125623
۲۰ آذر ۱۳۹۶

مدرسه شناختی در کشور نداریم/ آموزش و پرورش شناختی مبتنی بر یادگیری عمیق است

رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه مدرسه شناختی در کشور نداریم، گفت: آموزش و پرورش شناختی مبتنی بر یادگیری عمیق است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، کمال خرازی رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از نتایج پژوهش‌های علوم شناختی در آموزش و پرورش بسیار مفید است، اظهار داشت: فناوری‌های هزاره سوم شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری شناختی هستند که فناوری‌های همگرا نامیده می‌شوند و در تعامل باهم مسائل انسان و بشریت را حل می‌کنند.

وی افزود: با استانداردهایی که برای مدرسه شناختی وجود، این نوع مدرسه در کشور وجود ندارد و برخی مدارس که این عنوان را به کار می‌برند، درست نیست و آموزش و پرورش باید به سوء استفاده از عنوان شناختی برخورد کند.

 

 

خرازی اضافه کرد: در آموزش و پرورش با الگوهای مختلفی برای آموزش روبه‌رو هستیم که یکی از آنها رفتارگرایی است که دانش را مجموعه‌ای از حقایق دانسته و هدف آموزش را پر کردن ذهن دانش‌آموز از این حقایق و رویه‌ها می‌داند و کسی که این رویه‌ها را بیاموزد، تحصیل کرده محسوب می‌شود و راه اینکه مطمئن شویم دانش‌آموز موفق است، آزمون حفظی گرفتن از اوست؛ این الگوی رفتاری بر بسیاری از مدارس حاکم است.

وی بیان داشت: سازنده‌گرایی که دانش در ذهن ساخته شود نه به ذهن منتقل شود از نتایج مدرسه و آموزش و پرورش شناختی است و دانش‌آموزان بر اساس استعداد خود آموزش می‌بینند.

رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه آموزش و پرورش شناختی مبتنی بر یادگیری عمیق است، گفت: در این روش دانش‌آموز در آنچه قرار است، بیاموزد غوطه‌ور می‌شود.

 

وی ادامه داد: انتقال دانش و در کنار آن آموزش میزان کمی از مهارت، هدف آموزش و پرورش سنتی است اما در آموزش و پرورش شناختی باید ابتدا نگرش و انگیزش در دانش‌آموز ایجاد شود تا آنچه می‌آموزد عمیق باشد و در این نوع از نظام آموزشی، پژوهش نقش مهمی دارد.

خرازی عنوان کرد: تلفیق درس‌ها در قالب سناریو، اگر در برنامه‌ریزی درسی اتفاق بیفتد، باعث می‌شود آموزش‌ها در وجود دانش‌آموز تعمیق شود و سنجش او از طریق سنجش تسلط فراشناختی و متناسب با استعداد فرد صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: الزامات محیط یادگیری این است که دانش‌آموز محور و حمایت کننده باشد و استفاده حداکثری از امکانات روز در آن وجود داشته باشد.

 

 

رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی نسبت به این مسئله توجه دارد و تلاش می‌کند به مدارس و پژوهش‌سراها برای آشنایی دانش‌آموزان با مسائل شناختی کمک کند و طرح تجارب و پژوهش‌های شناختی در مدارس چند سالی است در این راستا اجرا می‌شود؛ این طرح در تعدادی از مدارس تیزهوشان اجرا شده است و امسال هم جشنواره آن برگزار شد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار