17195
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

لازمه‌های شعر مذهبی مناسب برای کودکان چیست؟

شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه هر چه شعرهای مذهبی به زندگی بچه‌ها و دنیای امروز آن‌ها نزدیک‌تر باشد، اثربخش‌تر خواهد بود، بیان کرد: شاعر باید بین زمان زندگی ائمه اطهار(ع) و زندگی کودک و نوجوان امروزی پلی ایجاد کند.
به گزارش کودک پرس، منیره هاشمی، شاعر کودک و نوجوان با اشاره به تعریف کلی از شعر مذهبی به خصوص مهدوی در قالب کودک و نوجوان، افزود: گوش بچه‌ها از همان ابتدای تولد با موسیقی شعر آشنا است. بچه‌ها شعر را دوست دارند چون آهنگ و موسیقی شعر را دوست دارند.
وی ادامه داد: شعر و موسیقی، کودکان را یاد فطرت پاک‌شان و زمزمه‎های آشنای دوران خوش شیرخوارگی و لالایی‌های آهنگین شبانه می‌اندازد.
وسواس در سرودن شعر کودک و نوجوان
هاشمی تصریح کرد: شاعران کودک و نوجوان اگر با وسواس و دقت نظر بیشتری به سراغ سرودن شعر برای این گروه خاص بروند می‌توانند ارزش‎های بسیاری را به مخاطب خود انتقال دهند که یکی از این ارزش‌های والا، آشنایی و انس بچه‌ها با ائمه(ع) است.
شعر کودک و نوجوان باید پلی بین زندگی امروز و ائمه(ع) باشد
این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه هر چه شعرهای مذهبی به زندگی بچه‌ها و دنیای امروز آن‌ها نزدیک‌تر باشد، اثربخش‌تر خواهد بود، بیان کرد: شاعر باید بین زمان زندگی ائمه اطهار(ع) و زندگی کودک و نوجوان امروزی پلی ایجاد کند.
وی ادامه داد: شاعر کودک و نوجوان اگر بخواهد شعر مذهبی بگوید، باید ابتدا خودش با فضای معنوی و حال و هوای آن آشنا باشد، اطلاعات مذهبی خود را بالا ببرد و ظرفیت‌های موجود این حیطه را بشناسد.
انتظار در شعر مهدوی کودک و نوجوان باید سبز و پویا باشد نه زجرآور
هاشمی با بیان اینکه شعر مهدوی یکی از شاخه‌های مهم شعر مذهبی است، عنوان کرد: در شعر مهدوی کودک و نوجوان باید از سطحی‌نگری و نگاه بزرگسالانه اجتناب شود. پرداختن به افق‌های جدید از دیگر لازمه‌ها است. انتظار در شعر مهدوی کودک و نوجوان باید انتظاری سبز و پویا باشد نه انتظاری زجرآور و منزجرکننده.
امیدبخشی به پایان غیبت و ظهور منجی نجات‌بخش
این شاعر برجسته کودک و نوجوان تصریح کرد: باید امیدبخشی به پایان غیبت و ظهور منجی نجات‌بخش در شعر لحاظ شود. مخاطب باید حس کند که آن بهار سبز که پایان‌بخش زمستان سرد دنیا است، آمدنی است.
وی ادامه داد: تصویرهای کودکانه به درک مفهوم شعر کمک می‌کنند اما گاهی تصویرهای مذهبی ارائه شده در کتاب‌ها بسیار سطحی، کلیشه‌ای و فاقد کیفیت مطلوب است؛ تصویرهایی که خالی از دید هنری به موضوع است.
پرورش حس زیبایی‎شناسی در تصویرگری شعر مذهبی کودک و نوجوان
وی با بیان اینکه پرورش حس زیبایی‎شناسی راهی برای رسیدن به حس دینی است، گفت: باید در تصویرسازی‌های مذهبی به این مسئله دقت بیشتری شود.
هاشمی با اشاره به اینکه شاعران در دهه‌های اخیر تلاش خوبی برای سرودن شعرهای مذهبی داشته‌اند و این رشد به خصوص بعد از انقلاب بسیار چشمگیر است، اظهار کرد: هنوز آن طور که باید و شاید برای امام زمان(ع) شعر سروده نشده است.
وی در ادامه بیان کرد: انتظار مهدوی ظرفیتی بسیار بزرگ است که همتی عالی می‌طلبد تا شعرهای خوبی از این بستر آفریده شود.
چاپ کتاب‌هایی بازاری و سطحی در زمینه ادبیات دینی
وی با تأکید بر توجه ناشران به این موضوع، اظهار کرد: چاپ کتاب‌های بازاری و سطحی که فاقد ارزش‌های هنری و ادبی است کمکی به پیشرفت ادبیات مذهبی نمی‌کند؛ باید از بهترین شاعران و بهترین تصویرسازان برای چاپ کتاب‌های مذهبی کمک گرفت.
منبع  : ایکنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار