131352
۱۱ دی ۱۳۹۶

سوء‌تغذیه ۲۰۰‌هزار کودک زیر ۶ سال

سوءتغذیه نوعی بیماری به‌شمار می‌آید که به‌علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند ماده غذایی بروز می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت‌وساز بدن است. با وجود این، سوءتغذیه در همه کشورهای جهان با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری یا کم‌خوری دیده می‌شود. بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی، سوءتغذیه بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکان است.

از مهم‌ترین دلایل سوءتغذیه در جهان می‌توان کمبود مواد غذایی و کیفیت نامناسب آنها را نام برد. قحطی‌ها، کمبود آب و خشکی، جنگ‌ها و آفات محصولات کشاورزی موجب تشدید این دو مورد می‌شوند. افزایش جمعیت، گسترش بیابان‌ها، فقر و رژیم غذایی نادرست به‌علت نبود اطلاعات و دانش کافی نیز نقش ایفا می‌کنند. باید توجه داشت که خود سوءتغذیه موجب بروز بیماری‌ها و اختلالاتی در سیستم ایمنی و گوارش بدن می‌شود که جذب برخی از مواد غذایی لازم برای متابولیسم بدن را دچار مشکل می‌کند.

از سوی دیگر، پرخوری، بدخوری و حتی رژیم‌های سخت لاغری می‌توانند موجب سوءتغذیه شوند. در کشورهای در حال توسعه، سوءتغذیه موجب بیماری‌هایی چون آنمی، کواشیورکور، راشیتیسم، یا کوری (به‌علت کمبود ویتامین آ) می‌شود. براساس آمار سال ۲۰۰۴ یونیسف، کمبود آهن در نوزادان بین شش تا ۲۴ ماه ۴۰ تا ۶۰ درصد و کمبود ید ۱۰ تا ۱۵ درصد بر رشد مغز و هوش تاثیر می‌گذارد. به علاوه، کمبود آهن و ید موجب به دنیا آمدن سالانه ۱۸‌میلیون نوزاد دچار عقب‌ماندگی ذهنی شده و کمبود ویتامین آ مرگ سالانه یک‌میلیون کودک را به‌همراه دارد.

در دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، آمار مرگ‌ومیر به‌علت گرسنگی به این صورت است: هر ثانیه یک نفر از گرسنگی جان می‌سپارد (۳۶‌میلیون نفر در سال) هر پنج ثانیه یک کودک از گرسنگی جان می‌سپارد (شش‌میلیون کودک در سال). براساس سازمان بهداشت جهانی، گرسنگی مهم‌ترین تهدید برای بهداشت عمومی جهانی است. بر اساس آمار سازمان ملل، سوءتغذیه عامل مرگ ۵۸ درصد از کل مرگ‌ومیر در سال ۲۰۰۶ بوده است. به‌طور کلی، ۸۰۰‌میلیون نفر در جهان دچار قحطی‌زدگی و ۳۰۰‌میلیون نفر دچار چاقی هستند. مبارزه با سوءتغذیه هم‌اکنون یکی از هشت هدف توسعه هزاره سازمان ملل است که به نصف شدن تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه تا سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود.

 

 

معرفی ۵۰‌درصد کودکان دچارسوء‌تغذیه به کمیته امداد

خرداد امسال مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد از سوء‌تغذیه ۲۰۰‌هزار کودک زیر شش سال در ایران خبر داد و گفت: ۵۰‌درصد از این کودکان به‌علت فقر و ابتلا به سوء‌تغذیه به کمیته امداد معرفی می‌شوند تا از خدمات حمایتی این نهاد بهره‌مند شوند. جعفر رحیمی اظهار کرد: طرح سوء‌تغذیه کودکان زیر شش سال که با وزارت بهداشت و کمیته امداد از سال ۸۶ تاکنون بر اساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت در سراسر کشور برای حمایت از کودکان زیر شش سال انجام می‌شود، اکنون در حال پیگیری است.

او افزود: تعداد کودکان زیر شش سال مبتلا به سوء‌تغذیه به‌علت شرایط اقتصادی کشور قابل تغییر است و اکنون ۵۰‌درصد از آنان به‌علت فقر و ابتلا به سوء‌تغذیه به کمیته امداد معرفی می‌شوند تا از خدمات حمایتی این نهاد بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰‌هزار کودک زیر شش سال به‌دلیل فقر در کشور از سوء تغذیه رنج می‌برند، افزود: امسال ۹۲‌هزار کودک زیر شش سال تحت حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرند که در مقایسه با سال گذشته و حمایت از ۸۸‌هزار نفر چهار‌هزار کودک دیگر با توجه به افزایش بودجه‌ای این نهاد در سرفصل تغذیه حمایت خواهند شد.

رحیمی از افزایش دو‌درصدی اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح رفع سوء‌تغذیه کودکان زیر شش سال خبر داد و بیان کرد: با جذب کودکان، آمار افراد متقاضی برای حمایت در این طرح کاهش یافته و این امر می‌تواند سبب موفقیت هر چه بیشتر طرح شود. او با بیان اینکه امسال سرانه سبد غذایی برای کودکان ۷۲‌هزار تومان در نظر گرفته شده است، افزود: این سبد‌ها در سنین متفاوت شش تا دو سال، دو تا سه سال و بالای سه سال و بسته به نوع ذائقه‌های غذایی هر منطقه به کودکان ارائه می‌شود.

رحیمی از خدمات ویژه این نهاد در شش استان محروم کشور سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و خوزستان خبر داد و گفت: طرح سوء‌تغذیه در این استان‌ها با توجه به شرایط منطقه به‌طور ویژه‌تر اجرایی و انجام شده است. مهر امسال مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کودکان در مناطق محروم و حاشیه‎ای سوء‌تغذیه آنان است، گفت: به منظور پیشگیری از اثر سوء‌تغذیه روی رشد و یادگیری این کودکان، یک وعده غذای گرم به  5377 نفر داده می‌شود. اسدا… حیدری با بیان اینکه در استان، 81 مهدکودک شهری، 214 روستایی و 19 مهد در حاشیه‎ شهرها وجود دارد، اظهار کرد: در مجموع 303 مهد فعال در استان وجود دارد که 15‌هزار کودک را تحت پوشش خود دارند. از این جمعیت مذکور، 7570 نفر در مناطق محروم و روستایی هستند.

رفع سوء‌تغذیه کودکان با یک وعده غذای گرم

آبان امسال مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح ارائه یک وعده غذای گرم به مدت یک سال ادامه دارد که با اجرای آن ۵۰‌درصد سوء‌تغذیه کودکان شناسایی شده برطرف می‌شود. محمد نفریه اظهار کرد: طرح ارائه یک وعده غذای گرم ویژه کودکان مناطق محروم و نقاط حاشیه نشین طرحی مشترک است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور اجرا می‌شود. او افزود: وظیفه تامین هزینه‌های لازم برای ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان مناطق محروم و نقاط حاشیه‌نشین با سازمان بهزیستی کشور است و اجرای آن نیز بر عهده وزارت بهداشت است.

او با بیان اینکه در چه نقاطی از کشور کودکان بیشتر از سوء‌تغذیه رنج می‌برند، از طریق طرح تعیین سنجی دفتر تغذیه وزارت بهداشت مشخص می‌شود، ادامه داد: از ۱۵ مهر سال جاری تاکنون ۲۲۰‌هزار کودک، روزانه یک وعده غذای گرم دریافت می‌کنند. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: طرح ارائه یک وعده غذای گرم به مدت یک سال ادامه دارد که بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده با اجرای آن ۵۰‌درصد سوء‌تغذیه کودکان شناسایی شده برطرف می‌شود.

نفریه تاکید کرد: هدف از ارائه یک وعده غذای گرم، تنها برطرف کردن سوء‌تغذیه کودکان مناطق محروم و حاشیه‌نشین نیست، بلکه والدین این کودکان طی آموزش‌هایی با فرهنگسازی در زمینه رفع بدخوری در انتخاب مواد غذایی آگاه می‌شوند. او با اشاره به اینکه معضل سوء‌تغذیه بسیاری از کودکان به‌دلیل بدخوری در مواد غذایی است، تصریح کرد: عوامل اجرایی طرح ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان مناطق محروم در تامین غذای این کودکان از حبوبات بیشتر استفاده می‌کنند که معضل بدخوری این کودکان تا حدودی جبران شود.

منبع: وکیل ملت

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار