موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
137609
۱۱ بهمن ۱۳۹۶
نویسنده و منتقد ادبی مطرح کرد؛

داستان کوتاه در حوزه نوجوان تحت بی‌توجهی نویسندگان

احمد عربلو، نویسنده و منتقد ادبی، از فضای موجود در مورد داستان کوتاه کشور انتقاد کرد و گفت: اغلب نویسندگان رغبتی به نوشتن داستان کوتاه ندارند و به رمان‌نویسی روی آورده‌اند و این مساله سبب شده با کمبود شدید داستان کوتاه حوزه نوجوان مواجه شویم.

به گزارش کودک پرس ، احمد عربلو درباره وضعیت داستان کوتاه در حوزه ادبیات نوجوان گفت: امروزه اغلب نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به نوشتن رمان می‌پردازند و کمتر به نوشتن داستان کوتاه برای نوجوانان رغبت دارند و این مساله سبب شده با کمبود شدید داستان کوتاه در حوزه نوجوان مواجه باشیم به‌طوری که حتی نشریات هم به خاطر نبود داستان کوتاه به مشکل برخورده‌اند.

این داستان‌نویس افزود: نوشتن داستان کوتاه به مراتب بسیار سخت‌تر از نوشتن رمان است و نیاز به انتخاب موضوع مناسب، طرح‌ریزی، شخصیت‌پردازی، فضاسازی و … دارد و کمتر نویسنده‌ای رغبت به نوشتن داستان کوتاه دارد. درحالی‌که ما در زمانی به‌سر می‌بریم که مخاطبان دیگر حال و حوصله خواندن مطالب طولانی ندارد و از داستان‌های کوتاه بیشتر استقبال می‌کنند.

عربلو با بیان اینکه تلاش کرده‌ام همچنان فعالیتم را در حوزه داستان کوتاه حفظ کنم، گفت: براین اساس چندی پیش مجموعه داستان طنزی با عنوان «قصه شیرین فرهاد» برای نوجوانان نوشتم که به تازگی از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است. این مجموعه دارای 12 داستان کوتاه طنز است که شخصیت واحدی ندارد و در آن به اتفاق‌های دوران نوجوانی‌ام پرداخته‌ام. در داستان اصلی این مجموعه با عنوان «قصه شیرین فرهاد» نشان داده‌ام که چگونه می‌توان مفهوم عشق را در قالبی زیبا و جذاب برای نوجوانان بیان کرد.

 

وی افزود: علاقه زیادی به داستان‌های این مجموعه دارم و با مطالعه آنها به یاد روزهای دوران نوجوانی‌ام می‌افتم و احساس می‌کنم برای نوجوانان هم جذاب باشد.

عربلو همچنین بیان کرد: مجموعه داستان دیگری هم با عنوان «دُم حضرت والا» چندی پیش از من از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است که مجموعه داستان‌های کوتاه طنز برای نوجوانان است . این کتاب مجموعه‌ای از مطالب طنز شامل لطیفه، حکایت، داستان، مطالب تاریخی و … است.

 

احمد عربلو سال 1344 در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را تا پایان دوره كارشناسی ارشد ادبیات فارسی دنبال كرد. هفتمین ازدواج سرهنگ، افسانه قهرمانی‌های من، سوار بر خر مراد، شاه ماردوش و سه داستان دیگر و داستانی که تمام نمی‌شود ، برخی ازآثار این نویسنده هستند.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار