موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
17020
۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

گلایه از فراموشی‌مخاطب‌کودک در ادبیات دفاع‌مقدس

بهروز اثباتی عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه کتاب سال دفاع‌ مقدس با اشاره به تاثیر عوامل متعدد در انتخاب کتاب سال، گفت: مخاطب کودک و نوجوان را در دفاع مقدس فراموش کردیم.

به گزارش کودک پرس، بهروز اثباتی اظهار کرد: مقوله هنر، مخاطب کودک و نوجوان و مباحث علمی و تحلیل جامعه ‌شناختی و روانشناختی از دفاع ‌مقدس از مهمترین موضوعاتی است که باید در حوزه کتاب دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به فلسفه وجودی این جایزه افزود: این جایزه با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره ادبیات دفاع ‌مقدس که آن را گنجینه دانسته اند، دارای گوهرهای پایان‌ناپذیری است بنابراین راه‌اندازی، تداوم، پیشینه‌سازی و بررسی کتاب‌ها و در نهایت اهدای جایزه به آثار برتر نقطه قوت آن است.
به گفته اثباتی، جایزه کتاب سال دفاع مقدس بیش از 24سال است که فعالیت‌ می کند و توانسته در فضای ادبیات ایران بماند و تاثیرگذار باشد.
عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس با اشاره به ساختارها و مشکلاتی که به لحاظ شکلی در این جایزه وجود دارد،ادامه داد:‌ در برخی از مقاطع تاریخی بین برگزاری جایزه کتاب سال و دفاع مقدس تاخیر افتاده و شاید مشکلاتی که به لحاظ شکل برگزاری این جایزه داشته را بتوان نقطه ضعف آن دانست.
وی اضافه کرد: درباره میزان تاثیرگذاری اهداف این جایزه بر حوزه نشر و جریان ادبی باید کار مطالعاتی منسجمی انجام شود هرچند جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس توانسته بر برخی مقاطع تاثیرگذار باشد و در برخی مقاطع نیز نتوانسته آنچنان که باید و شاید به چشم‌انداز خود برسد.

** تاثیر عوامل متعدد در انتخاب کتاب سال
اثباتی درباره فقر محتوایی در بخش تالیفات دفاع‌ مقدس گفت: انتخاب کتاب برتر در این جایزه در مجموعه‌ای از فرایند کلی نشر مکتوب قرار می‌گیرد و تحت تاثیر عوامل مختلفی است.
دبیر سابق جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس اضافه کرد: محیط ‌های غیرفرهنگی مانند جریانات سیاسی می‌توانند روی نتایج این جایزه موثر باشند به‌طور مثال گاهی تلاطم‌ های سیاسی موجب تنش در جایزه کتاب‌سال دفاع‌ مقدس هم می‌شود و اثرات آن را محو می‌کند.
اثباتی با تاکید بر تاثیرگذاری جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس بر جریان ادبی در ایران گفت: علت تاثیرگذاری این جایزه تداومش است هرچند که نمی‌توانیم از این جایزه انتظار خلاقیت داشته باشیم زیرا این جایزه تنها کارکرد یک ویترین را دارد و به مخاطبین می‌گوید که طی دو سال چه کتاب‌هایی برتر شده اند.
وی ادامه داد: این جایزه تاکنون توانسته نقطه ثقلی در جریان ادبی ایران باشد، همه این عوامل باعث می‌شود که ما به انتخاب کتاب‌های برتر در این جایزه نمره خوب بدهیم.
اثباتی تصریح کرد:‌ باید جایزه کتاب سال دفاع مقدس به لحاظ موضوعی گسترش پیدا کند بدین معنی که امروزه مفهوم مقاومت و ایثار با توجه به مقتضیات زمان باید بازتعریف شود.
به گفته وی،‌ اکنون ما در فضای مجازی جنگ دیگری را داریم و شاید امید دشمن به حوزه دفاع‌ مقدس بسیار کمتر از براندازی آن در فضای مجازی باشد بنابراین باید شجاعت به خرج داده و به لحاظ موضوعی این جایزه را گسترش دهیم.
اثباتی گفت: در اوایل انقلاب اسلامی جریانات ضد انقلاب نقش کلیدی در دفاع مقدس داشته‌اند و موضوع مقاومت مردم در مناطقی چون کردستان، تبریز، صحرای ترکمن و تهران مقابل این جریانات کمتر بررسی شد.
وی با بیان اینکه مخاطب کودک و نوجوان در حوزه دفاع‌مقدس فراموش شده، یادآور شد: باید برای مخاطب کودک و نوجوان محتوای دفاع مقدس تولید کرد اما امروز آثار ما در این حوزه بسیار کم است زیرا اغلب نویسندگان فکر می‌کنند با فعالیت در این حوزه اعتبار و شهرتشان محدود می‌شود.
به گفته وی، هنر کلیدواژه اساسی است و بسیاری از شاخه‌های هنری مانند سنگ‌ نوشته‌ها، تابلوها، عکس‌ها از دفاع مقدس برجا مانده که بعضا بسیاری از آنها طی این سالها از بین رفته بدون اینکه ما از آن کتابی را منتشر کرده باشیم و در اختیار مردم قرار دهیم.
منبع : ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار