142067
۰۵ اسفند ۱۳۹۶

نگرانی يونيسف از شرايط اسفبار دهها هزار کودک در شمال شرقی کنگو

صندوق کودکان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای از سرنوشت ده‌ها هزار کودک که به علت خشونت‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای در استان ایتوری در شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو آواره شده اند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش کودک پرس ، یونیسف در بیانیه خود هشدار داد ده‌ها هزاران کودک در شمال شرقی کنگو در معرض انواع تهدید‌ها و خطرات از جمله کشتار، خشونت، سوء استفاده‌های جنسی، بهره برداری‌های نظامی، سوء تغذیه و محرومیت از کمک‌های بشردوستانه قرار دارند. یونیسف در این بیانیه اعلام کرد در پی خشونت‌های خونینی که در منطقه جوگو در شمال شهر بونیا در استان ایتوری روی داد، بیش از شصت و شش هزار کودک در داخل این استان آواره شدند و در حال حاضر از خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی محروم هستند این در حالی است که بیست و پنج هزار کودک دیگر نیز به اتفاق خانواده‌های خود به اوگاندا پناه برده اند.

طبق بیانیه یونیسف، آوارگی گسترده کودکان در شمال شرقی کنگو نتیجه خشونت‌هایی است که دسامبر گذشته میان گروه‌های قومی رقیب در این منطقه آغاز شد و فوریه گذشته شدت گرفت. کریستوف بولیئراک سخنگوی یونیسف در این بیانیه اعلام کرد در این خشونت‌ها بیش از هفتاد روستا به آتش کشیده شد و اموال و دارایی‌های روستاییان به غارت رفت. این مقام یونیسف افزود در دو ماه گذشته بیش از هفتاد و شش نفر به ضرب سلاح سرد در استان ایتوری کشته شده اند و بیشتر قربانیان این خشونت‌ها زنان و کودکان بوده اند.

در بیانیه یونیسف به نقل از مسئولان استان ایتوری آمده است در دو ماه اخیر بیش از یکصد مدرسه به علت ناامنی و خشونت فعالیت خود را تعطیل کرده اند و به این ترتیب بیش از سی هزار کودک از رفتن به مدرسه محروم شده اند. در همین مدت چندین مرکز درمانی و مدرسه نیز به آتش کشیده شده و غارت شده است. امدادگران یونیسف صد‌ها کودک یتیم و بی سرپرست را در شهر بونیا شناسایی کرده و تحت پوشش قرار داده اند. بیشتر آوارگان در استان ایتوری به ویژه شهر بونیا مرکز این استان آشوبزده در داخل مدارس، کلیسا‌ها یا بیمارستان‌ها در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند، اما با کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی سالم و خطر شیوع انواع بیماری‌ها به ویژه وبا روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک، صندوق کودکان ملل متحد سال گذشته اعلام کرده بود برای اجرای برنامه‌های خود در در جمهوری دموکراتیک کنگو به ویژه طرح واکسیناسیون پانصد هزار کودک و تامین نیاز‌های درمانی و آب آشامیدنی یک میلیون و هفتصد هزار نفر که با خطر ابتلا به بیماری وبا روبرو هستند، به یکصد و بیست میلیون دلار نیاز دارد، اما از این مبلغ حدود نیمی از آن جمع آوری شد.

به رغم حضور نیرو‌های صلحبان بین المللی در کنگو بخش‌های شمال شرق این کشور به ویژه استان‌های کیووی شمالی، کیووی جنوبی و ایتوری همچنان ناامن و پیوسته با خطر حملات گروه‌های مسلح، شبه نظامی یا شورشیان اوگاندایی روبرو است. از اکتبر سال دو هزار و چهارده تا کنون هزاران نفر در خشونت‌ها و ناامنی‌هایی که گروه‌های شبه نظامی و شورشی در این منطقه ایجاد کرده اند، کشته شده اند.

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار