174356
۱۳ شهریور ۱۳۹۷
احتکار پوشک

مشکلات اقتصادی به جنگ با کودکان رسید

اساس ساختار رفتاری انسانها به کجا رفت که فردی برای پول، وجدان خود را میفروشد بطوریکه به کودکان هم رحم نمیکند.

به گزارش کودک پرس ، این افزایش قیمتها که هر روز سیر صعودی خود را طی میکنند اعتراض همه جانبه مردم را در پی داشته است. حال این قیمت سرسام آور پوشک ها باعث ایجاد انتقادات والدین و تشدید یک جنگ روانی بین سایر اقشار مردم شده است.

ما در وضعیتی قرار داریم که در آن، هم خودکفاییم، هم از تحریم ضربه می‌خوریم و هم احتکار می‌کنیم، حتی در گمرک هم کانتینرکانتینر دپو می‌کنیم.

گران شده یا اصلا در بازار نیست!

انتقادات والدین راجع به افزایش قیمت پوشک بچه در حالی است که بررسی های ما از بازار نیز افزایش تقریبا دو یا سه برابری قیمت انواع پوشک را نشان داد. پوشک 34 عددی مولفیکس که حدود یک ماه پیش 40 هزار تومان قیمت داشت اکنون 53 هزار تومان است ، پوشک 10 عددی همین برند از هشت هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. پوشک پمپرز اکنون 80 هزار تومان قیمت دارد و نسبت به قبل 35 هزار تومان افزایش قیمت داشته یا پوشک 30 عددی مای بیبی که تا یک ماه پیش 26 هزار تومان بوده اکنون به 45 هزار تومان رسیده است. البته این کالا با همین قیمت ها هم در برخی از داروخانه ها و فروشگاه ها اصلا وجود ندارد و والدین برای پیدا کردن محصول باید به چندین فروشگاه سر بزنند. یکی از شهروندان مشهدی نیز با انتقاد از گران شدن پوشک بچه گفت: پوشک 32 عددی مای بیبی که در اوایل مرداد 20 هزار تومان بود بعد از دو هفته به 28 هزار تومان رسید و الان 43 هزار تومان قیمت دارد. وی ادامه داد: پیش از این برای کودکم از پوشک مولفیکس استفاده می کردم که طی هفته های اخیر قیمت آن بسیار بالا رفته است به نحوی که اگر در بازار پیدا شود 56 هزار تومان قیمت دارد البته فروشندگان می گویند قرار است همین پوشک به زودی 95 هزار تومان بشود.

 

گنج پوشک

 

درباره علت این افزایش قیمت ها علاوه بر بالا رفتن نرخ دلار و ارز مسئله احتکار مطرح است.

علیرضا رضایی، رئیس اتحادیه عطار و سقط‌فروش با رد موضوع احتکار در ارتباط با کمبودها و گرانی‌ها می‌گوید: «زمانی که نوسان نرخ ارز در بازار رخ می‌دهد، در محصولاتی که مواد اولیه آنها از طریق واردات تامین می‌شود، افت عرضه رخ می‌دهد. مواد اولیه در گذشته با نرخ دلار دیگری نسبت به امروز خریداری شده و اگر محصول نهایی با نرخ گذشته به فروش برسد، سرمایه در گردش تولیدکننده کاهش می‌یابد و عملا سرمایه‌ای برای خرید و تولید کالا ندارد. دلار 4200 تومان هنوز به تمام محصولات اختصاص نیافته است.»

 

تا به اینجا گرانی و کمبود پوشک و برخی دیگر از اقلام سلولزی تایید شد. اما موضوع قابل تامل کاهش عرضه محصولات در بازار است که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علل گرانی‌ها عنوان می‌شود. کمبودی که به اعتقاد بسیاری ناشی از احتکار این اقلام است، احتکاری که از سوی مسئولان صنفی و… رد می‌شود. با یک جست‌وجوی ساده در فضای اینترنتی و پیگیری اخبار همین چندروز اخیر فرضیه عدم احتکار به‌کلی نقض می‌شود. برای مثال به این دو مورد اشاره می‌کنم:
علی‌اکبر مختاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز روز چهارشنبه از کشف یک‌میلیون پوشک‌بچه احتکاری در این استان خبر داد. به گفته او این تعداد پوشک‌بچه در 220 هزار جعبه در یک انبار نگهداری می‌شد. با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که صاحب آن از سال گذشته با ارز سه هزار و 800 تومانی پوشک‌بچه وارد کشور کرده است.

ابوالقاسم پالیزگیر، فرماندار ساوجبلاغ هم از کشف 208 هزار بسته پوشک‌بچه احتکار شده در بخش چهارباغ این شهرستان خبرداد. پالیزگیر، ارزش این اقلام کشف شده را بیش از 10 میلیارد تومان اعلام کرد. و…

«کاش کمی هم شرف احتکار می‌کردین برای روزهای سخت!»

 

 

شعار فرزندآوری با چه تمهیداتی؟

 

افزایش قیمت پوشک در حالی اتفاق افتاده است که از سویی دولت مردم را به فرزند آوری ترغیب می کند و از سویی دیگر سیر صعودی قیمت پوشک که یکی از اصلی ترین نیاز های یک نوزاد است برای هر خانواده ایرانی با در آمد متوسط کمر شکن است. البته برخی از مسئولان علت گرانی اخیر پوشک را احتکار آن توسط خود مردم اعلام کرده اند. همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس گفته است: در بخش تامین پوشک بچه به طور قطع مشکلی نداریم؛ بلکه مردم پوشک بچه را به مقدار زیاد خریداری و در خانه‌های خود انبار می‌کنند و این باعث ایجاد لرزه در بازار پوشک بچه شده است.

 

واکنش رئیس مجلس خبرگان رهبری به کمبود پوشک

 

آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت :نقشه شوم دشمنان و بلندگوهای آنان در کشور این است که نابه‌سامانی‌های اقتصادی را به گردن رهبر انقلاب بیاندازند.

وی ادامه داد: طوری تبلیغ می‌کنند که انگار رهبری، در همه امور اجرایی کشور، “فعال مایشاء” هستند و دولت، مجلس و قوه قضائیه کاره‌ای نیستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، احتکار برخی اقلام ضروری از جمله پوشک بچه را مورد اشاره قرار داد و خواستار توجه جدّی مسئولین به این مسائل شد.

 

و در آخر

در این وضعیت نابسامان اقتصادی سعی کنیم همدلی را بین خودمان بیشتر تقویت کنیم. بطوریکه این مشکلات باعث دوجبهه شدن مردم نشود .
مسئولین باید در برابر احتکار کنندگان بایستند با آنها به شدیدترین حالت ممکن برخورد کنند. با تصویب و اجرای قانونهای جدی در برابر آنها.
با کشف انبارهای احتکار کالاهای مختلف باید برای اثرگذاری لازم، محصولات مکشوفه را بدون فوت وقت برای تعادل بخشی به عرضه در بازار با نازلترین قیمت توزیع کرد.

توزیع به‌موقع و بدون فوت وقت و دور از بروکراسی‌ اداری باعث تعادل بخشی بازار می‌شود و به‌جای بسنده کردن به پلمب انبار و دریافت جریمه‌های سنگین باید به‌سرعت آنها را در بازار به قیمت ارزان تر و مصوب دولتی توزیع کرد.

زرین دخت عابدی

 

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار