موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
124142
۱۳ آذر ۱۳۹۶
کارگردان نمایش «عقل صورتی»:

تئاتر ابزار فکرپرورانه است/ آقايان مسوول! فرضیه «بچه‌ها باید در تئاتر شادي داشته باشند» را كنار بگذاريد

کاگردان نمایش «عقل صورتی» با بیان اینکه تئاتر ابزار فکرپرورانه است، گفت: به برگزارکنندگان جشنواره تئاتر كودك و نوجوان توصیه می‌کنم که بیایید فرضیه «بچه‌ها باید در تئاتر خنده و شادی داشته باشند» را قطع کنید و دنبال عزت نفس بچه‌ها باشید.

به گزارش کودک پرس ، نمایش «عقل صورتی» در بخش تئاتر نوجوان کاری از مهدی فرشیدی‌سپهر در تالار فجر همدان به روی صحنه رفت، این نمایش برگرفته از کتاب «عقل سرخ» سهروردی است که 30 بازیگر در آن ایفای نقش کرده و به درون‌گرایی نوجوانان می‌پردازد.

کارگردان این نمایش که مهدی فرشیدی‌سپهر است، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این نمایش در مورد بچه‌هایی است که به جای علاقه به داشتن سانتافه، عکس گرفتن با افراد مشهور، پولدار بودن و باکلاس بودن، چشم درون‌بین دارند که جامعه ما چنین افراد و خانواده‌هایی را مسخره می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه چنین افرادی از نظر مردم افرادی شل و لوس هستند، افزود: اکثریت مردم معتقدند پسر باید کشتی‌گیر باشد، اگر پسر شعر بگوید، مدل دخترانه است و دختر اگر شعر بگوید، دیوانه تلقی می‌شود.

فرشیدی‌سپهر با بیان اینکه معلمان نیز بچه‌ها را بیشتر برای دکتر و مهندس شدن آماده می‌کنند، بیان کرد: اکنون در جامعه 5 هزار دکتر بیکار داریم اما قصه‌گو نداریم که در روستاها برای بچه‌ها قصه بگوید.

وی ادامه داد: «عقل صورتی» درباره کودکانی است که نسل آنها در حال انقراض است و این در حالی است که ما برای انقراض پلنگ‌ها و آهوها کمپین داریم اما برای انقراض انسان‌ها کمپینی وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: «عقل صورتی» در مورد بچه‌هایی است که به ماشین مدل بالا فکر نمی‌کنند بلکه با زندگی سطح پایین هم شکر خدا کرده و برخورد خلاقانه دارند.

 

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه همه فعالیت‌های بنده برای کودکان است، افزود: کار کردن برای کودکان به این دلیل نیست که آنها بامزه هستند بلکه آنها انسانی در آستانه پروسه انسانیت هستند، بنابراین اینکه نمایش برای کودک یا با موضوع کودک باشد را مناسب نمی‌بینم.

فرشیدی‌سپهر با اشاره به اینکه کودکان جدای از جزیره انسان نیستند، اضافه کرد: کارهای نمایشی بنده تلاش بر درون‌بینی دارد و بدانیم عقل و اجزای بدن ما تنها برای کارهای روزمره نیست بلکه باید بتوانیم به درون انسان‌ها نگاه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کارهای نمایشی بنده در حوزه نمایشی «فکرپرور» است، گفت: شعار من این است که چیزی را تئاتر کنیم که در سریال‌های تلویزیونی و سینما به دست نمی‌آید و اینکه بچه‌های درون‌بین از بین می‌روند، آن چیزی است که باید سریال و تئاتر ساخت.

کارگردان نمایش تئاتر «عقل صورتی» با بیان اینکه در سال‌های گذشته «قصه‌های مجید» نمونه‌ای از کارهای درون‌گرا در حوزه سینما بود، گفت: امروزه دیگر از این نوع کارها دیده نمی‌شود و بچه‌های ما اکثرا می‌خواهند مشهور، پولدار و باکلاس شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: از نظر من این مسئله غم‌انگیز است که امروزه بچه‌ها به عصر دیویدوف با نگاه «به به» می‌نگرند اما به بوی «پشگل» نگاه زننده‌ای دارند و ما برای اینکه این را به تعادل برسانیم باید روحیه چوپانی خود را حفظ کنیم.

فرشیدی‌سپهر با تأکید بر اینکه خیلی شهری شدن و خیلی با آنتی‌باکتریال‌ها زندگی کردن خیلی غم‌انگیز است، گفت: امروز بچه‌ها و حتی معلمان، هنرمندان و خبرنگاران ما نمی‌توانند لوبیایی را درست بکارند زیرا از گل بدشان می‌آید و این خبر بدی است.

وی با بیان اینکه برای پنجمین بار در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارم، اظهار کرد: جشنواره تئاتر کودک به لحاظ برگزاری پیشرفت داشته اما یک خطای بزرگ دارد که آن هم اینکه جشنواره تئاتر را به عنوان یک ابزار سرگرم‌کننده به مردم معرفی می‌کند در حالی که تئاتر یک ابزار فکرپرورانه است.

 

 

*در تئاتر باید به پرورش نفس انسان‌ها پرداخته شود

 

کارگردان نمایش تئاتر «عقل صورتی» یادآور شد: به برگزارکنندگان جشنواره توصیه می‌کنم که بیایید فرضیه «بچه‌ها باید خنده و شادی در تئاتر داشته باشند» را قطع کنید و دنبال عزت نفس بچه‌ها باشیم زیرا این همه جنگ شادی داریم اما بچه‌هایی که مخاطب این برنامه‌ها هستند، عزت نفس کافی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه باید به پرورش نفس انسان‌ها پرداخته شود، گفت: تنها خنداندن در تئاتر مهم نیست بلکه باید جنبه فکری و نفسانی آن را نیز در نظر گرفت.

فرشیدی‌سپهر با بیان اینکه سه دسته در تئاتر نقش دارند، افزود: یک دسته مدیران هستند، به این دلیل که مدیران به کارگردان نوبت می‌دهند و وقتی نوبت کارگردانی می‌شود اما ایده ندارد مجبور به تقلید می‌شود که در اینجا مدیران به علت نوبت‌دهی مقصر هستند.

وی دسته دوم را مردم دانست و گفت: تا زمانی که مردم با چیپس و پفک در صحنه تئاتر حاضر می‌شوند تا بخندند و نیازی به رشد فکری احساس نمی‌کنند به همین اندازه مقصر هستند.

کارگردان نمایش تئاتر «عقل صورتی» با بیان اینکه کارگردانان نیز در اجرای صحیح تئاتر نقش دارند، بیان کرد: تئاتر یک ابزار فکرپرورانه است نه یک ابزار مسکن؛ تئاتر لالایی برای بیدار کردن انسان است نه برای خواباندن.

 

 

*ما برای جایزه به همدان نیامدیم

 

وی با بیان اینکه با دنیای تئاتر ارتباط زیادی ندارم، گفت: دنیای تئاتر چند دسته شده است، یک دسته به فکر مشهور و پولدار شدن هستند، یک دسته به دنبال فکرپروری و رشد دادن جامعه در مسیر تمدن است و یک دسته نیز دغدغه‌ای نداشته و به این کار عادت کرده‌اند.

کارگردان نمایش تئاتر «عقل صورتی» اضافه کرد: وقتی در جشنواره جایزه به هنرمند دارای گریم رنگی رنگی و پشتک و باروزن داده می‌شود، اما کسی که آرام و باوقار بازی می‌کند را تأیید نمی‌کنند، با این کار بدعادتی ایجاد می‌کنند و فساد محتوایی را منجر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ما برای جایزه به همدان نیامدیم، گفت: درخشیدن دون شأن یک هنرمند است، بلکه درخشش وظیفه ماست و مهم این است که با آن درخشش چه گوشه تاریکی را برای انسان‌های دیگر و خود روشن می‌کنیم.

 

فرشیدی‌سپهر خاطرنشان کرد: گروه ما در جشنواره به دو دلیل حضور یافته است، یکی اینکه گروه‌های شهرستانی مدل تئاتر ما را دیده و الگو بگیرند و دوم اینکه تماشاگرانی که برای دیدن تئاتر می‌آیند را از نزدیک ببینیم.

وی با بیان اینکه گروه ما سرمایه ندارد و دکورمان را با قرض ساخته‌ایم، بیان کرد: هنوز نمی‌دانیم بعد از جشنواره این دکورها را کجا بگذاریم چون سوله و کارگاه نداریم باید در پشت‌ بام منزل نگهداری کنیم، اینها نشان از این دارد که متأسفانه نه تئاتر نه هنرمندان تئاتر حمایت نمی‌شوند.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار