موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
143447
۱۰ اسفند ۱۳۹۶
حجت‌الاسلام صدیقی:

برخی از مسئولین نوجوانان را از مسیر رشد معنوی دور می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن بسیج از رفتارها و گفتارها برخی مسئولین در تربیت و رشد معنوی فرزندان خردسال و نوجوان انتقاد کرد و گفت: اینکه فرزندان خردسال و نوجوان ایرانی با حفظ قرآن تجلی قرآنی پیدا می‌کنند، اینها مفاخر تاریخ بشریت هستند و اینها برای ما برجستگی دارند و ارزش‌های ما هستند.

به گزارش کودک پرس ، مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج شامگاه نهم اسفندماه در مجتمع پنجم آذر سازمان بسیج مستضعفین و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در سخنانی با اشاره به اینکه انس با قرآن، آشنایی با قرآن و نفس و کشیدن و زندگی با قرآن کریم امتیازاتی است که نصیب همه کس نمی‌شود، گفت: تیتر قرآن کریم هدایت است «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» قرآن دفترچه راهنماست. هر کارخانه و کارگاه صنعتی تولیدات خود را که به بازار عرضه می کند، یک دفترچه راهنما هم به آن ضمیمه می کند تا اگر کسی قصد استفاده داشته باشد، از آن دفترچه راهنما نحوه درست آن را یاد بگیرد.
وی با اشاره به آیه «ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»، افزود: خدا بهترین صنعی که در عالم خلق کرده است بشر است، خدا بعد از بیان خلقت نشعه انسان بر خودش تبریک گفته است. این انسان که صنع خداست و برترین صنع اوست و احسن تقویم در مورد او اعمال شده است، اگر دفترچه راهنمایی که به او داده شده است را به خوبی مورد استفاده قرار دهد سریع به مقصد خواهد رسید.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در مسائل اخلاقی قرآن برترین اخلاق و سبک زندگی را به ما تعلیم داده است. در عرفان نیز کتاب و متنی بالاتر از قرآن کریم سراغ نداریم. در مبارزه و کفر ستیزی و استکبارستیزی داد سخن داده است. قرآن حدود ۱۰۰۰ آیه در برائت از دشمنان دارد تا مسلمان همیشه خود را در سنگر ببیند و از دشمن درونی که نفس اماره است و از دشمنان بیرونی که شیطان و قشون آنهاست، آگاه باشد و از مسیر سعادت به سمت شقاوت نرود.
صدیقی با تأکید بر اینکه قرآن این دشمن نامرئی و روش‌ها و تاکتیک‌های او را به ما نشان داده است، اظهار کرد: قرآن نسبت به نفوذی‌ها هشدار داده است و مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند. اینکه ما نسبت به نفاق و ستون پنجم دشمن و نفوذ در متن دستگاه‌ها و نویسندگان و روزنامه‌ها آگاه باشیم به ما تکلیف شده است و این را قرآن بر عهده ما گذاشته است. قرآن یک سوره مخصوص منافقین نازل کرده و در جای جای آیات قرآن کریم به خصوص سوره مبارکه بقره مخصوص منافقین است.
وی بیان کرد: کسی که با قرآن آشنا باشد و زندگی او قرآن باشد و رشته ارتباط او با خدا قرآن باشد، مسئله نفاق و شناخت نحوه عمل اینها را جزء تکالیف خود می داند. علاوه بر جبهه دیگری که خداوند متعال ما را مامور به مقابله با آنها کرده است، جبهه کفر، استکبار و ظلم است. این جبهه ها دائماً با ارزش ها در حال مقابله هستند. اینکه مستکبر در برابر مستضعف قرار دارد در قرآن آمده است. امروز اگر فضای قرآنی داریم، بسیج غیرتمند دانشگاهی، پزشکی، دانشمند و … داریم، به خاطر قرآنی بودن است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه هنوز هم برخی مسئولین دارند مردم را دعوت به جلسات مختلط کنسرت ها می کنند، تصریح کرد: امام راحل اگر پرچمداری انقلاب را انجام نمی داد و ملت پیروی نمی کردند ما امروز جلسه قرآنی نداشتیم. این افتخارات به برکت شهدا و انقلاب است. اینکه فرزندان خردسال و نوجوان ایرانی تجلی قرآنی پیدا می کنند، اینها مفاخر تاریخ بشریت هستند و اینها برای ما برجستگی دارند و ارزش های ما هستند، از این ابتذالی که آقایان دعوت می کنند و از این بدبختی هایی که از شبکه های اجتماعی فسادهای گوناگون نصیب انها می کند، هم دنیا و هم آخرت آنها ضربه می‌خورد. اگر خیری هست و جهاد هست با هدایت قرآن است.
صدیقی با تأکید بر اینکه قرآن تکیه گاهی محکم و استوار است به آیه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» اشاره کرد و گفت: از دیگر عناوینی که خداوند متعال برای وحی خود عنوان کرده است، دوا و شفا بودن آن است. قرآن دوای دردهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و بین المللی است. قرآن مومن را مداوا می کند به او قلب سلیم اعطا می کند. این قلب سلیم با نسخه قرآنی سلامت پیدا می کند که قبل سلیم قلبی است که در او غیر خدا نباشد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به برخی دیگر از عناوین قرآن اشاره و اذعان کرد: در قرآن بیان شده است که این کتاب نور است و با ظلمت فسق و فجور مبارزه می کند. با زیر بار ظلم و زور رفتن مبارزه می کند. این استراتژی قرآن است که « لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا». لن به معنای نفی ابد است، بنابراین در هیچ زمان، مکان و عصری خدا اجازه نداده است که مومن سلطه دشمن اعم از فرهنگی و … را بپذیرد.
صدیقی با تأکید بر اینکه سلطه فرهنگی دشمن قرن ها بر این مملکت بود، گفت: امروز نیز مشاهده می شود برخی قصد دارند با سند «۲۰۳۰» آموزش و پرورش ما را زیر بار این سلطه ببرند. انسان قرآنی ذلت پذیر نیست. مسئله موشکی و دفاعی ما و قدرت بازدارنگی ما در آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» به خوبی بیان شده است. ما باید آنچنان اقتدار دفاعی، نظامی و روحی داشته باشیم که جنگی واقع نشود و کسی خود را حریف و رقیب ما نبیند. اینها تابلوهای قرآنی است «وَأَعِدُّوا لَهُمْ» استراتژی مومن قرآنی است.
وی در ادامه عنوان کرد: اینکه از کفار اطلاعت نکنیم اطاعت از قرآن است، استراتژی قرآن است و اینکه اصرار خود را در اختیار دشمن قرار ندهیم، استراتژی قرآن است. بنابراین شما تابلوی عملی این آیات خواهید بود.
امام جمعه موقت تهران همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به حاضران در این مراسم، بیان کرد: انیس قرآن هستید و به این انس ادامه دهید. شما حافظان قرآن دائما تغذیه وحی ای می کنید و خداوند لقمه های عرشی را بر قلب شما نازل کرده است. شما بوی کلام خدا را می دهید. کسی که قرآن را ختم کند نبوت در وجود او مندرج شده است، محتوای نبوت که قرآن است بر قلب او استقرار پیدا کرده است. همه اینها عبارات امام صادق(علیه‌السلام) است. همچنین آمده است کسی ه قرآن را در جوانی بخواند، قرآن بر پوست و گوشت و خون او آمیخته می شود.

صدیقی در ادامه افزود: خداوند دائماً با حافظان قرآن حرف می زنید و جز این نیست که حافظان قرآن کلیم خداوند شده اند، کسی که کلیم خدا شود محرم خدا می شود و کسی که محرم خدا شود بین او و خدا هیچ حجابی وجود ندارد. کسی که حافظ قرآن باشد، بلندگوی خداست و کلا الهی در وجود او انعکاس خواهد یافت.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار