174306
۱۳ شهریور ۱۳۹۷

از جذب سفیر سلامت تا نشست تخصصی والدین اینترنتی/ حضور کمرنگ مسئولان در نمایشگاه

نمایشگاه «کودک، نوجوان و مادر» بیرجند درحالی بدون هیچ افتتاحیه رسمی و حضور کمرنگ مسئولان کار خود را ‌آغاز کرد که در طول روزهای برگزاری این نمایشگاه، برنامه‌های خوب و موثری را به مخاطبان خود ارائه کرد.

به گزارش کودک پرس ، اولین نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان با حضور دستگاه های اجرایی «دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، محیط زیست و ….» در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند برگزار شد.

در حاشیه این نمایشگاه میزگرد تخصصی «کودک، نوجوان و مادر» با هدف بررسی آسیب های پیش روی و همچنین ظرفیت ها و اقدامات موثر انجام شده از سوی دستگاههای اجرایی برگزار شد.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان که در این نمایشگاه یکی از فعال ترین غرفه ها را به خود اختصاص داده بودند؛ خدمات سلامت گروه های سنی مختلف همچون مشاوره تغذیه، سلامت روان و مشاوره باروری سالم، غربالگری بیماری های فشارخون، دیابت و توزیع مکمل های دارویی را به بازدید کنندگان ارائه دادند.
همچنین جذب سفیر سلامت خانوار، انجام خطرسنجی بیماری های غیرواگیر، نمایش فیلم های آموزشی مرتبط با سلامت و برپایی ایستگاه نقاشی از دیگر اقدامات انجام شده در غرفه‌های نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان بود.
کاهش مرگ و میر کودکان در دهه اخیر
نصرت زمانی‌پور، مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی در این میزگرد با اشاره به اینکه هدف ما در نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان معرفی و شناساندن خدمات و مراقبت‌های بهداشتی به جامعه است، گفت: گروه تخصصی سلامت جمعیت و خانواده با هدف تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه تحت پوشش برای گروه های هدف (نوزادان، کودکان، جوانان و نوجوانان، میانسالان، سالمندان، مادران باردار) ارائه خدمت می کند.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات باروری سالم به منظور بارداری برنامه ریزی شده و ایمن انجام می شود، افزود: همچنین مراقبت های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان به منظور حفظ و تامین سلامت مادر و نوزاد در دستور کار است.
مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی ادامه داد: تامین حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی جوانان و نوجوانان و دانش آموزان، حفظ تامین و ارتقاء سلامت کودکان جامعه تحت پوشش، ارتقاء سلامت زنان میانسال، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی سالمندان (60سال و بالاتر) به منظور بهره مندی آنان از کیفیت زندگی بهتر و بهبود تغذیه جامعه تحت پوشش از دیگر خدمات است.
زمانی پور با تاکید بر اینکه در نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان مکمل های دارویی تاثیرگذار بر سلامت عرضه می شود، عنوان کرد: در غرفه های دانشگاه علوم پزشکی در این نمایشگاه مشاوره بهداشت و روان، نمایش توده بدنی، آموزش های تغذیه، آموزش سلامت، میز نقاشی در خصوص مباحث بهداشتی و بازی مارو پله در خصوص بیماری های هپاتیت و هموفیلی انجام می شود.
وی با اشاره به غربالگری قند و فشارخون بیش از 200 نفر در اولین روز برپایی نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین آمار مرگ کودکان به علت ناهنجاری های مادرزادی و سوانح و حوادث (مسمومیت، گزش ها، حوادث ترافیکی، خفگی و غرق شدگی) است.
مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان اینکه از میزان مرگ کودکان و ناهنجاری های مادرزادی با دریافت مراقبت های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان کاسته می شود، گفت: خوشبختانه در دهه اخیر میزان مرگ نوزادان و کودکان کاهش یافته است.
زمانی پور با اشاره به اینکه رعایت نکات بهداشتی بسیار تاثیرگذار است و می تواند از بیمارهای سخت پیشگیری کند، افزود: سال گذشته تعداد چشمگیری سرطان در مراحل اولیه شناسایی شد و اکنون طرح پیشگیری از سرطان رحم یا غربالگری ویروس HPV در جامعه ای 50 هزار نفری از استان آغاز شده و در آینده نزدیک تمام جمعیت استان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
حضور کمرنگ مسئولان در نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان
حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی هم در این میزگرد گفت: نمایشگاه کودک، نوجوان و مادر فرصت خوبی برای هم اندیشی و تبادل اقدامات انجام شده در این حوزه را برای مخاطبان فراهم کرد.
وی با اشاره به تداخل برگزاری این نمایشگاه با ایام هفته دولت گفت: این موضوع باعث شد که مراسم افتتاحیه و یا حضور مسئولان در این نمایشگاه بسیار کمرنگ باشد.
وی در ادامه به نمایش دستاوردهای طرح اوقات فراغت سه کانون فرهنگی هنری در این نمایشگاه هم اشاره کرد و اظهار داشت: بخش کوچکی از تولیدات فعالان فرهنگی هنری در ایام تابستان در این نمایشگاه به معرض دید مردم قرار گرفته است که در صورت اختصاص فضای بزرگتر، زمینه برای نمایش هرچه این تولیدات فراهم می شد.
مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی همچنین با اشاره به اینکه بزرگترین رویداد فرهنگی استان «کنگره 2 هزار شهید» را در سال جاری در استان برگزار می شود، گفت: در همین راستا ختم یک قرآن هدیه به 2 هزار شهید استان در این نمایشگاه اجرا شد.
وی همچنین برپایی کارگاه آموزشی والدین اینترنتی را از دیگر برنامه های این نهاد برشمرد و گفت: تلاش شد که برخی از اهداف و کارکردهای کانونهای فرهنگی هنری را در این نمایشگاه به مخاطبان ارائه شود.
وی تلاش برای ارائه مباحث مهم مهدویت را در قالب قصه، کاردستی، شعر و سرود به کودکان را از دیگر این برنامه ها برشمرد و گفت: امروز والدین باید خود را برای پاسخگویی به شبهات نسل جدید آماده کنند.
اشتغالزایی برای بانوان محلات آسیب پذیر
شهربانو پیروزمند، مسئول بانوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله موسی بن جعفر(علیه السلام) با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان غرفه ای برای ارائه مشاوره مذهبی و عرضه محصولات بانوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: تاکنون در شش نقطه شهر بیرجند با محوریت مسجد پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی محلات در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل‌شده است.
وی با اشاره به اینکه پایگاه محله موسی بن جعفر علیه السلام ما شش مسجد را تحت پوشش دارد، افزود: برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی را از خانواده و به‌ویژه بانوان محله شروع کردیم.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه به بانوان محلات آسیب پذیر مهارت های مختلف هنری آموزش داده می شود، عنوان کرد: در راستای مقابله با فقر و بیکاری یکی از اولویت‌ها اشتغالزایی است و برای بانوان محله کلاس‌های خیاطی، آشپزی، نمدبافی و گلدوزی برگزار کردیم و در نمایشگاه محصولات تولیدی بانوان عرضه شده است.
به گفته وی در کنار این کارگاه‌ها همچنین کلاس‌های مشاوره ازدواج و سبک زندگی در پایگاه فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود.
پیروزمند با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از آسیب‌های مهم در بین افراد محلات آسیب پذیر ناامیدی و افسردگی به علت فقر است، ادامه داد: در برخی از محله های بیرجند حتی یک پارک و فضای تفریحی مناسب وجود ندارد که جوانان و خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنند لذا می طلبد توجه بیشتری به محلات آسیب پذیر شود.
به دنبال اثربخشی در حوزه بهداشت هستیم
حسن امیرآبادی زاده، معاون فنی مرکز بهداشت خراسان جنوبی هم با توجه به رسالت پیشگیری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان وظایف پایگاه سلامت شامل مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره بارداری، مراقبت دوران کودکی و مدرسه، مراقبت نوجوانان، میانسالان و سالمندان برای مردم معرفی و اطلاع رسانی می شود.
وی با بیان اینکه پیشگیری بسیار کم هزینه تر از درمان است، افزود: هر اندازه دانش و آگاهی خانواده افزایش یابد مطمئناً برای سلامتی خود بیشتر برنامه ریزی خواهند کرد و هزینه درمان کمتر می شود.
با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت به دنبال اثربخشی هستیم تا خدمات با کیفیت و مورد قبول مردم ارائه دهیم، عنوان کرد: در خراسان جنوبی بیش از 300 واحد خانه بهداشت وجود دارد که خدمات اجزای یازده گانه مراقبت های بهداشت اولیه را رایگان انجام می دهند.
رنگ و بوی فعالیت های کانون «شهدایی» می شود
فاطمه نظری، مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان روستای آسفیچ درمیان هم با اشاره به اینکه در این نمایشگاه هنرهای دستی نمددوزی و عروسک بافی اعضای کانون را عرضه کرده ایم، گفت: کلاس های اوقات فراغت کانون، امسال از 9 تیرماه در قالب کلاس های آموزش قرآن، ورزشی، نقاشی و کامپیوتر آغاز شد و تا نیمه شهریور ادامه دارد.
وی با بیان اینکه 40 نفر در کلاس های طرح اوقات فراغت کانون فرهنگی و هنری شرکت دارند، افزود: برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلام، برگزاری نمایشگاه هنرهای دستی، جشنواره غذاهای بومی محلی و برگزاری جشن تولد کودکان در کانون فرهنگی و هنری مسجد از دیگر برنامه های اجرایی است که تاکنون انجام شده است.
نظری بیان کرد: برای برگزاری اردوی زیارتی هیچ گونه اعتباری نداریم و نیازمند کمک سازمان ها و خیران هستیم.
وی با اشاره به برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و کنگره ملی 2 هزار شهید خراسان جنوبی، ادامه داد: در این راستا تمام برنامه های کانون فرهنگی و هنری رنگ و بوی شهدایی خواهد گرفت.
برگزاری آموزش های مهدویت ویژه مربیان مهدکودک ها 
زهرا لاهوری، مدیر موسسه قرآنی گلستان عرفان ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) هم با بیان اینکه برای اولین بار در استان آموزش های مهدویت و شیوه های کار با کودکان را در نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان ارائه داده ایم، گفت: در هفته اول مهرماه اساتیدی از قم با همکاری مرکز مهدویت و دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد به استان برای آموزش به مربیان مدارس و پیش دبستانی دعوت می شوند.
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه برای کودکان قصه گویی مهدویت، نقاشی و کاردستی برای عیدغدیر انجام می شود، افزود: خوشبختانه استقبال خانواده ها و کودکان بسیار خوب بوده است.
لاهوری با اشاره به فعالیت 15 ساله در عرصه قرآنی، عنوان کرد: در حال حاضر 300 نونهال آموزش قرآن را در این موسسه فرا می گیرند.

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار