موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
16732
۱۹ فروردین ۱۳۹۶

جواد الائمه؛ کودکی در ردای امامت

امام جواد (ع) در سن ۷ یا ۹ سالگی به امامت رسیدند و این نخستین تجربه امامت یک کودک بود، چون تا پیش از ایشان، شیعیان تجربه امامی با سن کم را نداشتند.

به گزارش کودک پرس، مولف موسوعه ائمه (ع) و پژوهشگر حوزوی، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مروجی طبسی،  با تبریک ولادت امام جواد (ع) بیان داشت: حکمت خدا بر این قرار گرفته است که سه پیامبر و سه امام (ع) در کودکی به امامت و نبوت برگزیده شوند، از میان پیامبران حضرات سلیمان، عیسی و یحیی و از میان ائمه (ع) امامان هادی و جواد و زمان علیهم السلام در کودکی به امامت برگزیده شدند. یعنی حضرت عیسی (ع) پیامبر خدا در گهواره بود و حضرت سلیمان (ع) در سن ۱۲ سالگی به رسالت مبعوث شد.

وی اظهار کرد: امام جواد (ع) نیز در سن ۷ یا ۹ سالگی به امامت رسیدند و این نخستین تجربه امامت یک کودک بود، چون تا پیش از ایشان، شیعیان تجربه امامی با سن کم را نداشتند، لذا پذیرش این مسئله حتی برای برخی از شیعیان مشکل بود اینکه آیا می‌شود امامت به کودکی ۹ یا ۷ ساله واگذار شود لذا در جلسات بغداد میان شیعیان درگیری‌های سختی پیش آمد.

حجت الاسلام مروجی طبسی تصریح کرد: پس از ایشان امام هادی (ع) نیز در سن هشت سالگی امامت را عهده دار شدند که همین امر زمینه امامت امام عصر (عج) در کودکی را فراهم کرد چراکه اگر این مهم یه یکباره رخ می‌داد پذیرش آن از سوی مردم بسیار سخت بود. از این رو امامان قبلی زمینه پذیرش این مهم را فراهم کردند از جمله امام صادق (ع).

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: ابوبصیر می‌گوید بر امام صادق (ع) وارد شدم در حالی که طفلی همراهم بود امام (ع) فرمودند چه می‌کنی در روزگاری که امامی به سن این کودک بر شما امام باشد؟ این یعنی ایشان می‌خواستند این مطلب توسط ابوبصیر که ذاکر چندین هزار روایت از ایشان بوده در جامعه پخش شود و زمینه امامت امامی خردسال فراهم شود.

وی با بیان اینکه امام جواد (ع) در سال‌های پایانی عمر امام رضا (ع) به دنیا آمدند و در هجرت به مرو و خراسان همراه ایشان نبودند: عنوان کرد: به نظر می‌رسد این سیاست رضوی بود تا مردم مسائل خود را به محضر امام جواد (ع) عرضه بدارند. البته امام رضا (ع) در زمان هجرت کارهای دیگری نیز انجام دادند اینکه گفتند من هرگز به مدینه باز نمی‌گردم و دست امام جواد (ع) را گرفتند و ایشان را به مردم معرفی کردند و از خداوند درخواست کردند تا فرزندشان را حفظ کند.

حجت الاسلام مروجی طبسی بیان کرد: از همه مهمتر اینکه از تمام وکلای خود خواستند تا از امام جواد (ع) حرف شنوی و متابعت داشته باشند و بالاتر از همه آنها اینکه نسل ایشان را به جانشینی خود معرفی کردند این کارها را حضرت رضا (ع) در مدینه و در میان مردم انجام دادند.

وی با اشاره به کیاست و تدبیر بالای امام جواد (ع) علی رغم سن کم ابراز کرد: روزی مامون به صید می‌رفت از کنار گروهی از کودکان عبور کرد که حضرت جواد (ع) نیز کنار آنها ایستاده بودند کودکان با دیدن خلیفه گریختند اما حضرت (ع) نه! مامون علت را جویا شد و حضرت (ع) پاسخ دادند من راه را بر تو نبسته بودم که فرار کنم و وقتی نام ایشان را جویا شدند متوجه شدند که ایشان فرزند امام رضا (ع) هستند و مشابه همین اتفاق در مسیر بازگشت او از صید نیز افتاد.

حجت الاسلام مروجی طبسی بیان کرد: این کیاست و تدبیر باعث شد مامون دختر خود را به عقد ایشان درآورد اما عباسیان مخالفت کردند و مامون در پاسخ گفت شما ایشان را نمی‌شناسید این خاندان از کودکی شخصیت‌های والا دارند لذا در عبارتی آمده که مامون گفت من به این خانواده آشناتر از شما هستم علم این خاندان از خدا گرفته شده است. از این رو در جلسه ای امام جواد (ع) را معرفی کرد و در آن جلسه مقابل ایشان بزرگانی همچون یحیی بن اکثم سوالات خود را مطرح کردند اما حضرت (ع) چنان پاسخ هایی دادند که همه علمای بنام زمان وا ماندند.

وی تاکید کرد: اما علی رغم شناخت مامون به شخصیت والای آن حضرت (ع)، وی باز هم همان مسیری را پیمود که در دوران امام رضا (ع) پیموده بود یعنی درپی تخریب شخصیت آن حضرت (ع) برآمد و این کار را از مراسم ازدواج ایشان با دختر خود آغاز کرد بدین صورت که در مراسم عقد به ۲۰۰ کنیز زیباروی دستور داد هر یک با جامی از گوهر به استقبال حضرت (ع) بروند که ایشان به هیچ یک توجهی نکردند، حتی آورده اند که در این مراسم آوازه خوانی صورت گرفت و حضرت (ع) سر بلند کردند و خطاب به آوازه خوان گفتند از خدا بترس!

حجت الاسلام مروجی طبسی با ابراز تاسف از کمکاری ما نسبت به شناسایی ابعاد مختلف زندگانی حضرت جواد (ع) عنوان کرد: ما در شناخت زندگی ایشان پایین آمده ایم در حالی شناخت این ابعاد می‌تواند در اصلاح سبک زندگی کمک شایانی به ما بکند.

وی در تبیین چرایی شهرت ایشان به جوادالائمه (ع) گفت: کرامت و بخشندگی خصیصه تمامی ائمه (ع) است اما در برخی زمان‌ها بنابر دلایلی امامی به صفتی خاص شهره شده است، همچون امام هفتم (ع) که به کاظم شهرت یافته اند یا امام رضا (ع) که دوست و دشمن ایشان را به لقب رضا (ع) می‌شناسند.

حجت الاسلام مروجی طبسی خاطرنشان کرد: هر یک از امامان (ع) در دوران زندگانی خود از نظر جود و بخشش مشابهی نداشته اند امام جواد (ع) نیز اینچنین بوده اند و به جود و بخشش شهرت داشتند و اموال بسیاری را حتی به دشمنان می‌بخشیدند و از این نظر به جواد (ع) شهرت یافته اند.

منبع: شمس توس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار