13305
۰۹ آذر ۱۳۹۵

انیمیشن «Inside Out»، سرچشمه «داروینیستی» دارد

محمدصادق باطنی با انتقاد از این فیلم گفت: آنچه در این فیلم دیده می‌شود تفکر مادی‌گرایانه غرب است، صحنه آغاز فیلم با صفحه سیاهی از از ذهن نشان می‌دهد هیچ چیزی در آن نیست، در واقع این فیلم خیلی ظریفانه می‌گوید چیزی به اسم فطرت وجود ندارد و کودک وقتی متولد می‌شود هیچ چیزی در ذهن ندارد و با تجربه و حس خود کم کم همه چیز را یاد خواهد گرفت.

به گزارش کودک پرس , انیمیشن Inside Out (درون بیرون) در آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه ۷ آذرماه، به همت بسیج دانشجویی اکران شد و محمدحسین باطنی، مستندساز و مدرس فیلم‌سازی موسسه آینه به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.

محمدصادق باطنی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: برای تحلیل محتوای فیلم سه لایه در نظر گرفته می‌شود که لایه اول متن اثر است که مخاطب برخورد مستقیم با آن دارد و آنچه در خودآگاه با آن مواجه هست.

باطنی ادامه داد: دومین لایه برون‌متن اثر نام دارد که در این سطح به نقد فرمی و ساختاری پرداخته می‌شود و در سومین لایه که فرامتن نام دارد که این سطح به خارج از فیلم می‌پردازد، اینکه چه چیزی وجود دارد که در فهمیدن فیلم به ما کمک کند.

فیلم‌ساز و مدرس موسسه آینه، با بیان اینکه  Inside Out (درون بیرون)، یک انیمیشن ماجراجویی به کارگردانی پیت داکتر است، اضافه کرد: این انیمیشن توسط شرکت فیلم‌سازی پیکسار ساخته شده و توسط والت‌دیزنی پیکچرز در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵ عرضه شد.

او درباره کارگردان این انیمیشن خاطرنشان کرد: پیت داکتر از فیلمنامه نویسان و کارگردان‌های با سابقه پیکسار است که آثار درخشانی همچون انیمیشن وال-ای‌ بالا را ساخته است. البته وی در آن زمان در نقش نویسنده بود انیمیشن بالا در سال ۲۰۰۹ اکران شد و در پنج بخش نامزد جایزه اسکار بود و این اتفاق برای اولین بار در تاریخ افتاد که یک انیمیشن در پنج بخش نامزد شود.

او ادامه داد: پیت داکتر ایده اصلی فیلم درونِ بیرون را بر اساس احساسات و تجربیات خودش در سنین نوجوانی که به خاطر نقل مکان به کشور دانمارک دچار تشویش‌های اجتماعی شده بود نوشت.

باطنی افزود: او اغلب این اوقات را به کشیدن نقاشی پرداخت که در نهایت باعث ورود او به حرفه انیمیشن‌سازی شد، در سال ۲۰۰۹ پیت داکتر متوجه تغییرات رفتار دختر یازده ساله خود شد که شباهت زیادی به کودکی خودش داشت و برای همین تصمیم گرفت فیلمنامه‌ای با موضوع احساسات انسان ها بنویسد، اما کار نوشتن فیلمنامه گره خورد و پیت داکتر دچار افسردگی شد، او می‌ترسید هیچوقت نتواند فیلمنامه را تمام کند و مهمتر اینکه از پیکسار اخراج شود، برای همین او سفری طولانی بدون خانواده و دوستانش آغاز کرد و به این فکر افتاد که دلش بیش از همه برای چه چیز پیکسار تنگ خواهد شد که جواب آن دوستان و همکارانش بود.

این منتقد یادآور شد: ساخت فیلم بیش از دو سال طول کشید، در این دو سال یک تیم قوی روانشناسی در حال آموزش و پژوهش روی احساسات انسا‌ن‌ها بودند و سر انجام این اثر با صرف هزینه ۱۰۰هزار دلاری ساخته شد.

او با بیان اینکه نامزد شدن یک انیمیشن در بخش بهترین فیلمنامه به ندرت اتفاق می‌افتد، ادامه داد: درون بیرون در هشتاد و هشتمین مراسم اسکار نامزد دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین انیمیشن شد که در نهایت دومی را بدست آورد.

 

مدرس فیلم‌سازی موسسه آینه در ادامه با اشاره به اینکه پیت داکتر از پل اکمن روان‌شناس احساسات، ایده گرفته است، گفت: براساس نظر پل اکمن انسان داری شش حس است، به این صورت ترس، خشم، نفرت، شادی، غم و حس ششمی به نام شگفتی و تعجب که داکتر این حس را در بقیه ادغام کرده است.

محمدصادق باطنی خاطرنشان کرد: همچنین پل اکمن یک روان‌شناسی داروینی است و برای انسان و حیوان احساسات یکسانی قائل است و حال آن که در فیلم هم دیده شد.

او با انتقاد از این فیلم گفت: آنچه در این فیلم دیده می‌شود تفکر مادی‌گرایانه غرب است، صحنه آغاز فیلم با صفحه ذهن سیاهی نشان داده می‌شود که هیچ چیزی در آن نیست و در واقع این فیلم خیلی ظریفانه می‌گوید چیزی به اسم فطرت وجود ندارد و کودک وقتی متولد می‌شود هیچ چیزی در ذهن ندارد و با تجربه و حس خود کم کم همه چیز را یاد خواهد گرفت.

این مدرس فیلم‌سازی اضافه کرد: فطرت که جای خود دارد حالا عقل در کجای این فیلم قرار دارد، آیا ما فقط توسط حس‌هایمان تصمیم‌گیری می‌کنیم، پس تکلیف عقل و قوی فاهمه چه ‌می‌شود؟ داکتر در این فیلم هیچ پاسخی به این سوال نداده است.

باطنی تصریح کرد: تفکر مادی‌گرایانه غرب در این فیلم حتی دست از سر خواب هم بر نداشته و خواب را هم محصول افکار روزانه ما دانسته و خواب را امری فیزکی انگاشته است، بنابراین رویاهای صادقانه و الهامی که در خواب اتفاق می‌افتاد را رد می‌کند.

این مستندساز با اشاره به اینکه فلاسفه غرب انسان را در یک کلمه به نام نفس خلاصه کرده‌اند، گفت: این فیلم حتی متافیزیک غرب را هم کنار می‌گذارد.

او دلیل این امر چنین عنوان کرد: نفس از چهار بعد قوه‌ شهوت، قوه غضب،قوه عاقله و قوه‌ واهمه تشکیل شده است که قوه‌ شهوت بر رفع نیازهای اولیه مثل گرسنگی و تشنگی می‌پردازد، قوه‌ غضب ناظر بر رفع شرور و آفات است و این دو قوه در بین انسان و حیوان مشترک است.

باطنی ادامه داد: پس دو قوه  واهمه و عاقله انسان را از حیوان جدا می‌کند، همان‌طور که در این فیلم مشاهده شد جایی برای قوه عاقله نیست و قوه‌ واهمه هم یک تصویر انتزاعی عجیب غریب از او ساخته شده است.

او در پایان افزود: قوه‌ غضب در این فیلم همیشه نقش منفی را بازی می‌کند در حالی که نقش این قوه حفظ انسان از آفات و بلایاست و نقش منفی ندارد.

منبع:خبرگزاری عطنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار