127841
۲۷ آذر ۱۳۹۶
استاد مشاور دانشگاه:

عمل به فرامين قرآن جامع‌ترين الگوی تربيتی است

استاد مشاور دانشگاه سیرجان گفت: كودك و نوجوانان در سال‌های نخست زندگی خود از الگوهای پيرامون كه والدين هستند الگوبرداری می‌كنند و ساختار تربيتی آنها بر اساس رفتار پدر و مادر شكل می‌گيرد.

به گزارش کودک پرس ، سید رضا شهیدی به مناسبت هفته پژوهش در جمع دانشجویان، کارکنان و اساتید واحد حاجی‌آباد به نقش تربیتی فرزندان پرداخت و اظهار داشت: والدین باید با نگاه به قرآن و معارف دینی و الهی فرزندان خود را پرورش دهند زیرا عمل به فرامین قرآن و کلام ناب معصومین(علیهم‌السلام) جامع‌ترین الگوی تربیتی است.

وی افزود: والدین باید از سنین نوجوانی الگوی شخصیتی را در فرزندان به وجود آورند و به آنها اعتماد به نفس بدهند، برای رفتارهای خوب و پسندیده آنها را تشویق نمایند، از رفتارهای ناپسندشان با زبان نرم انتقاد کنند، برای بازی با کودکان وقت بگذارند، به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندان متوجه شوند که یک پشتنوانه قوی در زندگی آنان به نام پدر وجود دارد.

 

 

این استاد مشاور دانشگاه‌های سیرجان، قرآن و آیات شریفه آن و کلام معصومین(علیهم‌السلام) را سرآمد همه الگوهای تربیتی دانست و افزود: قرآن و کلام معصومین(علیهم‌السلام) بهترین روش برای تربیت فرزندان هستند، زیرا خداوند متعال در آیاتی از قرآن مجید، بهترین آئین تربیت که می‌تواند تمام نیازهای روحی و روانی بشر را تامین کند، الگوگیری از کلام گهر بار قرآن و سیره معصومین(علیهم‌السلام) دانسته است.

شهیدی، محبت کردن را بهترین راه جذب کودکان و نوجوانان دانست و افزود: محبت در اصلاح رفتار همه انسان‌ها به ویژه کودکان نقشی اساسی دارد و خداوند متعال بارها در آیات نورانی قرآن به ابراز محبت و نرم خویی تاکید کرده است.

 

وی عدالت رفتاری در بین فرزندان را نیز مهم خواند و افزود: در بین فرزندان اگر عدالت رفتاری و محبت، حمایت‌های مادی و معنوی و… وجود نداشته باشد فرزندان احساس حسد نسبت به همدیگر می‌کنند و با این اقدام نتوانستیم به فرموده‌های پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و قرآن کریم عمل کنیم.

استاد مشاور دانشگاه سیرجان اذعان داشت: فرزندان باید ارتباط با دیگران را بیاموزند، مهارت‌های ارتباطی باعث می‌شود در نوجوانی و جوانی به عزت نفس بیشتری برسند و کودکان وقتی کار خوب و مورد قبول انجام می‌دهند باید مورد تشویق قرار بگیرند، اما هیچ موقع خانواده نباید فرزند سالاری کند زیرا این نوع خانواده‌ها فرزندانی سست عنصر هستند و دچار ورشکستگی تربیتی و اخلاقی می‌شوند و زمینه بزه‌کاری در آنها به‌وجود می‌آید.

 

شهیدی در ادامه افزود: ضمیر ناخودآگاهی در وجود هر انسان قرار دارد اما انسان‌ها از آن آگاهی ندارند و حوادث و اتفاقاتی که در طول زندگی برای هر یک از آنها اتفاق می‌افتد خودشان فراموش می‌شوند اما اثر آن ماندگار می‌شود.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و استاد مشاور دانشگاه‌های سیرجان به سوالات مخاطبین پاسخ گفت.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار