200008
۲۲ فروردین ۱۳۹۸
یک نویسنده و شاعر:

«با تو هوا خوب است» در انتظار چاپ/ کاهش کتاب‌های شعر کودک و نوجوان

پوروهاب با بیان این که کیفیت تصویرگری و کاغذ کتاب‌ها تحت تاثیر گرانی کاغذ قرار گرفته است، گفت: تاخیر در چاپ، تیراژ پایین و عدم تجدید چاپ بسیاری از کتاب‌ها و تعطیلی بعضی از نشریات مهم ترین پیامدهای گرانی کاغذ است.

به گزارش کودک پرس ، «محمود پوروهاب» در مورد اثر جدید خود گفت: کتاب شعر« با تو هوا خوب است» جدید ترین اثرم است که تصویرگری آن تمام شده است . این کتاب را قرار است انتشارات سوره مهر منتشر کند.«با تو هوا خوب است» متشکل از 17 شعر با قالبهای مختلف و موضوعات متنوع است.

 

این نویسنده و شاعر با بیان اینکه «با تو هوا خوب است» برای گروه سنی نوجوان است، عنوان کرد: مضمون شعرهای این کتاب عاشقانه، اجتماعی و ورزشی است. دقیقا مشخص نیست که کتاب «با تو هوا خوب است» کی منتشر می شود زیرا ناشر در این زمینه به بنده اطلاع نداده است و امیدوارم تا نمایشگاه بین الملی کتاب امسال آماده و چاپ شود. از تصویرگری کتاب خوشم نیامده است .در این شرایط تصویرگری و نوع کاغذ تحت تاثیر گرانی کاغذ و ملزومات چاپ قرار می گیرند.

 

 وی با اشاره به استقبال از کتاب های شعر نوجوان بیان کرد: امروزه حتی کودکان، شعرهای نوجوان را می خوانند و آنها را می فهمند. استقبال از کتابهای شعر نوجوان خوب است اما مشکلی که وجود دارد به خاطر گرانی کاغذ و خوب توزیع نشدن کتاب است.

 

وی تصریح کرد: سال گذشته داور جشنواره شعر فجر بودم و متوجه شدم که حجم کارهای کودک و نوجوان بسیار پایین است به گونه ای که قابل مقایسه با حوزه بزرگسال نبود. به عنوان مثال اگر 4 هزار کتاب شعر بزرگسال داشتیم، تعداد کتابهای شعر برای گروه های خردسال، کودک و نوجوان 150 کتاب بود. مسلم است که تعداد کتابهای شعر کودک و نوجوان در سال 97 که در جشنواره شعر فجر امسال مطرح می شود از سال قبل هم کمتر خواهد بود. بیشتر کتابهای شعری که در حوزه کودک و نوجوان چاپ می شود، سفارشی ، نقاشی و تربیتی است.

 

پوروهاب با ابراز تاسف از اینکه تیراژ بعضی کتابها به 300 رسیده است، اظهار داشت: قیمت کتاب افزایش یافته است اما درصد حق التالیف را زیاد نکردند و همان ده درصد است. بنابریان چیزی دست نویسنده را نمی گیرد و نویسنده انگیزه کار ندارد. افزایش قیمت کاغذ نه تنها باعث شده کتابها با تاخیر چاپ شوند بلکه موجب شده که کتاب ها تجدید چاپ نشوند. بنده برخی از کتابهایم سالی یکی دو بار تجدید چاپ می شد اما دو سه سالی است که کتابهایم تجدید چاپ نمی شود.

 

این نویسنده و شاعر خاطر نشان کرد: کتابی که پنج هزار تومان بود الان 50 هزار تومان شده است. کتابی در محراب قلم داشتم که قیمت آن پنج هزار تومان بود و هر سال دو سه بار چاپ می شد و اخیرا به بنده گفتند که اگر بخواهند آنرا تجدید چاپ کنند، قیمت آن 60 هزار تومان می شود و کسی آنرا نمی خرد. امروزه بعضی ناشران برای چاپ کتاب،مجبور می شوند کیفیت تصویرگری و کاغذ را پایین بیاورند و در نتیجه کاری تولید می شود که نه کیفیت دارد و نه چشم انداز.

 

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ترویج کتاب و کتابخوانی یک شعار محسوب می شود، عنوان کرد: کاغذی که بندی 90 هزار تومان بوده در حال حاضر بندی 450 هزار تومان است. در چنین شرایط چاپ کتاب دشوار است و نویسنده و ناشر صدمه می بینند. حتی این وضعیت روی نشریه ها هم اثر گذاشته است و بسیاری از نشریه ها از جمله نشریه سروش و سه نشریه در قم تعطیل شده اند.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار