129053
۰۲ دی ۱۳۹۶

تأملی دوباره بر درخشش سمیه منجم و امیر تنها+ عکس

نمایشنامه «کی از همه قوی‌تره؟»از لاهیجان در بخش خردسال بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان موفق به کسب تندیس جشنواره شد.

به گزارش کودک پرس ، موفقیت سمیه منجم و امیر تنها، و اشاره به نام لاهیجان در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اتفاق مهمی است؛ هرچند لابه‌لای انبوه خبرهای ریز و درشت، چندان که باید و شاید به چشم نیامد و دیده نشد. این دو هنرمند شایسته‌ی تحسین و احترام‌اند؛ نه برای این جایزه و جوایزی که بعدها به آن دست خواهند یافت؛ فقط و فقط به این دلیل که آن‌ها مزد تلاش‌های صادقانه و بی‌آلایش خودشان را گرفتند و به یکی از ده‌ها افتخاری که شایسته‌ی آن هستند رسیدند.

 

نمایش «کی از همه قوی‌تره؟» داستان مرد سنگ‌تراشی است که گمان می‌کند با تغییر موقعیت و شرایط قدرت‌مندتر خواهد شد. او به موقعیت‌های مختلف مبدل می‌شود، اما در پایان به این نتیجه می‌رسد که قدرت در همان چیزی است که از ابتدا در دستان خودش بوده است.

 

منجم که در بخش نمایشنامه‌نویسی موفق به کسب تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی شد، در گفت‌وگویی به خبرنگار«لاهیجان» گفت: «تجربه‌ی حضور در چنین جشنواره‌ای با این سطح بالای کیفی برای من و امیر [تنها] تجربه‌ی بسیار خوبی بود و به لطف خدا پایان خوشی هم برای ما داشت».

او همچنین در مصاحبه با روابط عمومی جشنواره به تشریح ویژگی‌های کار خود پرداخت؛ «من در کودکی بارها این قصه را از طرق مختلف شنیده بودم و آن را خیلی دوست دارم. برایم جالب بود بسیاری از افرادی که قصد داشتم قصه را برای آن‌ها توضیح دهم، آن را شنیده بودند و تمام داستان را به خاطر می‌آوردند. یکی از هدف‌هایی که در حوزه نمایش دنبال می‌کنم همین زنده کردن قصه‌های فوق‌العاده‌ای‌ است که از زبان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم.

این قصه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه کودکان دیروز است برای نسل امروز». ویژگی قابل‌دفاع و ارزشمند کار او این است که «تمام فاکتورهای این قصه کاملا ایرانی» است و «این پیام را دربردارد که آدمی باید قدر داشته‌هایش را بداند. چرا که خدا با عدالت است و هیچ فردی و هیچ چیزی را بر دیگری مقدم نیافریده است».

منجم در ادامه سخنانش افزود: «در این نمایش عروسک‌ها به گونه‌ای کاملا متفاوت ساخته شده‌اند و مخاطب با چند عروسک دستی یا نخی مواجه نیست. بلکه با عروسک‌های مکعبی شکل با شیوه عروسک گردانی جدید روبه‌رو است که در ساخت آن سعی شده در عین اصیل و ایرانی بودن به دنیای مدرن کودکان امروز هم نزدیک باشد. ویژگی این نمایش علاوه بر تفاوت در عروسک‌ها و نوع عروسک‌گردانی، طراحی شخصیت‌ها به وسیله نقوش اصیل گلیم ایرانی است. به دلیل اصالت داستان و ایرانی بودنش سعی کردم عروسک‌ها نیز این ویژگی را دارا باشند. بنابراین به سراغ نقوش گلیم‌هایی رفتم که تمام کودکی‌ام با نقش و نگارهایش ساعت‌ها رویاپردازی و داستان سرایی می‌کردم».

ناگفته نماند که طراحی صحنه، طرح و ساخت عروسک‌ها و طراحی لباس این نمایش را خود سمیه منجم به عهده داشت و همسرش امیر تنها، بازیگر و عروسک‌گردانی کار را انجام می‌داد.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار