131231
۱۰ دی ۱۳۹۶
معاون فرهنگی هنری اداره ارشاد هرمزگان عنوان کرد؛

تقلیل نمایش‌های کودک به حرکات و موسیقی بی‌محتوا

موحدی معاون فرهنگی هنری اداره ارشاد هرمزگان با انتقاد از برخی نمایشنامه‌نویسان که به مبانی قرآنی رجوع نمی‌کنند گفت: نمایش‌های کودک تبدیل به یک سری حرکات و موسیقی بدون هیچ‌گونه پشتوانه محتوایی شده است.

به گزارش کودک پرس ، سعید موحدی، نویسنده ای که به تازگی از دو نمایشنامه وی در حوزه هنری رونمایی شد در مورد این آثارش به خبرنگار شبستان گفت: به تازگی دو نمایشنامه با عنوان ” گاو ” و ” گرگی که گله را نمی برد ” از بنده منتشر شده است. هدف من از نوشتن این نمایشنامه ها تامین فضای محتوایی برای گروه سنی کودک و نوجوان است.

 

موحدی اظهار داشت: نمایش ” گرگی که گله را نمی برد ” بر اساس احسن القصص قرآن قصه حضرت یوسف نوشته شده است اما از زاویه ای دیگر. من از زاویه نگاه گرگ به قضیه نگاه کردم. تا حالا این اتفاق وجود نداشته که قصه حضرت یوسف را از زبان یک گرگ بشنویم. نمایش ” گاو ” را نیز در راستای آموزش و گسترش مفاهیم توحیدی نوشتم. در نمایشنامه ” گاو ” بحث گاو بنی اسراییل با توجه به خرده نمایش ها و متل های ایرانی در نظر گرفته شده و این متل ها در قالب قصه قرآنی تبدیل به نمایش ” گاو ” شده است.

 

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که حداقل در حوزه نمایش برای تمام گروه های سنی در کشور داریم، فقر نمایشنامه است. یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه نمایشنامه وجود دارد، مشکل محتواست بخصوص مشکل محتوا در نمایش های کودک. متاسفانه خیلی وقت ها نمایش های کودک ما تبدیل به یک سری حرکات و موسیقی بدون هیچ گونه پشتوانه محتوایی است.

معاون فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به اینکه ما برای کودکان فقر نمایشنامه داریم، بیان کرد: متاسفانه در تمام حوزه ها تحت تاثیر فضای هیجانی و مسایل خاص هستیم. این فضا بچه ها را به سمت و سویی برده است که فقط به دنبال نمایش هایی هستند با تحرک زیاد که زمینه فکری ندارند، نمایش هایی که فقط در موسیقی و آواز خلاصه می شود. این خسرانی در حق کودکان ماست. نمایش های کودک باید بار محتوایی را نیز منتقل کنند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است، لازم است دوستان نمایشنامه نویس واقعا به مبانی اساسی قرآنی رجوع کنند این می تواند برای نمایش های ما بخصوص نمایش های کودکان کارساز و موثر باشد.

 

گفتنی است، پنج عنوان نمایشنامه کودک و نوجوان با موضوع قصص قرآنی با عناوین ” سربازان کوچک “، “روزهای کودکی یک پیامبر” نوشته احمد مریدی‌زاده، ” زیتون و کبوتر ” نوشته عبدالله خداکریمی، ” گاو ” و ” گرگی که گله را نمی‌برد ” نوشته سعید موحدی به همت حوزه هنری استان هرمزگان به تازگی منتشر و رونمایی شده است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار