172978
۰۵ شهریور ۱۳۹۷
الوندی در کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان در ایلام گفت:

شبکه‌سازی از اهداف اصلی کارگاه‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی است

عزت‌الله الوندی در کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان در ایلام گفت: ایده‌پردازان این طرح به این نتیجه رسیدند که حلقه‌های کتابخوانی می‌تواند کودکان را به هم نزدیک کند و در درجه بعد، اعتماد به نفس آن‌ها را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، دوچندان کند.

به گزارش کودک پرس ، کارگاه دو روزه جام باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان با حضور عزت‌الله الوندی؛ نویسنده آثار کودک و نوجوان و احمد شهدادی؛ نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان و همچنین ٤٠ مربی  از سوی اداره‌ ارشاد شهرستان‌های فعال در این حوزه برگزار شد.

یونس قیطانی؛ معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرح پیشرو و پویایی برای ایجاد و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک‌و‌‌نوجوان در سراسر کشور است که اهداف خاصی ازجمله، آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتاب‌فروشی، انتخاب و خرید کتاب مطالعه و بحث درباره کتاب، چرخش کتاب در میان همسالان را دنبال می‌کند.

وی بیان کرد: این طرح پیشرو و پویا است چراکه علاوه بر ارائه راه حل برای ارتباط با مخاطب و استفاده خلاقانه از زیرساخت‌های موجود، در شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و اجرایی مختلف، دوباره طراحی و به اجرا گذاشته شود.

قیطانی افزود: سومین مرحله اجرای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان از ابتدای مهرماه ۱۳۹۷در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود. تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی در این است که کارگاه‌های آموزشی ویژه مربیان فقط در مرکز هر استان برگزار می‌شود و هر استان به‌صورت مستقل و مستقیم به آموزش تسهیل‌گران جام باشگاه‌ها می‌پردازد.

الوندی در ادامه این کارگاه عنوان کرد: سال 95 دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد، طرح جام باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان را تصویب کرد، این طرح در واقع مانند مسابقات ورزشی جنبه رقابتی دارد و یک کار تیمی به حساب می‌آید، هر چند باید بپذیریم جامعه‌ای که در آن به سر می‌بریم، تمایلی به کار جمعی و گروهی ندارد و اغلب کارهای تیمی منجر به شکست می‌شود.

وی بیان کرد: ایده‌پردازان این طرح به این نتیجه رسیدند که حلقه‌های کتابخوانی می‌تواند کودکان را به هم نزدیک کند و در درجه بعد، اعتماد به نفس آن‌ها را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، دوچندان کند و این مساله با گفت‌وگوی جمعی و طرح بحث در میان آن‌ها تقویت می‌شود، آنچه که می‌تواند فرهنگ خواندن کتاب را در بین کودکان افزایش دهد، گسترش تصاعدی حلقه‌های کتابخوانی است.

الوندی افزود: در بحث ترویج کتابخوانی در میان کودکان، از سوالاتی نظیر «چه کتابی تا به حال خوانده‌ای؟» باید پرهیز کرد، در حقیقت بهترین روش برای برقراری ارتباط با کودکان و ترویج کتابخوانی در بین آن‌ها، قرار دادن بچه‌ها در موقعیت بازی و سرگرمی است.

این شاعر و نویسنده با اشاره به اینکه سال اول، حدود 2 هزار باشگاه با بیست و دو هزار عضو تشکیل شد، اظهار کرد: در سال بعد پنج هزار باشگاه و شصت هزار عضو به این تعداد در سراسر کشور افزوده شد، هدف اصلی برگزاری این کارگاه‌ها هم علاوه بر افزایش باشگاه‌ها و حلقه‌های کتابخوانی، قراردادن بچه‌ها در مسیر کتابخوانی است؛ و اگر فضای رقابتی وجود داشته باشد، انگیزه پیدا می‌کنند و لایه زیرین این انگیزه، ترویج کتابخوانی است. ما امیدواریم که خروجی این کارگاه‌ها این باشد که کار نهادسازی و شبکه‌سازی به شکل درستی انجام شود و بعدها امکان بهره‌مندی کودکان از این حلقه‌ها به آسانی فراهم شود.

در ادامه این کارگاه احمد شهدادی؛ نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: ما در این کارگاه چند سرفصل را پی خواهیم گرفت، نخستین سرفصل روش‌های ترویج کتابخوانی است و پس از آن درباره انواع ادبیات و ارزیابی آن‌ها، انواع کتاب، نحوه تشکیل باشگاه، دوشنبه‌های کتابخوانی و در نهایت بحث مستندسازی بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشمندانی که در حوزه تربیتی در حال تحقیق و پژوهش هستند، اغلب سیستم آموزشی کشور را مورد انتقاد قرار می‌دهند، گفت: سیستم آموزش و پرورش در کشور ما رفتارگراست، به این معنی که مدرس و یا معلم به‌عنوان «دانای کل» در کلاس درس حاضر می‌شود و حافظه فراگیران یا دانش‌آموزان کاملا پاک و خالی از محتواست، ما در این کارگاه‌ها چنین روشی را دنبال نمی‌کنیم و از حرکت به سمت سیستم رفتارگرا پرهیز می‌کنیم.

شهدادی اظهار کرد: با این نگاه باید پیش رفت که هر فرد یا هر فراگیری، تجربه‌های خود را دارد و ما هم تجربه‌های خود را با او در میان می‌گذاریم، اگر فرض کنیم که ما همه چیز را می‌دانیم و «دانای کل» هستیم، قطعا آموزش ما منجر به شکست می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید در بحث طراحی چیدمان و فضای کلاس باید توجه داشته باشیم که آموزش را به سمت متکلم وحده پیش نبریم مسئله‌ای که در سیستم آموزشی کشور ریشه‌ای است، یعنی باید توجه داشته باشیم که چیدمان کلاس یا جایی که قرار هست حلقه‌های کتابخوانی تشکیل شود باید به مشارکت جمعی و بحث و تبادل نظر منجر شود.

در ادامه این کارگاه آموزشی، کتابداران و مربیان شرکت‌کننده در قالب گروه‌های چند نفره و تشکیل باشگاه‌هایی مجزا به کار گروهی و تمرین مباحث مطرح شده به‌صورت کارگاهی و عملی پرداختند.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار