از آن شناختی نداشته باشیم و با آن مواجه شویم.

 

وی با بیان اینکه طبیعتا برای ساخت آینده به سرمایه ملی و انسانی نیاز است، گفت: مهمترین سرمایه ای که برای ساخت آينده در اختیار ما قرار دارد کودکان امروز هستند بنابراین سرمایه گذاری برای کودکان، طرحی نو افکندن برای اصلاح جامعه است.

نظری افزود:یکی از بهترین جلوه های امیدواری در جامعه این است که برای پرورش کودکانمان اهتمام لازم داشته باشیم. متاسفانه در برخی ساخت ها و حوزه های مدیریتی، آینده را فدای امروز می کنند و برای حل مشکل در بخشی کاری انجام می دهند که در آینده به همان بخش صدمه می زند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه وقتی اهمیت نظام آموزشی و پرورشی ترسیم می شود بخواهیم یا نخواهیم باید به شرایط موجود نگاهی بیندازیم، بیان کرد: باید تغییر کنیم و بدیهی است نظام آموزشی و پرورشی ما باید خود را با این نگاه تطبیق دهد.

وی با بیان اینکه سند تحول در آموزش و پرورش مسیر خود را طی می کند که باید اجرای این سند شتاب بیشتری بگیرد،گفت: هفته ملی کودک نمی خواهد مشکلات کودکان و نوجوانان را حل کند. این هفته یک رزمایش فرهنگی موثر برای برجسته سازی اهمیت کودکان و نوجوانان در مسیر تعالی جامعه است. اگر جامعه ما به کودکانش توجه نکند روز به روز دورتر خواهد شد.

 

نظری با بیان اینکه امروز باید به کودک و نوجوان فکر کنیم چرا که شناخت غلط اولویت ها در جامعه باعث شده است نتوانیم آنچنانکه باید سرمایه‌گذاری درستی در این زمینه داشته باشیم، گفت: ما در یک مجموعه فرهنگی زندگی می کنیم که اولویت های آموزشی متناسب با آینده ما نیست.

وی با بیان اینکه باید بدانیم آنچه به کودکانمان یاد می دهیم چه سودی برای آینده آنها دارد، گفت: بعضی چیزهایی که به کودکانمان آموزش می دهیم شاید نفعی برای آن ها نداشته باشد که یکی از آنها محتوای آموزشی و نکته دوم روش آموزشی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه روش آموزش مبتنی بر کتاب است و کودکان دوست دارند در قالب بازی و سرگرمی چیزی یاد بگیرند، گفت:آنها جدای از این آموزش ها نیاز به یادگیری مهارت ها دارند. چند وقت پیش فیلم «مشق شب» کیارستمی را دیدم که بازیگران کودک آن هم سن و سال های ما بودند.

 

نظری با تاکید بر اینکه هیچ یک از اولویت ها تغییر نکرده است،گفت: این مطالبه را در جامعه انعکاس دهید که باید نظام آموزشی ما تغییر کند و برای این تغییرات بزرگ باید هزینه های زیاد پرداخت. کودکان ما از ۱۲ سالگی وارد رقابت می‌شوند و آنچه باید یاد بگیرند مهارت هاست.

وی با بیان اینکه خدا می داند اگر نسل ما و قبل از ما مهارت کنترل خشم را آموخته بود مشکلاتی را که اکنون داریم را دچار نمی شدیم، گفت: کجا و کدام نظام پرورشی قرار است صبور بودن را به کودکانمان بیاموزد. بسیاری از کودکانمان مهارت نه گفتن را یاد نگرفته اند و مهارت دوست یابی، کارگروهی را نیاموخته اند حالا باید پرسید آیا این ها با خواندن کسب می شود. حتما بازی های متنوع و تجربه ای خلاق، تجربه محیط های اجتماعی به این امر کمک می‌کند.

نظری گفت:زمانی فرهنگ جامعه ما به سمت تعالی مطلوب خود شتاب می گیرد که آن را به کودکانشان بیاموزد، ما در یک انقلاب دائمی از نظر تغییر در جامعه هستیم که این تغییر نه کرانه ای می شناسد نه زمان و ایران هم از این تغییرات مستثنی نیست. ما باید برای آینده آماده شویم و اگر تمام توجه ما به کودکان و نوجوانانمان معطوف شود، ضرر نکرده ایم.

 

در این مراسم حامد رهنما دبیر هفته ملی و روز جهانی کودک با اشاره به برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این ایام اظهار داشت: امسال روی دو نکته تاکید داشتیم یکی تمرکز فعالیت ها فقط در تهران نباشد و در استان ها و مراکزی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت دارد این فعالیت ها انجام شود.

رهنما گفت:از روز چهاردهم در تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشگاه  هفته ملی کودک به طور مستقیم و غیرمستقیم برگزار شده و از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ آماده پذیرایی از خانواده‌ها هستند.

وی افزود: فضای نمایشگاهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در هفته ملی و روز جهانی کودک کاربردی کردیم بطوریکه در تمام غرفه ها برنامه ای متناسب با نامگذاری هر روز برگزار می شود. سازمان جوانان هلال احمر، مرجع ملی کنوانسیون کودک، سازمان فضایی ایران، شورای کتاب کودک، انجمن تصویرگران ایران، شرکت ملی پست، شهرداری تهران و دفتر یونیسف در برگزاری هفته ملی و روز جهانی کودک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کردند.

 

دبیر هفته ملی و روز جهانی کودک با اشاره به اینکه نقاشی های کودکان در هفته ملی کودک در سطح شهر نمایش داده می شود، اظهار داشت: برنامه های هفته ملی کودک از فضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران خارج می شود.نشست های تخصصی این هفته علاوه بر سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دانشگاه های تربیت معلم و خوارزمی هم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با بنیاد سینمایی فارابی همکاری کردیم، گفت:سینمای کودک به مدت یک هفته  در سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی پرده می رود و ۲ تا از این فیلم‌ها که از شنبه تا جمعه اکران می‌شود محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی است.

 

رهنما با بیان اینکه با هماهنگی که با پردیس سینمایی کوروش انجام دادیم، شنبه شب، شبی با سینمای کانون را داریم، گفت: در طول این هفته گروه‌های تئاتر و قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیمارستان‌های مختلف و مراکزی که این کودکان هستند، حاضر می‌شوند. یک روز ویژه کودک که دوشنبه است مسئولان و مشارکت کنندگان در حوزه کودک به سالن شهید بهنام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌ روند تا دبیرخانه دائمی شورای هفته ملی کودک تشکیل شود از این رو امیدوارم بتوانیم از امکانات مجموعه‌های مختلف در طول سال استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار