250129
۲۳ آذر ۱۴۰۲
مریم کوچکی

با تکیه بر احادیث می‌توان دست به خلق رمان برای کودک و نوجوان زد

مریم کوچکی، نویسنده داستان کوتاه «لشکر کلمات» گفت: با تکیه بر احادیث می‌توان بر این حجم افزود و حتی دست به خلق رمان زد. می‌توان گفت حدیث همان درون‌مایه داستان می‌شود و نویسنده می‌تواند پیرامون آن اندیشه اولیه، تولید محتوا کند.

به گزارش کودک پرس ، مریم کوچکی درباره تجربه نوشتن داستان «لشکر کلمات» بر اساس یک متن دینی مثل یک حدیث گفت: اولین تجربه من در این زمینه بود و تجربه بسیار خوبی هم بود. نشان داد که می‌توان آثار دینی را با شرایط جامعه امروز تطبیق داد و اثری مناسب نسل کودک و نوجوان پدید آورد.

این نویسنده درباره اینکه حدیث را خود انتخاب کرده است یا به او پیشنهاد شده بیان کرد: احادیث به ما پیشنهاد داده شد و ما هم بر طبق حدیث پیشنهادی خلق اثر کردیم؛ البته به من دو حدیث پیشنهاد شد و از میان آن‌ها این حدیث را انتخاب کردم.

وی از مصادیق حفظ زبان که برای مریم، شخصیت اصلی داستان پیش آمد صحبت کرد: این مصادیق بر اساس تجربه شخصی خودم و برخی هم بر اساس خیال شکل گرفت.

کوچکی در پاسخ به این سؤال که «نوشتن چنین داستان‌هایی با این ساختار که بر اساس یک حدیث باشند، به همین صورت و در همین حجم کم بهتر است یا داستانی بلندتر می‌طلبد؟» توضیح داد: درواقع این نوع نوشتاری خود مقوله بازآفرینی است. حدیث یا روایت را مطالعه کرده و بر اساس آن داستانی ساخته و پرداخته می‌شود. درخصوص حجم کلمات، نویسندگان محدودیت داشتند. قطعاً می‌توانست گسترده‌تر باشد؛ ولی با توجه به مخاطبان و گروه سنی آن‌ها، این میزان کلمه و حجم داستان کفایت می‌کرد. اما با تکیه بر احادیث می‌توان بر این حجم افزود و حتی دست به خلق رمان زد. می‌توان گفت حدیث همان درون‌مایه داستان می‌شود و نویسنده می‌تواند پیرامون آن اندیشه اولیه، تولید محتوا کند.

نویسنده کتاب «لشکر کلمات» نظر خود را راجع‌به اینکه «آیا این نوع نوشتن و ساده‌سازی مفاهیم دینی به‌ویژه سخنان امامان معصوم (ع) را کاربردی و امروزی می‌دانید؟» این‌طور عنوان کرد: خوانش احادیث برای گروه سنی کودک سخت است و قطعاً دریافت مفهوم آن‌ها برایشان دشوار خواهد بود. بازآفرینی یکی از روش‌های عالی برای آسان‌سازی و امروزی کردن متون کهن، سخت و نیز دینی است. این بازآفرینی و ساده‌نویسی موجب آشنایی مخاطبان کودک با این متون گُهربار شده و آشنایی و پیوند آن‌ها را با ائمه و متون دینی عمیق‌تر می‌کند.

کوچکی که فقط همین یک داستان را در مجموعه «یک قصه یک حدیث» از خود به یادگار گذاشته است، درباره اثر داستانی بعدی خود که برای کودکان نوشته است، گفت: چند داستان کودک دارم. خدا را شکر با یکی از ناشران برای چاپ آن‌ها قرارداد بسته‌ام. ژانر این داستان‌ها علمی است و امیدوارم مخاطبان بپسندند.

کتاب «لشکر کلمات» به قلم مریم کوچکی و تصویرگری مرضیه قوام‌زاده به تازگی از سوی کتاب‌های پروانه (گروه کودک و نوجوان به‌نشر) در ۲۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار