127944
۲۸ آذر ۱۳۹۶
یک کارشناس عنوان کرد:

غفلتی بزرگ در مواجهه با پرونده‌های کودک آزاری

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان مرکزی گفت: در پرونده‌های کودک آزاری همواره کودکی که مورد خشونت قرار گرفته در کانون توجه قرار می‌گیرد و حمایت‌های روانی، اجتماعی و خدمات تخصصی برای آن کودک یا زنانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، ارائه می‌شود، در حالی که فردی که خشونت را اعمال کرده مورد غفلت قرار می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، عبدالکریم یادگاری در گفت‌و‌گویی که به بهانه فرا رسیدن 27 آذر روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری انجام شد، اظهار کرد: از چند سال پیش خشونت به عنوان یک رفتار نابهنجار فردی معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز جامعه بیشترین نوع خشونت ها به صورت خانگی و در مکان های سرپناه صورت می‌گیرد، افزود: به این معنا که خشونت علیه زنان و کودکان در سرپناهی صورت می گیرد که این افراد در آن زندگی می کنند. این خشونت ها پیامدهای منفی اجتماعی و فردی بر روی خانواده و جامعه دارد.

وی بروز آسیب‌هایی نظیر طلاق، خیانت، اعتیاد، افسردگی، دختران خیابانی و فراری و … را نتیجه اعمال خشونت در جامعه دانست و گفت: وقوع روابط نامشروع متاثر از شیوع خشونت در جامعه است که تناسب مطلوب و روابط سالم در زندگی زوجین را خدشه دار کرده است و در واقع انتقام گیری مرد و زن از یکدیگر به نوعی به خشونت می‌انجامد.

 

 

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: عدم تامین خلاءهای عاطفی، اجتماعی و روانی در جامعه موجب می شود که فرزندان یک خانواده اقدام به فرار از منزل می‌کنند. پیامدهای منفی تنش‌هایی که والدین در خانه ایجاد می کنند و خشونت آنهات به فرار کودکان از منزل منجر می شود .

وی طلاق را تاوان خشونت در زندگی زوجین دانست و افزود: خشونت موجب می‌شود که کانون خانواده ها متزلزل شده و نهایتا شاهد فروپاشی بنیان خانواده‌ها باشیم. طلاق عاطفی که امروزه افزون بر 80 درصد آمار طلاق‌ها را به خود اختصاص داده است می‌تواند نتیجه خشونت عاطفی در محیط زندگی باشد. خشونت و طلاق عاطفی در کشور ما خطرناک‌تر از طلاق قانونی است.

 

یادگاری فقدان امنیت در خانواده، سردی روابط، درگیری فامیلی و قبیله‌ای، بزهکاری فرزندان، کاهش اعتماد زوجین به یکدیگر، روابط نامشروع و خیانت را از پیامدهای اجتماعی خشونت دانست و گفت: پیامدهای فردی خشونت نیز عوارض روانی، فرار از خانه، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد، افت تحصیلی، انتقام، پرخاشگری و … است.

وی در خصوص کودک آزاری نیز گفت: در بسیاری از کشورهای جهان حمایت های قانونی و اجتماعی از کودکان صورت می گیرد تا آنان در معرض خشونت قرار نگیرند. در ایران نیز با اجرای طرح خانه امن که از سوی سازمان بهزیستی انجام شده کودکانی که در معرض خشونت هستند یا مورد خشونت قرار گرفته اند در این مراکز از خدمات تخصصی بهره‌مند می‌شوند و به صورت سرپایی یا مقیم با بهره‌مندی از خدمات، توانمند شده و زمینه بازگشت آنان به منزل فراهم می‌شود.

 

معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی به انواع خشونت اشاره کرد و گفت: خشونت ها شامل خشونت جسمی، جنسی، عاطفی و روانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مسامحه و غفلت است که هرکدام تعریف خاص خود را دارد.

یادگاری گفت: آمار بالای خشونت خانگی علیه کودکان و زنان در ایران نگران کننده است و روز به روز این آمار که بیشترین آن خشونت جنسی است، افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در پرونده های کودک آزاری همواره کودکی که مورد خشونت قرار گرفته در کانون توجه قرار می‌گیرد و حمایت های روانی، اجتماعی و خدمات تخصصی برای آن کودک یا زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند، ارائه می‌شود، در حالی که فردی که خشونت را اعمال کرده مورد غفلت قرار می گیرد، به وضعیت و شرایط او و قوانینی که در خصوص او وجود دارد توجهی نمی شود و در چنین شرایطی اگر خلاء قانونی در این حوزه وجود داشته باشد برطرف نمی‌شود تا بتوان با اعمال قانون و اعمال عوامل بازدارنده به دنبال پیشگیری از وقوع خشونت باشیم.

 

یادگاری با اشاره به اینکه بسیاری از شهروندان از حقوق اولیه خود غافل هستند، گفت: فرهنگ سازی در این حوزه بویژه در میان کودکان و زنان، بهترین راهکار اطلاع جامعه از حقوق خود است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه با بروز خشونت همه دستگاهها بسیج شوند تا بخواهند تنها فردی که مورد خشونت قرار گرفته را درمان کنند مشکل را برطرف نمی کند.

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار