132177
۱۶ دی ۱۳۹۶

نشر دو اثر معرفتی از آیت‌الله حائری‌شیرازی/ ردپای فلسفه برای کودکان در برگه‌های نشر

«مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی»، «انسان سیاسی از منظر فقهی»، «کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان»، «رسانه و سبک زندگی» و «اقتصاد وقف و خیریه» از مهم‌ترین موضوعات کتاب‌های اندیشه‌ای بازار نشر است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه کودک پرس، موضوعاتی مانند «کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان»، «تعلق؛ محور تحول در انسان، نگاهی نو در اخلاق و تربیت اسلامی»، «با علی(علیه‌السلام) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج البلاغه»، «انسان سیاسی از منظر فقهی»، «وحی و نبوت از نگاه آکوئیناس و ملاصدرا»، «معنویت قدسی از نگاه قرآن؛ با رویکرد تحلیل سازمانی»، «رسانه و سبک زندگی»، «مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی»، «زندگی و مبارزات آیت‌­الله سیدابوالقاسم کاشانی»، «حریم خصوصی و نظارت اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه» و … سر فصل تازه‌ترین نشر کتاب‌های اندیشه‌ای را به خود اختصاص دادند که در ادامه به گزیده‌ای از این عناوین اشاره می‌شود:

 

 

*انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام

 

-کتاب «وحی و نبوت از نگاه آکوئیناس و ملاصدرا»، علیرضا فاضلی

نبوت از مهمترین مسایل ادیان ابراهیمی است. از این رهگذر دو فیلسوف برجسته مسیحیت و اسلام یعنی آکوئیناس و صدرالمتالهین درصدد تبیین نبوت و نحوه اتصال شخص نبی به عوالم غیب بوده‌اند. در این راه به واژه‌شناسی نبوت و وحی، مبانی متافیزیکی وحی و نبوت، اثبات نبوت، چگونگی اتصال نبی با منبع وحی، فرشته به متابه واسطه وحی، مراتبط انبیاء و ساحت زبانی وحی پرداخته می‌شود. ملاصدرا از نبوتی سخن می‌گوید که بر طبق آن عقل و وحی و کشف نه تنها سازگار هستند، بلکه منشا واحدی دارند. حال آنکه توماس در مساله نبوت، میان عقل و وحی جدایی انداخته و بستر سکولار شدن فلسفه را فراهم می‌کند.

 

 

-کتاب «انسان سیاسی از منظر فقهی»، ابوالحسن حسنی

یکی از موضوعات مهم فقهی که پژوهش اجتهادی درباره آن ارزشمند است؛ انسان سیاسی است. برای مطالعه انسان سیاسی، تاکنون، دو رویکرد فلسفی و جامعه‌شناختی در پیش گرفته شده است. رویکـرد فلسفی به مطالعه هویّت‌شناسانه و ارزش‌شناسانه انسان سیاسی می‌پردازد و اصول کلی حیات سیاسی او را روشن می‌سازد. رویکرد جامعه‌شناختی نیز انسان سیاسی را در طبقات اجتماعی مطالعه می‌کند.

 

 

*پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ

 

-کتاب «کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان»، سعید ناجی

کتاب حاضر شامل پیشگفتار، گفت‌وگوهایی با پیشروان برنامه فبک و بخش ضمائم است. در پیشگفتار با ارائه چشم‌­اندازی از برنامه فلسفه برای کودکان در ایران، به نقدهای وارد شده بر فبک و پاسخ به آنها پرداخته شده و سپس به وضعیت کنونی پرورش تفکر در ایران و موانع ورود آموزش تفکّر به مدارس، نحوه ورود آن به برخی مدارس، تهیه و تألیف کتب درسی مناسب برای کلاس فبک و بومی­سازی برنامه فبک اشاره شده است. این قسمت خلاصه‌ای از گفت‌وگوهایی است با مجلات مختلفی چون اطلاعات حکمت و معرفت، فصلنامه اخلاق، علوم تربیت و روانشناسی و برخی از سایت­‌ها تخصصی که دیدگاه­‌های مؤلف را منعکس می­‌کند.

 

 

*نشر معارف

 

-کتاب «تعلق؛ محور تحول در انسان، نگاهی نو در اخلاق و تربیت اسلامی»، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی

در بخش‌هایی از کتاب آمده است: اراده انسان است که وضع او را مشخص می‌کند. حرکت انسان، تابع تعلق اوست؛ یعنی انسان در جهت تعلق خود حرکت می‌کند. انسان موجودی است متحرک که حرکت او نتیجه تعلق او و در جهت تعلّق اوست. تعلق به خاک، انسان را موجودی خاکی می‌کند. تعلق به مافوق خاک، انسان را مافوق خاکی می‌کند.

 

 

– کتاب «با علی(علیه‌السلام) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج البلاغه»، آیت‌الله حائری شیرازی

کتاب «با علی(علیه‌السلام) در صحرا» شرح و بسط دو حکمت از حکمت‏های حکیمانه امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) است که مشتمل بر لُباب معرفت است. حکمت نخست، در باب بیان سخن‌های آن امام همام با جناب کمیل‌ بن‌ زیاد نخعی است و حکمت ثانی، در باب بیان علل و رازها درخصوص پاره‌ای از احکام خداوند.

 

 

-کتاب «معنویت قدسی از نگاه قرآن؛ با رویکرد تحلیل سازمانی»، علیرضا نوبری

نویسنده ضمن ارائه تعاریف موجود از معنویت و سازمان، به آسیب‌شناسی آنها روی آورده و در ادامه با بررسی دقیق و گسترده آیات قرآن کریم، ضمن معناشناسی معنویت قدسی، به ارکان، مبانی و ویژگی‌ها و آثار آن نیز پرداخته است تا چارچوبی مشخص را از این عرصه جدید معنویت به سامان برساند. این فرآیند باعث نشان دادن قابلیت معنویت قدسی در مدیریت سازمانی و نشان دادن قابلیت والای قرآن کریم در ارائه نظریه‌های نو در مباحث علوم انسانی می‌شود. از سویی دیگر سعی کرده است افزون بر مفهوم‌شناسی دقیق از واژه معنویت در نگاه قدسی و وحیانی، به آسیب های دیگر مکاتب مدعی معنویت نیز اشاره کند.

 

 

* نشر تمدن نوین اسلامی

 

-کتاب «رسانه و سبک زندگی»؛ عباس معلمی

شامل مجموعه 20 مقاله یا گفت‌وگوی فرهنگی است که از نیمه دوم دهه هفتاد تا کنون در نشریات و سایت‌های گوناگون منتشر شده است. مبانی نظری تلویزیون و سینما، مواجهه صداوسیما با نهاد خانواده، نقش تلویزیون در تغییر سبک زندگی، اختلاف در منطق، تفاوت در تقسیم، فرد، خانواده و سازمان در سبک زندگی، بررسی مشکلات ر‌یشه‌ای صداوسیما، نقش پژوهش در انتقال و تعمیق ارزش‌ها و اعتبار محتوایی برنامه‌ها، رسانه و جذابیت، موسیقی، رسانه و تفریح و سرگرمی و … برخی عناوین فصل‌های این کتاب 320 صفحه‌ای است.

 

 

*نشر آرما

 

-کتاب «مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی»، سینا کلهر

مسأله اصلی کتاب حاضر نشان‌دادن این تأثیرات در عرصه سیاست‌گذاری حجاب است. این کتاب می‌خواهد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که الگوی حاکم بر تأثیرات تغییرات ارزشی جامعه ایران بر سیاست‌های حجاب در جمهوری اسلامی ایران چیست و جهت‌گیری‌های آتی آن چگونه خواهد بود.

 

 

*انتشارات کلبه شروق

 

-کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌­الله سیدابوالقاسم کاشانی»، سید هادی خسروشاهی

یکی از نکاتی که مطالعه این کتاب را برای مخاطبان و علاقه‌مندان تاریخ معاصر ضروری می‌ سازد شخصیت خاص نویسنده است که به عنوان روحانی انقلابی و مبارز، در مقاطع مختلف تاریخ معاصر حضور داشته است. از سویی دیگر نویسنده با آیت‌­الله کاشانی ارتباط مستقیم داشته است و بدون واسطه و پیش داوری‌ها، خبرها و تحلیل‌­هایی را به دست مخاطبان کتاب می‌ رساند. از سویی به خاطر روحیه باز و ارتباطات گسترده با فعالان و مبارزان طیف­ های مختلف تاریخ معاصر، تحلیل‌­های جامع و منصفانه و بدون تعصبی از تاریخ معاصر و نقش و جایگاه آیت‌­الله کاشانی ارائه می‌­دهد.

 

 

*نشر نی

 

– کتاب «مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه»(جلد 5 تا 9)، محمدحسن رجبی

جلدهای پنجم تا نهم مجموعه مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه در دوره‌ قاجار، شامل نامه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگرام‌ها، مقالات و رسائل سیاسی علما و روحانیونی است که در فاصله‌ زمانی آغاز استبداد صغیر در 23 جمادی‌الاول 1326 ق تا پایان سال 1328 ق، به صورت فردی یا جمعی به نگارش درآمده‌ است.

 

 

*دانشگاه معارف اسلامی

 

-کتاب «حریم خصوصی و نظارت اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه»، محمداسحاق مسعودی

این کتاب در پنج فصل سامان یافته است و به مباحثی مانند: محدوده حریم خصوصی و نظارت اجتماعی، مبانی نظری نگاه اسلامی و غربی در حریم خصوصی و نظارت اجتماعی، تبیین چگونگی تعامل بین دو حوزه حریم خصوصی و نظارت اجتماعی و شیوه‌های نظارت اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه می‌پردازد.

 

 

-کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی»، سیدرضی موسوی‌گیلانی

بحث و گفتگوی علمی درباره جایگاه هنر در تمدن اسلامی و احکام و عوارض آن، از چند منظر برای جامعه اسلامی و انقلابی ما، ضرورت و اهمیت دارد و درنگ را بر اندیشه و قلم تحمیل می‌کند؛ از یک سو شاخصه‌های اثر هنری است که جایگاهی ممتاز به هنر می‌دهد یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های هنر؛ «کاربردی بودن» آن است به طوری‌که در یک سو سفارش‌دهنده حضور دارد و در سوی دیگر مخاطب. دوم «قابلیت‌های تکثیری» هنر است که گاهی آن‌را در کسوت یک رسانه معرفی می نماید. «صراحت»، «سرعت انتقال» و «موجزگویی» از جمله دیگر شاخصه‌های هنر است.

 

 

*انتشارات آرما

 

-کتاب «تمدن رضوی: مؤلفه‌های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا(علیه‌السلام)»، موسی نجفی

این کتاب مصداق کامل فلسفه شیعی- ولایی تمدن است که نوع دیگر آن در سیر استعلایی تاریخ، تمدن برتر مهدوی است؛ تمدن اسلامی با حضور امام معصوم(علیهم‌السلام) نه سکولار است و نه بنیادگرا و افراطی.

 

 

*انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام)

 

*کتاب «اقتصاد وقف و خیریه»، مرتضی درخشان و مهدی طغیانی

 

این کتاب به‌عنوان اولین اثر در بیان مسائل و جایگاه بخش سوم اقتصاد، در تلاش است تا ضمن ایجاد شناخت بهتر از این بخش، نظریه‌های پیرامون آن را مطرح ساخته و به حل مسائل و چالش‌های عملکردی کمک کند.

 

 

*انتشارات ام آی تی

 

-«کتاب درک جهل: تاثیر شگفت‌انگیز آنچه ما نمی‌دانیم»، دانیل رین دینکلا

معرفت‌شناسی یکی از مباحث حوزه فلسفه است که پدیده‌های مربوط به دانش را بررسی می‌کند. سوالات اصلی سنتی در این حوزه عبارتند از: دانش از چگونه حدسیات متفاوت است؟ دانش می‌تواند ذاتی باشد؟ آیا شک و تردید یک تهدید است، و اگر چنین باشد، چگونه باید با آن مقابله کرد؟ و: آیا می‌توان چیزی را فقط بر اساس آنچه که یک شخص دیگر می‌گوید شناخت؟ در پس زمینه تمام این سؤالات سنتی یک نگرانی وسیع است که اغلب به صراحت به آن توجه نشده است – و آن هم نگرانی در رابطه با جهل است. ما ماهیت دانش را مطالعه می‌کنیم تا بتوانیم بر جهل غلبه کنیم و در عین حال جهل اغلب یک معیار صریح آزمون و سنجش نیست.

دانیل رین دینکلا در کتاب درک جهل و نادانی: تاثیر شگفت‌انگیز آنچه که ما نمی‌دانیم پرونده‌ای برای جهل در مرکز معرفت‌شناسی قرار می‌دهد.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار