12321
۲۵ آبان ۱۳۹۵

موسسه جنگ و صلح: معضل ازدواج‌های اجباری در «افغانستان»

موسسه جنگ‌و‌صلح در گزارشی نوشت: فقر، بی‌سوادی و سنت‌های پوسیده عامل اصلی ازدواج‌ها در سنین پایین در افغانستان است.

به گزارش کودک پرستحقیق تازه موسسه جنگ‌ و صلح نشان می‌دهد که هنوز ازدواج‌های در سنین کم در شمال افغانستان رایج است و مقام‌های محلی در این منطقه هشدار داده‌اند که آنان توان مبارزه با این عمل ناپسند را ندارند.

این موسسه که با شماری از پدران و بزرگان قومی در ولایت‌های بلخ، فاریاب و جوزجان افغانستان مصاحبه کرده ، در گزارشی نوشت: اکثر دخترانی که در این ولایت‌ها تن به ازدواج داده‌اند، بین 9 تا 14 سال سن دارند.

سن قانونی ازدواج در افغانستان 16 سال تعیین شده اما در بعضی موارد سن ازدواج با رضایت والدین به 15 سال نیز در نظر گرفته می‌شود.

مقام‌های محلی و فعالان حقوق کودک در شمال افغانستان می‌گویند که اغلب دختران جوان در عوض پرداخت پول هنگفت به ازدواج مردان سن بالا در می‌آیند و آنان توانایی مقابله و جلوگیری از این اتفاق را ندارند.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز تایید کرده که هنوز ازدواج کودکان زیرسن قانونی در شمال کشور رایج است.

شاه مردان قل 70 ساله یکی از اهالی شهرستان پشتون کوت فاریاب می‌گوید: با رضایت خودش دختر 14 ساله‌اش را به سرور بیک 60 ساله در عوض دریافت 3 هزار دلار آمریکایی، یک گاو و 10 گوسفند عقد نموده است.

شاه مردان قل به موسسه جنگ وصلح گفت: دختر باید در جوانی ازدواج نماید و در این جا تمام والدین از طریق ازدواج دخترانشان پول به دست می‌آورند و من هم کار مشابه‌ای را انجام دادم.

موسسه جنگ‌ و صلح در ادامه نوشت: در پاسخ به پرسشی که چرا دختر 14 ساله‌اش را به زور به یک مرد 60 ساله داده است، شاه مردان قل افزود یک پدر که دختر جوان خود را در خانه نگه می‌دارد و نمی‌خواهد او را عروس کند،‌ مرتکب گناه می‌شود.

همچنان نجم الدین 65 ساله یکی از اهالی شهرستان شبرغان در ولایت جوزجان گفت:  او سه دخترش را که بین 11 تا 17 سال سن داشتند،‌ را عروس کرده و از این بابت پشیمان نیست.

نجم‌الدین افزود: در مجموع 19 هزار دلار از بابت عروسی دخترهایش دریافت کرده است.

رونا بزرگترین دختر نجم‌الدین 11 سال سن داشت که به عقد عادل 40 ساله در شهرستان اچین ولایت جوزجان درآمد. رونا در این رابطه گفت: زمانیکه من عروسی کردم، هیچ چیزی درباره عروسی نمی‌دانستم، حتی من نمیدانستم که شوهر چه است؟

در ادامه این گزارش آمده است:‌ محمد بهایی یکی از سه داماد نجم‌الدین گفت: او در عوض ازدواج با فیروزه دختر دیگر نجم‌الدین 6 هزار و پانصد دلار آمریکایی به وی پرداخته است. به گفته بهایی به خاطر اینکه فیروزه بامن نامزد شده بود و من هم پول ازدواج را نداشتم، مجبور شدم برای کار به ایران بروم و چندین سال در آن کشور کار کردم تا اینکه پول عروسی را فراهم کردم.

سهیلا حدید رئیس ریاست امور زنان ولایت بلخ گفت:وی نمی‌تواند آمار و ارقام دقیقی از تعداد ازدواج کودکان در سنین پایین در این ولایت را بدهد. هر روزه شاهد ازدواج کودکان در سنین پایین است.

قاضی سید محمد سامیع رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بلخ گفت: ازدواج کودکان زیرسن قانونی در این ولایت به یک بحران تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: در ولایت بلخ براساس آمار و ارقام در سال 2015 میلادی حدود 56 مورد ازدواج‌ اجباری ثبت شده بود، اما وی تاکید می‌کند که در سال جریان سال جاری میلادی این رقم بیش از حد افزایش یافته است.

قاضی سامیع در این رابطه افزود: موارد ازدواج اجباری دختران زیر سن قانونی در مناطق دور افتاده و روستاها بسیار بالاتر از آن چیزی است که انتظارش می‌رود.

فقر، بی‌سوادی و سنت‌های پوسیده عامل اصلی ازدواج‌ها در سنین پایین است

رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر اظهار داشت: اکثرا موارد ازدواج دختران زیرسن قانونی را که آنها ثبت کردند، در برابر پرداخت پول هنگفت به اعضای خانواده این دختران صورت گرفته است. به گفته قاضی سامیع چنین ازدواج‌هایی به دلیل فقر، بی‌سوادی و سنت‌های پوسیده صورت می‌گیرد.

قانون منع خشونت علیه زنان که در سال 2009 میلادی طی فرمان رییس جمهور کرزی رسمیت یافت، در کنار دیگر مسایل سوء استفاده از زنان از جمله ازدواج‌های اجباری و ازدواج‌های زیر سن قانونی را در برابر پول ممنوع قرار کرده است، اما این قانون در سال 2013 میلادی بنابر مخالفت شماری از وکلا در مجلس نمایندگان افغانستان تاکنون تصویب نشده است.

حسینا روستاقی رئیس بخش حمایت از کودکان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این زمینه گفت: این نهاد با راه اندازی کلاس‌های آموزشی تلاش کرد به مردم درباره چنین مسائلی اگاهی دهند، اما در عمل این تلاش‌ها به خاطر عدم اقدامات دولت با عاملان چنین قضایایی موفق نبوده است.

منیژه مخلص یکی از کارمندان موسسه کمک‌های انسان دوستانه برای زنان و کودکان افغانستان گفت: مقام‌های دولت افغانستان نیاز دارند که به عنوان نمونه به یکی از چنین پرونده‌های رسیدگی نماید. وی تصریح کرد: باید با تمام کسانیکه در قضایای ازدواج‌های زیرسن قانونی دخیل‌اند برخورد قانونی صورت گیرد، و آنان از جمله ملاها ، والدین دختران و شاهدان چنین عروسی‌هایی را مورد بازپرس قرار دهند.

افغانستان کشوری که در آن طلاق یک زن برای وی و خانواده‌اش شرم‌آور است. در بعضی موارد، زنان به خود جسارت می‌دهند و به چنین ازدواج‌هایی پایان می‌دهند.

شریفه 20 ساله از اهالی شهرستان شورتپه ولایت بلخ است که توسط پدرش به عنوان همسر سوم یک فروشنده فرش به اسم تاج الدین درآمده است، تنگی بردی پدر شریفه می‌گوید که وی دخترش را در عوض دریافت 10 هزار دلار امریکایی به تاج‌الدین فروخته است.

شریفه به موسسه جنگ‌وصلح گفت: با قدم گذاشتن به خانه شوهر مورد اذیت و شکنجه او قرار گرفته است و در آنجا وضعیت آنقدر برای او غیرقابل تحمل شد که او به این زندگی پایان داد.

شریفه در ادامه اظهار داشت: به دادگاه رفته و از شوهرش طلاق گرفته است. تاج الدین شوهر شریفه در پاسخ به پرسشی که چرا با شریفه بدرفتاری می‌کرده، گفت: من دوتا خانم دیگر مانند شریفه دارم، هر زمانیکه با یکی از خانم‌هایم دعوا کنم همه آنها را کتک می‌زنم.

منبع:خبرگزاری میزان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار