128443
۲۹ آذر ۱۳۹۶
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی خبر داد:

اخذ هزینه برای برگزاری جشن‌های شب یلدا در مهدهای کودک و مدارس خراسان‌جنوبی

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی گفت: متاسفانه شاهد برگزاری جشن‌های تجملاتی و حاشیه‌دار در مهدهای کودک و مدارس خراسان جنوبی هستیم.

به گزارش کودک پرس ، فرشته اسدزاده، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی ضمن آرزوی موفقیت برای تمام افرادی که در عرصه تعلیم و تربیت و تقویت بنیادهای فرهنگی کشور تلاش می‌کنند، گفت: هیچ گونه ممانعتی برای برگزاری جشن‌ها، آداب و رسوم و سنت‌ها نیست و همه افرادی که دغدغه تعلیم وتربیت را دارند؛ آرزو می‌کنند که فضای انتقال سنت‌ها به خوبی فراهم باشد.

وی افزود: ساختن این بستر نیاز به یک هنر دارد که متاسفانه با شرایط فعلی بستری که برای انتقال سنت‌ها و آداب ورسوم سنتی ما به نسل‌های آینده فراهم می‌شود با یک سری حاشیه‌ها و آسیب‌ها همراه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خاطرنشان‌کرد: هدف برگزاری جشن‌ها، هدف زیبایی است اما فرآیند رسیدن به این هدف، متاسفانه دستخوش سلیقه، تمایلات خاص و منفعت طلبی یک گروه شده است؛ خصوصا در برگزاری جشن‌هایی مانند جشن یلدا که برای نهادینه شدن سنت شب چله در ذهن کودکان در کشور ما اتفاق می‌افتد.

اسدزاده بیان کرد: چند صباحی است که خراسان‌جنوبی خصوصا مرکز این استان، شاهد برگزاری جشن‌هایی در مهدهای کودک، مقطع ابتدایی و مدارس است؛ در حالی که اصل برگزاری این جشن‌ها را تایید می‌کنم خوب است ما به کودکان درفضای شاد و متنوع این پیام را برسانیم که در سنت‌های پیشین، زمانی برای با هم بودن در شبی که خداوند قدرت خود را در نقطه عطف زمان نشان داده است وجود دارد و انتقال این اطلاعات به کودکان خیلی زیبا و ارزشمند است.

وی ادامه داد: باید هدف اصلی شب یلدا یعنی فلسفه دورهم بودن، بهره‌مندی از فرمایشات بزرگترها و تقویت صله رحم را به کودکان منتقل کنیم.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: امروز با توجه به این‌که در شرایط خاصی از نظر اقتصادی قرار داریم و بنا بر دستورات رهبر معظم انقلاب، چندسالی است که با رویکرد اقتصاد مقاومتی سال‌ها نام گذاری می‌شوند و به نوعی ذهن تصمیم‌گیران و فعالان فرهنگی جامعه را به این سمت معطوف می‌کنند که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، دغدغه اقتصادی است باید توجه داشته باشیم بحث اقتصادی ریشه در نگاه فرهنگی دارد اگر خانواده و افراد در جامعه، مسئله اقتصادی را یک مسئله مهم تلقی کنند؛ قطعا جمعیتی که کنار هم قرار می‌گیرند با این همه مسائل اقتصادی مواجه نخواهند شد.

وی اظهارکرد: جشن‌هایی که امروز در مهدهای کودک و یا در مدارس ابتدایی گرفته می‌شود متاسفانه با بار مالی بسیار زیاد برای خانواده‌ها همراه است و بیشتر از آن‌که سنت زیبای کنار هم بودن، قدر پدر بزرگ و مادر بزرگ دانستن را به کودک ما آموزش بدهد؛ فرزندان را به سمت رقابتی در تجمل گرایی سوق می‌دهد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی گفت: شنیده می‌شود فرزندان در چندروز منتهی به این جشن‌ها، به خانواده فشار زیادی وارد کرده و خواهش می‌کنند ظرف میوه خاص و یا ژله آماده را درست کرده تا در این جشن‌ها مشارکت داشته باشند؛ در برخی جاها والدینی که این گونه نمی‌توانند کمک کنند؛ مبلغی را علاوه بر مبالغ شهریه باید به محل تربیت کودک تحویل دهند.

اسدزاده تصریح کرد: از آنجایی که این جشن‌ها، به صورت بدعت‌هایی هر روز به سمت تجمل‌گرایی و حواشی مصرف‌زدگی سوق پیدا می‌کند؛ نیاز به یک آسیب شناسی و جویا شدن چرایی و فلسفه این شیوه اجرا، از برگزارکنندگان آن دارد، شاید خود برگزار کنندگان این جشن‌ها در محیط‌های آموزشی و تربیتی با پاسخ به این سوال، متوجه حاشیه‌های بدون هدف این برنامه‌ها بشوند.

وی ادامه داد: چه زیبا است با فرهنگ نقالی با ارائه یک نمایش خلاقانه با حضور یک مرشد و شاگرد در محیط آموزشی برخی از داستان‌ها برای کودکان نقل شود یا اینکه پدر بزرگ و مادربزرگی به این جمع دعوت شده و در کنار یک ظرف انار قصه ای اززبان آن‌ها برای کودکان نقل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: باید جشن‌ها به گونه‌ای برگزار شود که حداقل حس زیبای داشتن پدر بزرگ و مادر بزرگ برای کودکان ما که امروز بیشترین زمان خود را در فضای مجازی غرق شده اند زنده ‌کند.

اسدزاده اضافه‌ کرد: ای کاش به جای برگزاری جشن‌های پرهزینه، برخی از جشن‌ها در خانه سالمندان گرفته می‌شد و کودکان را به آنجا می‌بردیم تا به این وسیله کمی این شکاف نسل‌ها را ترمیم می‌کردیم.

وی تاکید کرد: فلسفه وجودی این برنامه‌ها و مراسم برای آموزش رسمیت آداب ورسوم سنت‌های کهن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که از همه مسئولان و دست اندرکاران استدعا دارم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط سخت حاکم بر کودکان غرب کشور، از افراط و تفریط بی‌جا دست بردارند و به کودکان، نوع دوستی وهم نوع گرایی را آموزش بدهند.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار