144834
۱۵ اسفند ۱۳۹۶
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد؛

آموزش پیشگیری از اعتیاد به ۲۳۸۰ مدرس آموزش و پرورش

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی پیشگیری از اعتیاد در سال‌های ۹۵ و ۹۶، گفت: ۲۳۸۰ نفر از مدرسین آموزش و پرورش، ۲۰ هزار نفرساعت آموزش‌های لازم را در این دوره طی کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حمید صرامی در دوره آموزشی، تخصصی، توجیهی ویژه مدرسان طرح توانمندسازی ادارات کل آموزش و پرورش و روحانیون کشور، گفت: امروز در این جلسه بازآموزی مربیان و روحانیون را خواهیم داشت.

وی افزود: تاکنون 2380 نفر آموزش‌های تخصصی و توجیهی لازم را در طرح توانمندسازی و پیشگیری از اعتیاد دیده‌اند ولی فقط 160 نفر از مربیان در سراسر کشور و 30 روحانی در این دوره، بازآموزی را در این نشست مرور خواهند کرد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: می‌کوشیم با استفاده از تجارب موفق از استان‌های خود، مربیان، روحانیون و مشاورانی که دوره توانمندسازی را دیده‌اند بهره بیشتری از این آموزش را ببینند.

وی خبر داد: هر یک دقیقه، یک نفر روانه زندان‌های کشور می‌شود ولی طرح آموزشی توانمندسازی می‌تواند مانع این کار شود.

صرامی به روند پیشگیری از اعتیاد در 107 سال اخیر اشاره کرد و افزود: از کنفرانس شانگهای چین در سال 1909 تا سال 1970 تمامی رویکردها برای مقابله با عرضه مواد مخدر بود ولی بعد از آن اقدامات اولیه پیشگیری از اعتیاد آغاز شد؛ این در حالی است که از سال 1373 جمهوری اسلامی ایران هم گام‌های اساسی در این مسیر را برداشته و در دهه 90 رویکرد پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی با اشاره به سیر تطور برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد برای مهار آن اظهار داشت: در نسل اول، رویکرد افزایش اطلاعات و برنامه دانش‌محور بود اما در نسل دوم، رویکردها محرک محور مبتنی بر آموزش‌های عاطفی و در نسل سوم رویکردها دانش و محرک محور و در نسل چهارم رویکردها به فعالیت‌های جایگزین و اقدامات برانگیزاننده و رضایت‌بخش و در نسل پنجم رویکردها به توانمندسازی روحی، اجتماعی با آموزش مهارت‌های زندگی و در نسل ششم رویکردها به استراتژی سیستماتیک پرداخته است.

 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در آموزش سیستماتیک پیشگیری از اعتیاد باید معلم، مشاور، والدین، مستخدم، دانش‌آموز و مربی پرورشی توأمان با یکدیگر آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را طی کنند.

صرامی تصریح کرد: برای مداخله در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد باید ابتدا شیوع‌شناسی کرده و سپس با ابتکار استفاده از جامعه مدنی پیشگیری بلوغ یافته‌ای را آغاز کنیم.

وی اظهار داشت: عوامل شروع‌کننده مصرف در نوجوانان شامل حیطه خانواده، حیطه دانش‌آموزان، حیطه همسالان، حیطه محله و حیطه مدرسه است.

 

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: مدارس مهمترین جایگاه برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه است چرا که 107 هزار واحد آموزشی و یک میلیون کادر آموزشی و 13 میلیون دانش‌آموز و 26 میلیون والدین را در خود دارد که می‌تواند با اجرای برنامه‌های مختلف موفقیت‌هایی را به دست آورد.

صرامی تصریح کرد: طرح توانمندسازی در سال‌های 95 و 96 در تمام استان‌های کشور برگزار شده است که در این طرح 2380 نفر از مدرسین آموزش و پرورش بین 9 تا 11 ساعت آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند و 20 هزار نفر ساعت آموزش به آنان ارائه شده است.

 

وی گفت: در طرح آموزشی توانمندسازی به بحث درمان به هیچ وجه نپرداخته‌ایم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در طرح توانمندسازی موفقیت‌هایی به دست آمده است که می‌توان به ایجاد حساسیت در مسئولین و خانواده‌ها و حساسیت بیشتر دانش‌آموزان اشاره کرد.

صرامی اظهار داشت: باید کوشید توسعه برنامه مهارت را از طریق شبکه مجازی APTV که قرار است برای والدین دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی خود را در سال 97 اجرا کند بهره بگیریم.

وی در پایان گفت: یک دلار هزینه در پیشگیری از اعتیاد از 20 دلار خسارت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر مؤثرتر است.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار