143333
۰۹ اسفند ۱۳۹۶
شمسی:

نیمی از معتادان زیر ۲۳ سال هستند/ ترک اعتیاد کودک ۱۰ ساله در مرکز ترک اعتیاد کودکان

معاونت توسعه و پيشگيری بهزيستی استان تهران با اشاره به فعالیت مرکز ترک اعتیاد کودکان در تهران، گفت: کوچک‌ترین معتاد در حال ترک این مرکز ۱۰ ساله و بزرگ‌ترین ۱۷ ساله است.

به گزارش کودک پرس ، حمیدرضا شمسی، معاونت توسعه و پيشگيری بهزيستی استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به فعالیت مرکز ترک اعتیاد ویژه کودکان در تهران، در خصوص اعتیاد کودکان تهرانی، گفت: سن اعتیاد در جامعه ما کاهش پیدا کرده و اکنون افرادی که برای ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه می‌کنند در سنین پایین یعنی ۱۰، ۱۲ سال هستند.

 

کودکان معتاد زیاد هستند اما مرکز ترک اعتیاد کودکان شناخته شده نیست

وی ادامه داد: اولین مرکز ترک اعتیاد کودکان در تهران از حدود چهار ماه پیش آغاز به کار کرده است و در حال حاضر ۱۵ کودک در این مرکز در حال ترک اعتیاد هستند. البته دلیل اینکه اکنون فقط ۱۵ نفر در این مرکز در حال ترک اعتیاد هستند این است که این مرکز شناخته شده نیست نه اینکه تعداد بچه‌های معتاد در تهران کم است.

 

نیمی از افراد معتاد جامعه ما زیر ۲۳ سال سن دارند

شمسی با اشاره به اینکه میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۲ یا ۲۳ سال است، بیان کرد: وقتی گفته می‌شود میانگین سن اعتیاد ۲۲ سال است قطعاً نیمی از معتادان زیر ۲۲ یا ۲۳ هستند. یعنی نیمی از افراد معتاد جامعه ما زیر ۲۳ سال سن دارند.

وی افزود: در این مرکز بچه‌ها در رده سنی ۱۷ سال به پایین حضور دارند و بالاترین سن بچه‌ای که در این مرکز در حال ترک اعتیاد است ۱۷ سال و سن کوچک ترین معتاد در حال ترک این مرکز ۱۰ سال است.

 

معاونت توسعه و پيشگيری بهزيستی استان تهران در پاسخ به این سؤال که درمان اعتیاد در ایران بیشتر با استفاده از داروی متادون صورت می‌گیرد در حالی که می‌دانیم خود این دارو اعتیادآور است؛ این کودکان با چه روشی درمان می‌شوند؟ گفت: در سن زیر ۱۷ سال منع استفاده از متادون است. در این مراکز طی ارزیابی اولیه در ۲۴ ساعت اول که فرد مراجعه می‌کند، پزشک وضعیت بیمار (معتاد) را بررسی می‌کند تا مشخص شود آیا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد یا می‌تواند در همین مرکز باشد. تا کنون همه بچه‌ها در مرکز درمان شده‌اند و نیازی به بستری شدن نبوده است و درمان نیز به صورت علامتی انجام می‌پذیرد مثلاً اگر فردی از کم خوابی شاکی هست، آرام بخش به وی داده می‌شود، اگر از درد بدن شاکی است مسکن داده می‌شود و … .

 

وی در خصوص بیشترین نوع مواد مصرفی کودکان معتاد گفت: همه نوع موادی هست. عین الگوی مصرف عمومی در ایران بیشتر مصرف چند دارو (مواد) است. از شیشه گرفته تا هروئین و تریاک و همه چند مصرفی هستند.

و از چه طریقی این بچه ها معتاد شده اند؟ شمسی پاسخ داد: قاعدتاً پدر و مادر. این بچه‌هایی که پیش ما می‌آیند بچه‎هایی هستند که خانواده درستی ندارند. البته درصدی هم هستند که خانواده دارند و خانواده آنها را برای ترک اعتیاد به ما سپرده‌اند اما غالب افراد یا تک سرپرست هستند یا بی‌سرست و به قدری خانواده این بچه ها مشکل دارند که معمولاً این بچه‌ها خیابانی هستند و خرید و فروش مواد می‌کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه به خوبی روی این بچه‌ها در این مرکز کار می‌شود، گفت: بچه‌ها واقعاً قابل تغییر هستند و اگر به این مرکز بروید می‌بینید که چه قدر تغییر کرده‌اند.

معاونت توسعه و پيشگيری بهزيستی استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا نیاز هست این مراکز توسعه پیدا کنند؟ گفت: فعلاً در حال گذراندن مراحل پایلوت این طرح هستیم. ۵ مرکز در کشور برای ترک اعتیاد کودکان داریم. برای اولین بار دو مرکز ترک اعتیاد دختر و پسر در سیستان و بلوچستان پایلوت شد بعد در سایر استان ها از جمله خراسان شمالی، البرز و تهران این مراکز راه اندازی شدند و پس از یک سال جمع اوری اطلاعات و بررسی آینده این مراکز نتیجه گیری می کنیم.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار