143787
۱۲ اسفند ۱۳۹۶
با حضور جمعی از پدران و مادران؛

کارگاه کلیدهای رفتار با کودک در فرهنگسرای علامه طباطبایی برگزار شد

کارگاه رفتار با کودک با سخنرانی دکتر مجتبی علیزاده روانشناس بالینی در قالب مراحل رشد، وراثت، سبک‌های تربیتی و اختلالات ( اضطراب و پرخاشگری) در فرهنگسرای علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، کارگاه رفتار با کودک با سخنرانی دکتر مجتبی علیزاده روانشناس بالینی در قالب مراحل رشد، وراثت، سبک های تربیتی و اختلالات(اضطراب و پرخاشگری) با حضور جمعی از پدران و مادران در فرهنگسرای علامه طباطبایی برگزار شد.

علیزاده با اشاره به جایگاه تفکّر در برخی کشورهای پیشرفته اظهار داشت: بسیاری از حاکمان جهان به این موضوع پی برده اند که اگر وقت مردم وسعت پیدا ‌کند و مردم بیکار شوند، تفکّر آنها بیدار و پرسش گری آنها شروع می‌شود؛ لذا چون قدرت پاسخ گویی ندارند، آنها را با لهو و لعب های مختلف سرگرم می‌کنند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال، وقتی سرگذشتی از زندگی مردم در کشور ژاپن را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که دولتمردان برای کارکنان خود به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که فرصتی برای اندیشیدن در مباحث دینی و اعتقادی نداشته باشند.

 

این روانشناس بالینی در خصوص وراثت، ظرفی برای پذیرش بهتر گفت: وراثت به عنوان یک ظرف است که در آینده تربیت در آن جای می‌گیرد. امّا این تربیت چگونه ایجاد می‌شود؟ در اینجاست که موضوع اصالت خانوادگی اهمیّت پیدا می‌کند و نقش آن در تربیت مشخّص می‌شود. به عنوان مثال، خوش خُلقی والدین و شجاعت آنها در تربیت موثر است.

علیزاده خاطرنشان کرد: امیرالمونین علی علیه السلام، وقتی بعد از بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌خواستند ازدواج کنند، به برادرشان گفتند که برو و از قبیله ای شجاع برای من همسری انتخاب کن؛ می‌خواهم فرزندان شجاع داشته باشم.

 

وی تصریح کرد: آیا دلیل انتخاب حضرت این بود که شجاعت ژنتیکی است؟ این گونه نیست؛ چراکه خانم ام البنین سلام الله علیها دارای یک شخصیت شجاع بودند و محیط شجاعانه ای را برای تربیت فرزندان خود فراهم کرده بودند.روشن است که وقتی مادری ترسو و بزدل است، بچّه ها نیز بزدل بار می‌آیند؛ ولی مادری که شجاعت داشته باشد و از خودش رفتارهای شجاعانه نشان دهد، بچّه ها نیز در این محیط شجاع پرورش پیدا می‌کند. بنابراین، وراثت یک ظرف است برای پذیرش تربیت بهتر.

 

 

 

 

 

منبع:‌ دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار