126137
۲۲ آذر ۱۳۹۶
مشاور خانواده:

ناتوانی در حل مسائل از علل ایجاد پرخاشگری در نوجوان است/ نوجوانان در معرض آسیب قرار دارند

کارشناس مشاوره و راهنمایی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه انتظارات جامعه و خانواده از نوجوان باعث ایجاد فشار اجتماعی بر روی او می‌شود، گفت: همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا نوجوان برخی از رفتارها از جمله پرخاشگری را از خود نشان دهد.

به گزارش کودک پرس ، اشرف عسگری سامانی با اشاره به بحران‌های نوجوانی و دلایل وقوع رفتارهای ناهنجار در نوجوانان، اظهار کرد: نوجوانی یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های زندگی است که در این دوره نوجوان با چند دگرگونی مواجه می‌شود و همین مسئله موجب نداشتن ثبات احساسی و خلقی در آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: والدین در دوران نوجوانی متوجه تغییرات جسمی و روحی در فرزند خود می‌شوند و برای آن‌ها سوأل پیش می‌آید که چرا کودکشان از دستورات آن‌ها سرپیچی  می‌کند که این رفتارها همان پیامدهای دوران بلوغ و نوجوانی است.

 

 

نوجوانان هر چیزی را به راحتی نمی‌پذیرند

 

کارشناس مشاور و راهنمایی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تغییرات در نوجوانان شامل تغییرات جسمی و روحی است، خاطرنشان کرد: نوجوان در این مرحله از زندگی قواعد و اصول منطقی را به‌خوبی درک می‌کند و برای انجام کارها و رفتارها به‌دنبال دلیل منطقی آن‌ هستند و به راحتی هر چیزی را نمی‌پذیرند.

عسگری اضافه کرد: در نوجوانان یک‌سری تغییرات به لحاظ روانی اتفاق می‌افتد مانند حساسیت بیش از اندازه بر روی موضوعات و استقلال طلبی که در این مسائل ممکن است والدین نگرشی متفاوت نسبت به برخی مسائل داشته باشند، اما نوجوان این موضوع را نپذیرد که این مسئله نشان‌دهنده استقلال‌طلبی نوجوان است.

 

 

گرایش به دوستی با همسالان در سن نوجوانی اتفاق می‌افتد

 

وی نیاز به احترام را از لزومات نوجوان عنوان کرد و گفت: نوجوان احتیاج دارد که مورد احترام واقع شود و این موضوع می‌تواند زمینه بحث و جدل با والدین و رفتارهای پرخاشگرانه را در او ایجاد کند و همچنین در این دوره گرایش به دوستی با همسالان در نوجوان اتفاق می‌افتد و سعی می‌کند خود را شبیه همسالان خود کند که این مسئله از استقلال او سرچشمه می‌گیرد.

کارشناس مشاوره و راهنمایی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: نوجوان بیشتر وقت خود را با دوستان سپری می‌کند که موجب واکنش و عصبانیت والدین می‌شود که والدین باید بدانند این حس طبیعی و ناشی از رشد اجتماعی نوجوان است که نوجوان سعی می‌کند مشارکت اجتماعی خود را با پیوستن به جمع دوستان ثابت کند.

 

 

توجه به ظاهر در نوجوانان امری طبیعی است/ نوجوانان در معرض آسیب قرار دارند

 

عسگری با اشاره به اینکه خودمرکزیت یکی از اتفاقاتی است که در دوران نوجوانی و بلوغ رخ می‌دهد، بیان کرد: نوجوان در این دوران احساس می‌کند که در کانون توجه اطرافیان است که در این دوران ظاهر برای او اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و بیشتر ساعات روز را صرف رسیدگی به ظاهر خود می‌کند.

وی اضافه کرد: در این دوران والدین  بر روی نوع پوشش و آرایش نوجوان حساسیت پیدا می‌کنند و همین مسئله موجب ایجاد بحث و جدل بین آن‌ها می‌شود و همچنین یکی دیگر از اتفاقاتی که از لحاظ روانی در نوجوان اتفاق می‌افتد تصور آسیب‌ناپذیری است درحالیکه نوجوان در این دوران بیشتر از سایر دوران‌ها در معرض آسیب قرار دارد.

 

 

هویت‌یابی مهم‌ترین مرحله در دوران نوجوانی است

 

کارشناس مشاوره و راهنمایی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هویت‌یابی در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: در این دوران نوجوان نمی‌خواهد از خود ضعف نشان دهد و سوألاتی هم‌چون من چه کسی هستم یا در آینده چه شغلی را انتخاب کنم به طور مداوم در ذهن نوجوان مرور می‌شود که اگ نوجوان از مرحله هویت‌یابی به سلامت عبور کند در سایر مراحل زندگی از سلامت بالاتری برخوردار است.

عسگری افزود: نوجوان بر روی امواج متلاطم ایستاده است و هرکدام از بحران‌هایی که در این دوران با آن مواجه می‌شود بر روی او فشارهایی را وارد می‌کند که در کنار این مسائل و تغییرات انتظارات جدیدی از سوی والدین و جامعه از نوجوان ایجاد می‌شود که او رفتارهای پخته‌تری از خود نشان دهند در صورتیکه نوجوان در حال گذر از مرحله کودکی است و نمی‌دان باید چه رفتاری از خود نشان دهد و دچار تعارض می‌شود.

 

 

ناتوانی در حل مسائل از علل ایجاد پرخاشگری در نوجوان است

 

وی با تأکید بر اینکه انتظارات جامعه و خانواده از نوجوان باعث ایجاد فشار اجتماعی بر روی او می‌شود، گفت: همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا نوجوان برخی از رفتارها از جمله پرخاشگری را از خود نشان دهد و می‌توان گفت پرخاشگری یکی از ویژگی‌های نوجوان است و زمانی‌که نوجوان با احساس ناتوانی در حل مسائل مواجه شود، دست به پرخاشگری می‌زند.

کارشناس مشاوره و راهنمایی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برخی از والدین سعی می‌کنند تا نوجوان آن‌ها آرزوها و ناکامی‌های آن‌ها را جبران کند و این انتظارات فشار زیادی را از لحاظ روانی بر نوجوان وارد می‌کند و همین مسئله موجب بروز اختلاف بین والدین و نوجوان می‌شود و نوجوان احساس می‌کند که نیاز به استقلال‌طلبی دارد و این نیاز موجب پرخاشگری در او می‌شود.

 

 

انتظارات نابجا از نوجوان موجب ایجاد فشار روانی بر او می‌شود

 

عسگری انتظارات والدین از نوجوانان را از علل اصلی پرخاشگری آن‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی‌که والدین با انتظارات نابجای خود فشار روانی بر نوجوان وارد می‌کنند باعث بروز پرخاشگری در آن‌ها می‌شود، زیرا نوجوان در برطرف کردن انتظارات احساس عجز می‌کند و همین مسئله موجب بروز این رفتار در او می‌شود.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار