127563
۲۷ آذر ۱۳۹۶

انتقاد پژوهشگر نوجوان کرمانی از حذف نشانه‌ها و نمادهای ایرانی در شهرها

محمد امین زیدآبادی پژوهشگر برتر کشور با انتقاد از نمادهای فرهنگی در شهرها گفت: متاسفانه امروز سیمای بیرونی شهرها و اماکن داخلی تحت تاثیر فرهنگ وارداتی چهره‌ای غیر بومی و غیر ایرانی به خود گرفته است که این نوعی فقر فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت یک کشور، استان و یا شهرمحسوب می‌شود به نحوی که موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و… به گونه‌ای به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد و در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.

کرمان همانند سایر شهرهای ایران اسلامی پژوهشگران و مخترعان زیادی را در دل خود جای داده است که بسیاری از طرح های آن ها کلید حل بسیاری از مشکلات کشاورزی، اقتصادی و فرهنگی کشور است.

 

 

محمد امین زیدآبادی دانش آموز سیرجانی دارای رتبه اول هجدمین جشنواره خورازمی کشور است، کلاس دوم دبیرستان بود که به همراه خواهرش طرحی را با عنوان ” از دار تا دیوار ” را در سال ۹۲ به جشنواره خوارزمی ارائه می کند ولی به دلیل برخی ایرادات و نداشتن نمونه عملی طرح، به کسب رتبه چهارم این جشنواره دست پیدا می کند اما این پایان کار این پژوهشگر نوجوان نیست و باز هم به تلاش خود ادامه می دهد.

طرح از دار تا دیوار این دانش آموز سیرجانی طرح گلیم شیریکی پیچ سیرجان را که به صورت تجربی و انتزاعی است در در و دیوار شهر به عنوان نمادهای هویت بخش مربوط به فرهنگ سیرجان استفاده می کند.

محمد امین داستان ما بعد از کسب رتبه چهارم جشنواره خوارزمی با کمک پدرش و ارتباط با فرمانداری سیرجان که آن زمان جهانی شدن گلیم سیرجان را پیگیری می‌کرد طرح خود را تکمیل کرد و از پتانسیل جهانی شدن گلیم سیرجان توانست حداکثر استفاده را ببرد.

از طرف دیگر آن زمان، آموزش و پرورش طرح‌های دانش آموز محور را پیگیری می کرد که این مسئله نیز به کمک محمد امین آمد و باعث شد که طرح نقوش گلیم در فضاهای شهری و یا نقاشی های دیواری و برجسته ارائه و عملیاتی شود.

 

 

ادامه ماجرا را محمد امین زید آبادی در گفت و گو با خبرنگار ما این گونه بیان کرد: طرح جدید من با عنوان ” به ‌کارگیری نقوش گلیم شیریکی پیچ در مبلمان شهری ” ارائه و در کنار آن حدود ۱۵ نمونه کار عرضه شد.

زیدآبادی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز سیمای بیرونی شهرها و اماکن داخلی تحت تاثیر فرهنگ وارداتی چهره ای غیر بومی و غیر ایرانی به خود گرفته است و کاربرد نشانه ها و نمادهای سنتی کمرنگ تر می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه گلیم شیریکی پیچ سیرجان یکی از دست بافته های بومی و هنرهای سنتی با غنایی از نگارهای پر نقش و رنگ است تلاش شد تا قابلیت استفاده از این نقش مایه ها در تزئینات بیرونی ساختمان ها و تزئینات داخلی خانه ها به کار گرفته شود.

این پژوهشگر برتر سیرجانی عنوان کرد: نمونه عملی طرح هم برای اولین بار در شرکت صنعتی معدنی گل گهر سیرجان با نصب تابلویی با عنوان دشت بهشت با اجرای نقش برجسته و استفاده از نقوش گلیم شیریکی پیچ و تلفیق آن با نماد آثار باستانی این شهر اجرایی شد و این مسئله باعث شد تا در سال ۹۵ و در هجدمین جشنواره خوارزمی رتبه اول کشوری را کسب کنم.

 

 

تابلوی دشت بهشت با استفاده از نقوش گلیم شیریکی پیچ سیرجان در شرکت معدنی گل گهر

 

زید آبادی در پاسخ به این سوال که چرا این طرح را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردید، گفت: من در یک خانواده هنری بزرگ شده ام ، پدرم از کارشناسان حوزه گرافیک و طراحی شهری محسوب می شود که در این طرح نیز به عنوان استاد راهنما به من کمک کرد.

وی افزود: لذا سابقه هنری و طراحی خودم و کمک های پدر باعث شد که طرح گلیم شیریکی پیچ سیرجان را که یک هنر اصیل و ناب است را در حوزه گرافیک و طراحی شهری به کار گیرم.

 

 

حضور من در جشنواره خوارزمی برای کسب مقام و هدیه نبود

 

این پژوهشگر برتر کشوری در ادامه از دلیل حضور در جشنواره خوارزمی صحبت و تصریح کرد: حضور در جشنواره خوارزمی نه به دلیل مزایای این جشنواره و نه برای جوایز آن بود بلکه هدف من این بود که با حضور در این جشنواره روش تحقیق و عملی کردن ایده ها را به هم سن و سالان خود نشان دهم.

زید آبادی خاطر نشان کرد: دانش آموزان بسیاری وجود دارند که ایده‌های خوبی برای بسیاری از معضلات جامعه در ذهن دارند ولی چون توان بیان و عملی کردن آن را ندارند هیچ زمانی به دنبال آن نمی‌روند اما جشنواره خوارزمی این امکان را فراهم می‌کند که دانش‌آموز این کار را انجام دهد.

وی بیان کرد: مهم ترین چیزی که در کشورهای دیگر به آن پرداخته می‌شود آشنایی دانش‌آموزان با روش حل مسئله است و عمده مشکل ما در ایران ندانستن چگونگی برخورد با این مسئله است .

این پژوهشگر برتر ادامه داد: ظاهرجشنواره خوارزمی این است که دانش آموزان در یک ماراتن برای محک زدن خود رقابت می کنند اما اصل ماجرا این است که این دانش آموز از همان دوران تحصیل به این فکر می افتد که چه مشکلی در جامعه وجود دارد تا بتواند برای آن راهکاری ارائه دهد.

 

 

طرحی که عملیاتی نشود مانند زنبور بدون عسل است

 

زیدآبادی با بیان درخواست خود از مسئولین و دستگاه های مسئول اظهار کرد: درخواست ما از مسئولین این است که اینگونه طرح هایی که دانش‌آموزان ارائه می کنند از سوی دستگاه‌های مسئول حمایت شوند و آنها را عملی کنند و تا زمانی که این طرح فقط در حوزه نوشتار و کتاب چه باشد هیچ ارزشی ندارد و مانند زنبور بدون عسل می ماند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه‌ ای که از این طرح‌ها به دست می‌آید مهمتر از ارائه کردن آنهاست، مبلمان شهری ما که چهره ایرانی و خودی ندارد اما نقوش گلیم شیریکی پیچ میتواند در مبلمان شهری مورد استفاده قرار گیرد و می تواند جهت ایجاد هویت ومعنی بخشی به یک محیط،، حس خودی بودن القا نماید.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار