موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
174472
۱۴ شهریور ۱۳۹۷

سینمای کودک به ویترین مناسب نیاز دارد/ قوانین نانوشته دست و پای فیلمسازان را می‌بندد

یک کارگردان سینما گفت: سینمای کودک برای اکران نیازمند مکان و زمان مناسبی برای ارائه و عرضه است.

به گزارش کودک پرس ، فرزاد اژدری کارگردان سینما، در خصوص جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و ضرورت برگزاری آن، گفت: این جشنواره محلی برای یک گردهمایی فیلمسازان و متخصصان حوزه است. اگر نباشد، تولیدات سینمای کودک و نوجوان بستری برای دیده شدن ندارند و همین امر باعث از یاد رفتن یک رویکرد در سینمای ایرانمی‌شود. در واقع جشنواره فیلم کودک می تواند ویترینی مناسب برای دیده شدن فیلم های این حوزه باشد. هر سال شاهد اعتراضات در خصوص برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان هستیم مبنی بر اینکه چرا وقتی تولید نداریم، باید جشنواره برگزار شود. این در حالی است که هر سال با تعداد زیادی آثار سینمایی در این حوزه روبرو می‌شویم.

وی در ادامه به کیفیت آثار اشاره کرد و افزود: کیفیت همیشه مهمتر از کمیت است؛ ولی زمانی که کار به تولید آثار کودکان می‌رسد از کیفیت کاسته می‌شود. فیلمساز به جای استفاده از بازیگران و عوامل حرفه ای، از دوستان و آشنایان برای جمع کردن کار استفاده می‌کند تا هزینه کمتری صرف شود. همین کوتاهی‌ها کیفیت کار را کاهش می‌دهد و شکست در گیشه‌های سینما را با خود به همراه می‌آورد. بچه‌ها آنقدر باهوش هستند که چنین آثاری را برای دیدن انتخاب نکنند.

اژدری همچنین، به بودجه شش میلیاردی جشنواره کودک اشاره کرد و گفت: فیلم‌های کودک اگر بخواهند مورد توجه بچه‌ها باشند، نیازمند بودجه زیادی هستند. شش میلیارد هزینه برای جشنواره کودک زیاد نیست و صرف بالا بردن و ارتقای کیفی آثار خواهد شد. متاسفانه پیش فرض افراد نفروختن آثار تولید شده در این ژانر است. همین قضاوت‌های زودهنگام باعث پایمال شدن تولیدات می‌شود. کارگردان باید اثر خوبی تولید کند تا آن فیلم بتواند در گیشه موفق باشد و پخش کننده‌ها با اطمینان خاطر به این حوزه ورود کنند.

 

این کارگردان در ادامه به زمان اکران‌ فیلم های کودک اشاره و بیان کرد: وقتی این تفکر جا بیفتد که تنها زمان مناسب برای اکران فیلم‌های کودک مهر ماه است، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که این حوزه بتواند در جایگاه خود به موفقیت برسد. وقتی تصمیمات از قبل تعیین شده برای فیلم‌ها گرفته شود، مجال دیده شدن خوب به فیلم ها را نمی‌دهند. با وجود اینکه فیلم‌های کودک همچون دیگر فیلم‌ها توانایی دیده شدن را دارند و این زمان بندی‌ها به سینمای کودک آسیب می‌زند. فیلم خوب هر زمان که اکران شود مخاطب خود را به سینما می‌کشاند و این قانون‌های نانوشته و تصورات غلط است که دست و پای فیلمسازان را می‌بندد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار