موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/کودک پلاس
17598
۱۱ خرداد ۱۳۹۶

طرح راه‌اندازی اولین مرکز رفاهی کودکان سرطانی همدان

اولین مرکز رفاهی و تفریحی کودکان سرطانی در استان همدان با نام مركز «بهار» برای تکمیل نیازمند کمک‌های خیرین است.

به گزارش کودک پرس، دانشگاه علوم پزشکی همدان با پیشنهاد مسئولان استانی و نیز با همیاری خیرین استان، به ویژه گروه همیار محک (موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) استان همدان با توجه به درخواست‌های مکرر خانواده کودکان بستری در بخش هماتولوژی مرکز آموزشی درمانی بعثت و در راستای توسعه فعالیت‌های اجتماعی این بخش، نسبت به ایجاد یک مرکز رفاهی و تفریحی در کنار بخش هماتولوژی اقدام کرد تا بتواند با توجه به مدت زمان طولانی بستری کودکان بیمار در بخش و همچنین حضور طولانی مدت مادران این کودکان، فضایی دلنشین و متفاوت از بیمارستان ایجاد کند.

مدیر گروه محک در همدان با یادآوری این موضوع که محک از تیرماه 1390 در مرکز آموزشی درمانی بعثت استقرار یافته است، بیان کرد: با پیشنهاد دانشگاه و مسئولان استانی مطالعات اولیه با نشست‌های مکرر با مدیر بیمارستان و مسئولان دفتر فنی دانشگاه به همراه گروهی از خیرین و پیمانکار منتخب آغاز شد.

بهرام انجمنیان گفت: پس از نهایی شدن طرح و نقشه‌های سازه فوق سبک LSF، این مجموعه با زیربنایی حدود 250 تا 300 متر مربع شامل اتاق استراحت مادران، اتاق نشیمن، اتاق بازی، رختشوی‌خانه و خشک‌کن لباس، اتاق غذاخوری، آشپزخانه اختصاصی و فضای باز بازی و دو قسمت مجزای درمانی شامل اتاق IT و تهیه داروی شیمی درمانی و استراحتگاه پرستاری تصویب شد.

وی در ادامه با بیان اینکه برآورد هزینه این طرح حدود 300 میلیون تومان در دو بخش ساختمانی و تجهیزات داخلی بوده است، ادامه داد: این پروژه از زمستان سال 95 آغاز شده است و تاکنون حدود 110 میلیون تومان از هزینه‌های آن یعنی بیش از یک سوم آن با پیشرفت پروژه از کمک‌های خیرین و خیرین گروه پرستاری تامین و با نظارت گروه همیار محک در همدان به پیمانکار پرداخت شده است.

مدیر گروه محک در همدان با تاکید بر این موضوع که پروژه بهار هم اکنون برای پیشرفت و اتمام، نیازمند کمک‌های مردمی است، تصریح کرد: طول دوره ساخت چهارماه تخمین زده شده که با گذشت دو ماه از زمان شروع کار، پیشرفت چشمگیری داشته است.

سرپرستار بخش هماتولوژی اطفال مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان در این باره اظهار کرد: کودکان بستری در بخش هماتولوژی اطفال عموما کودکان مبتلا به سرطان هستند که برای شیمی‌درمانی در این بخش بستری می‌شوند. این کودکان در بیشتر ساعات روز امورات درمانی خاصی ندارند و به تفریح، بازی و سرگرمی نیاز دارند. بنابراین با توجه به اهمیت نیازهای روحی روانی کودکان به بازی و سرگرمی، اثربخشی بهتر داروهای شیمی‌درمانی و نیز بالابردن سطح سلامت روحی روانی کودکان، نیاز به احداث این مرکز احساس می‌شد.

احمدی اضافه کرد: این مرکز رفاهی و تفریحی که با عنوان «بهار» نامگذاری شده است، کودکان را از فضای درمانی بخش جدا کرده و در ساعاتی از روز بیماران را از تجربه درد و رنج تزریقات و دارو جدا می‌سازد و در محیطی دلپذیر به همراه خانواده به بازسازی روحی روانی آن‌ها می‌پردازد.

وی درباره بخش‌های مختلف این مرکز توضیح داد: پروژه بهار به جز اتاق بازی وسیعی که برای کودکان تدارک دیده است، شامل اتاق‌هایی است که هرکدام کاربری خاصی دارند؛ از جمله اتاق استراحت مادران و نمازخانه برای مادرانی که دچار خستگی روحی ـ روانی شده‌اند و می‌توانند در این اتاق ساعاتی را به استراحت و راز و نیاز بپردازند.

سرپرستار بخش هماتولوژی اطفال مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان اظهار کرد: از اتاق‌های دیگری که در این پروژه تعریف شده است، می‌توان آشپزخانه اختصاصی برای کودکان را نام برد، زیرا این کودکان اغلب علاقه‌ای به خوردن غذاهای بیمارستان ندارند و ممکن است اشتها و ذائقه‌ آن‌ها غذاهای خاصی را طلب کند.

وی با بیان اینکه در اتاق آشپزخانه، آشپز می‌تواند غذای دلخواه آنان را طبخ کند و این اطمینان را به مادر بدهد که غذای مورد نظر کودکش تامین می‌شود و کودک می‌تواند شرایط تغذیه‌ای بهتری داشته باشد، ادامه داد: اتاق دیگری برای شستن و خشک کردن لباس‌ها در نظر گرفته شده است ضمن اینکه با توجه به اهمیت رعایت بهداشت در کودکان مبتلا به سرطان و نیز طولانی بودن مدت بستری، وجود خشکشویی در این بخش ضروری است.

احمدی با اشاره به اینکه سرطان در کودکان عموما شامل سرطان خون است و سرطان خون بیماری درمان‌پذیر است، اظهار کرد: دستیابی به درمان نیازمند فراهم بودن شرایط همه‌جانبه است که دارو و درمان یکی از آن‌هاست، سایر حلقه‌هایی که در درمان سرطان کودک نقش دارند شامل مددکاری اجتماعی، تقویت روحی‌ ـ روانی، تغذیه سالم، بهداشت و مراقبت‌های صحیح و مناسب است.

منبع : فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار