137145
۰۹ بهمن ۱۳۹۶
با شعار آتش به اختیار فرهنگی؛

نشست بلندخوانی کتاب کودک در گنبدکاووس برگزار شد+ تصاویر

با حضور شاعران و علاقه‌مندان به کتاب کودک در کنار کودکان گنبدی نشست بلندخوانی کتاب در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، در اکثر فرهنگ‌ها، داستان گفتن و شنیدن از قدیمی‌ترین رسوم است، داستان‌ها از نسلی به نسلی گفته و باز گفته شده و کودکان مانند بزرگسالان از شنیدن داستان لذت می‌برند. اگر به جمع کودکانی که دور هم نشسته‌اند و کسی برای آن‌ها کتاب می‌خواند نگاه کنید، می‌بینید که آن‌ها مجذوب شنیدن هستند.

بلند خواندن کتاب گرچه کار ساده‌ای است، اما اقدامی بسیار پر اهمیت است چرا که سبب ارتقای مهارت‌های اکتسابی زبان می‌شود و منافع بسیاری دارد که مهم‌ترین آن خوب خواندن را در آینده تضمین می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد بلند خواندن کتاب برای کودکان باعث موفقیت آن‌ها در خواندن می‌شود و این مهم‌ترین کاری است که برای دانش‌اندوزی ضروری است.

در این عصر اطلاعات اطراف ما را چیزهایی که چاپ می‌شود احاطه کرده است، از علائم جاده‌ها گرفته تا اطلاعات نوشته شده روی جعبه‌های غذا و خوراکی و کتاب‌های مدرسه و دانشگاهی و برگ‌های بیمه که همه باید خوانده شوند. پس بسیار مهم است به فرزندانمان امکانات کافی برای گوش کردن و خواندن کتاب و روزنامه و سایر مطبوعات را بدهیم.

 

علاوه بر این بلند خواندن به فهم عمیق‌تر دستور زبان و مفاهیم جمله‌ها کمک می‌کند و پیش‌زمینه دانستن معانی کلمات و خلاصه ادبیات شود. باعث ارتقای خلاقیت فکر آنها می‌شود. گوش کردن به کتاب‌ها سبب می‌شود آنها در دنیای تخیل غرق شوند. کودکان می‌توانند همراه با شخصیت‌ها به مکان‌های دور بروند، با احساسات شخصیت‌ها زندگی کنند، کنجکاو شوند و مخلوق‌های عالی و دنیاهای باشکوه جدید و خیلی چیزهای دیگر را تجربه کنند.

بلند خواندن کمک می‌کند والدین و بچه‌ها ارتباطی خاص پیدا کنند و خاطرات جالب خود را با یکدیگر سهیم شوند. به علاوه بلند خواندن لذت و عشق کتاب خواندن را در کودک ایجاد کرده و باعث می‌شود که کتاب را همدم خود بداند.

مدیرعامل انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس در این مراسم با تقدیر از همه اساتید، شاعران و نویسندگان بخش کودک که در این حوزه با مظلومیت اما با عشقی مضاعف مشغول به کار هستند، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های بلندخوانی، قصه‌گویی و شعر کودک در شهرستان گنبدکاووس بسیار نوپاست اما با استقبال خوب و فوق‌العاده مردم و خانواده‌ها مواجه شده است.

 

سید علی کریمیان با بیان اینکه کودکان اگر از همین سنین پائین با کتاب و مباحث فرهنگی مانوس شوند به طور قطع در آینده با نگاهی عمیق‌تر نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی وارد جامعه خواهند شد، افزود: تمام تلاش انجمن دوستداران کتاب گنبدکاووس ایجاد یک بستر آرام، بی‌دغدغه و فارغ از مباحث سیاسی برای رشد فکری و ذهنی کودکان گنبدکاووس با محوریت کتاب است.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب بارها موضوع کتابخوانی و سرانه پائین مطالعه مردم را به عنوان یک دغدغه و تهدید فرهنگی مطرح کرده‌اند، ادامه داد: ما به دور از حاشیه‌ها و با نگاهی فرهنگی برای تربیت کودکانی باهوش، اجتماعی و باسواد در تلاش هستیم به اندازه سهم خود دغدغه‌های مقام معظم رهبری را مرتفع کنیم.

 

مدیرعامل انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس از ادامه سلسله جلسات بلندخوانی کتاب کودک در این شهرستان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با الصاق برنامه‌های فرهنگی، تربیتی، تفریحی و علمی به این نشست بر غنای محتوایی این نشست بیافزاییم.

شاعر و نویسنده گنبدی کتاب کودک نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه کار برای کودکان را دوست دارم، اضافه کرد: هیچکس نمی‌تواند من را از کار کردن برای کودکان و نوجوانان و نوشتن و شعر گفتن برای این فرزندان پاک میهن دل‌سرد کرده و یا ناامید کند.

نورنیاز آق با بیان اینکه باید روح ادبیات را در میان کودکان و نوجوانان زنده نگه داریم، گفت: اگر بتوانیم در همین سنین کودکی مطالعه کردن را با شیوه‌های جذاب و کارآ در کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم قطعا در سال‌های بعدی نیز جامعه‌ای کتابخوان و با نگاهی علمی‌تر خواهیم داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه ادبیات و رفتارهای ادیبانه در جامعه رابطه مستقیمی با میزان مطالعه کتاب دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری چنین نشست‌هایی زمینه را برای توسعه مطالعه در کودکان و نوجوانان و البته خانواده‌های آنها ایجاد کنیم.

شاعر و نویسنده گنبدی کتاب کودک با تقدیر از انجمن دوستداران کتاب برای برگزاری برنامه‌های کتاب محور با حضور کودکان و نوجوانان، تاکید کرد: امیدواریم با حمایت مدیران و مسوولان از این برنامه‌ها شاهد گسترش کتابخوانی و سرانه مطالعه در سطح شهرستان باشیم.

 

گفتنی است در این مراسم که با حضور جمعی از کودکان، خانواده‌های این عزیزان و فعالان بخش ادبیات کودک در سالن جلسات اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گنبدکاووس برگزار شد، از برگزیدگان مسابقه بلندخوانی کتاب و همچنین نفرات برگزیده مسابقه نقاشی کودک در حوزه کتاب با اهدای لوح و هدیه‌ای فرهنگی تقدیر شد.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار