موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
130000
۰۵ دی ۱۳۹۶
دکتر بنیسی:

کودکان تحت تاثیر قهرمان‌های کارتونی هستند

دیدن کارتون و فیلم‌ها قدرت تخیل کودک را تقویت کرده و باعث می‌شود کودک به شخصیتی که از آن الگو می‌گیرد نگاه کرده و نوع تفکر خودش را مانند آن شخصیت کند برای نمونه اگر کارتونی مظهر پوچ گرایی است درون کودک نیز پوچ گرایی رواج پیدا می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، دکتربنیسی روانشاس و استاد دانشگاه درباره تاثیر کارتون ها برروی کودکان بیان کرد:شخصیتی که یک کودک دارد تحت تاثیر عوامل مختلفی است زیرا نمایش های دیداری حواس مختلف وذهن کودک را درگیر می کند.

این دکتر روانشناس درادامه افزود: هنگامی که کودک از شخصیت کارتونی پیروی کند و لباس اورا بپوشد تصور می کند باید مثل شخصیت کارتونی فکر و رفتار کند و خود را جایگزین او می کند و لذا حرکات وادبیات کودک مثل شخصیت کارتونی که از آن الگو گرفته می شود و قهرمان سازی را درون کودک رشد می دهد.

وی درمورد نظارت والدین برکودک گفت: والدین باید در انتخاب فیلم ، بازی و اسباب بازی کودک خود دقت کنند وتوجه داشته باشند کودک چه نوع فیلم وکارتونی می بیند زیرا در ذهن کودک ثبت شده و درگیری ذهنی برای کودک ایجاد می کند بهتر است والدین با آگاهی و دانش کارتون ها را انتخاب کنند و توجه داشته باشند شخصیت کارتونی چه کسی است وچه چیزی را قصد دارد به کودک آموزش دهد.

 

 

دکتر بنیسی در ادامه افزود: والدین نباید کل اتاق کودک وتم لباس های اورا از یک شخصیت کارتونی الگو گیرند. ایجاد تنوع وتضاد در شخصیت های کارتونی پیرامون کودک در اتاق خواب و زندگی روزمره کمک می کند آسیب ها در کودک کمتر شود.

دکتر بنیسی درباره تخیل پردازی کودک گفت: دیدن کارتون و فیلم ها قدرت تخیل کودک را تقویت کرده وباعث می شود کودک به شخصیتی که از آن الگو می گیرد نگاه کرده و نوع تفکر خودش را مانند آن شخصیت کند برای نمونه اگر کارتونی مظهر پوچ گرایی است درون کودک نیز پوچ گرایی رواج پیدا می کند.

بنیسی درگفت وگو با خبرنگار درپاسخ به این سوال که آیا کودک باید قهرمان داشته باشد گفت: کودکان به خصوص کودکان زیر 7سال به علت اینکه گفتار درونی دارند قهرمان پروری نیز درونشان هست ولذا قهرمانی در ذهن کودک وجود داشته واینکه قهرمان چه کسی باشد دست والدین کودک است چه بهتر که قهرمان کودک کسانی متناسب با فرهنگ خانواده اش باشند.

 

این دکتر روانشناس درمورد اینکه کودکان ایرانی قهرمان های خود را نمی شناسند گفت: کارتون ها وفیلم های مخصوص کودک که متناسب با فرهنگ ایرانی باشند بسیار کم است و تبلیغاتی صورت نمی گیرد ورسانه ها کمتر به این موضوع اهمیت می دهند.

وی درادامه گفت: نگاه والدین باید نسبت به پوشش ، فیلم وبازی های کودک نگاه واقع بینانه و منطقی باشد وکورکورانه تقلید نکنند وقتی نگاه منطقی باشد کودک سعی می کند براساس نگاه منطقی شرایط مطلوبی نیز داشته باشد.

 

در آخر پیشنهاد این روانشناس برای خانواده ها این است که باید ارتباط صمیمی با فرزندان خود برقرار کنند وهر چقدر این ارتباط قوی تر وصمیمی تر باشد بر عملکرد کودک تاثیر می گذارد.

 

 

منبع: شریان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار