143016
۰۸ اسفند ۱۳۹۶

چهار رسالت مهم معاونت تعلیم و تربیت بسیج/ تأسیس «دارالحفظ قرآن» برای تحقق منویات رهبری

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفان «تعمیق معنویت، بصیرت‌افزایی، مهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی» را چهار رسالت این معاونت در میان آحاد بسیجیان برشمرد.

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی کودک پرس، حجت‌الاسلام مهدی جیحونی معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفان در نشست خبری بیست‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج با اشاره به آیه 170 سوره مبارکه اعراف مبنی بر «وَالَّذِینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ؛ و آنان که متوسل به کتاب آسمانی شوند و نماز به پا دارند، ما اجر درستکاران را ضایع نخواهیم گذاشت» گفت: باید به گونه‌ای در حق قرآن و مصحف شریف حرکت کنیم که مشمول این آیه شریفه باشیم و در این مسیر باید علاوه بر توجه به اوامر الهی، مطیع امر خداوند بودن از مواردی که پروردگار عالم نهی فرموده،‌ دوری کنیم.

 

وی با بیان اینکه سرسلسله اوامر الهی، نماز است، اظهار داشت: «اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ؛ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند». تمسک به کتاب خدا و ترویج اوامر الهی و حذر دادن از نواحی الهی در جامعه اصولی دارد. از سال 1387 نقش و رسالت پرداختن به حوزه‌های قرآنی به مجموعه معاونت تعلیم و تربیت سازمان بسیج واگذار شده است و چهار رسالت مهم این معاونت، تعمیق معنویت، بصیرت‌افزایی، مهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی در میان آحاد بسیجیان است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفان ادامه داد: آنچه که محور این اتفاقات است قرآن و عترت حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله و سلم) است که به نوعی از همان سال‌های قبل در دوران یک دهه گذشته انجام شده است و نگرش و محتوای کار ما در این معاونت و در عرصه تعلیم و تربیت انسان‌ها در جوامع و در میان بسیجیان، قرآن و کلام وحی است که تفسیر این آیات توسط مفسر واقعی یعنی ائمه اطهار علیه السلام اتفاق خواهد افتاد.

 

وی ابراز داشت: از حدود 10 سال پیش محتوا و مبنای بسیاری از اقدامات ما طراحی محتوا برای بصیرت‌افزایی، مفاهیم و تعالیم قرآن کریم است؛ بنابراین در برنامه پنج ساله ششم با رویکرد سردار غیب‌پرور گام تحولی در عرضه قرآن خواهیم برداشت و آن اینکه اقدامات ما مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری است و از ظرفیت علما و نخبگان در این عرصه بهره خواهیم برد تا نظام قرآن بسیج را طراحی کنیم.

جیحونی با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قرآن را باید فهمید و دشمن از همین دوری ما از قرآن بهره می‌برند،‌ اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر ما به قرآن نزدیک شویم همه این حفره‌ها و خلاءها پُر خواهد شد و هویت اسلامی در مقابل هویت کفر، خودش را نشان خواهد داد لذا تحولی که می‌خواهیم دنبال کنیم با تمسک به قرآن میسر خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم یک کار سیستماتیک و منسجم، مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری ایجاد کنیم، می‌توانیم عمده مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را بدین وسیله مرتفع کنیم و اولین خروجی این اقدام تربیت انسان است. بنابراین اگر می‌خواهیم تأثیر عمیق مسیر قرآن و عترت را در تربیت افراد مختلف، ساری و جاری ببینیم باید تمسک به قرآن داشته باشیم و باید به سراغ تعمق قرآن، تفسیر و تامل در قرآن برویم و عمل به آیات قرآن را رقم بزنیم.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفان با بیان اینکه برای نهادینه کردن اتفاقات قرآنی به صورت انسجام یافته باید شبکه‌ای متشکل از افراد قرآنی معتقد و ملتزم به این ویژگی‌ها در قالب شبکه مدیران بسیج را سازماندهی کنیم،‌ گفت: در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم کار اولیه را در طی این دهه کلید زدیم و آن حفظ قرآن به صورت موضوعی، داستانی و ترتیبی است که خوشبختانه گام‌های مؤثری را نیز در این خصوص برداشته‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که به دنبال آن هستیم، دارالحفظ‌هایی هستند که به صورت مشخص، یک سهمی را در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن دارند. تولید مستند و نماهنگ‌ها، تئآتر قرآنی در حوزه‌های ترویج و تبلیغ، همچنین تولید محتوای فاخر قرآنی، راه اندازی گروه‌های جهادی قرآنی، حمایت محتوایی و آموزشی از مهد کودک‌های قرآنی سراسر کشور، حمایت از مراکز دارالقرآن‌ها، برگزاری جشنواره‌های قرآنی، راه‌اندازی هیآت قرآنی با مشارکت نهادهای مختلف قرآنی، فعالیت مشترک با شبکه قرآن سیما، تقویت و هویت دادن به دارالقرآن‌های بسیج، نهضت صحیح خوانی قرآن از جمله مهمترین فعالیت‌های این معاونت تعلیم و تربیت سازمان بسیج به شمار می‌رود.

جیحونی افزود: همچنین راه‌اندازی مسجد قرآن‌محور اعم از راه‌اندازی، شناسایی تثبیت، و رشد و ارتقای مساجد قرآنی در کشو، راه اندازی مدرسه تخصصی قرآن کریم (حدود 45 هزار مؤسسه قرآنی در کشور فعالیت دارند) از دیگر فعالیت‌های معاونت تعلیم و تربیت است،  مهمترین برنامه ما ایجاد هم‌افزایی با برخی از مؤسساتی است که می‌توان با آن ها رو به جلو حرکت کرد.

 

وی گفت: در موضوع تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نهادهای بسیاری در کشور اقداماتی را انجام داده‌اند و جمله ساز و کارهای ما برای تحقق این اتفاق مهم، ایجاد زیرساخت‌های این موضوع است لذا ما در تلاش هستیم با چند مؤسسه صاحب‌نام در کشور تعاملاتی داشته باشیم که به صورت هدفمند، روشمند و منسجم، بحث شناسایی و جذب و آموزش و را داشته باشیم و ببینیم که اشخاص مختلف به چه شکلی می‌توانند به حفظ قرآن بپردازند. همچنین توجه و تمرکز دارالقرآن‌های بسیج به دارالحفظ‌ها به صورت روشمند خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست، محمد ذوالفقاری دبیر بیست و پنجمین مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان بسیج گفت: مسابقات قرآن کریم سازمان بسیج مستضعفان در مرحله کشوری با شعار «قرآن منادی اتحاد و مقاومت» همراه با گرامیداشت و تجلیل از شهدای مدافع حرم، حافظان حریم قرآن و عترت برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم، 12 رشته برای برادران و دو رشته برای خواهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان بسیج در دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال به تفکیک خواهر و برادر و در دوبخش گروهی و انفرادی برگزار می‌شود که بخش گروهی شامل رشته‌های قرائت مجلسی، ترتیل، حفظ 10 و 20 جزء ویژه برادران بالای 16سال و بخش انفرادی در رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق برای برادران و خواهران بالای 16 سال، قرائت تقلیدی، قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و ترتیل ویژه برادران زیر 16 سال است.

دبیر بیست‌وپنجمین مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان بسیج با بیان اینکه این دوره از مسابقات قرآنی با حضور بیش از 500 نفر از نخبگان قرآنی بسیج برگزار می‌شود، تصریح کرد: مراحل مقدماتی بیست و پنجمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم از ابتدای سال 96 آغاز شده است و نخبگان قرآنی پس از گذراندن مراحل پایگاهی، حوزه‌ای و شهرستانی و استانی به این مرحله راه یافته‌اند که در روزهای نهم تا دوازدهم اسفند ماه به رقابت نهایی خود ادامه می‌دهند.

 

وی در پایان عنوان کرد: آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان بسیج، چهارشنبه نهم اسفندماه ساعت 19 در سالن 5 آذر سازمان بسیج برگزار می‌شود و اختتامیه مسابقات نیز روز شنبه 12 اسفندماه ساعت 9 صبح در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار