251396
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
حقوق بشر

سونامی جنگ و بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی

گزارش‎ها نشان می‎دهند که در هر ۱۵ دقیقه یک کودک و هر یک ساعت ۲ مادر در غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش کودک پرس ، بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه در سراسر جهان بیش از حمله کودکان را با چالش‌های مرگ‌باری مواجه می‌کند.

بی‌توجهی بی‌رحمانه به جان و امنیت غیرنظامیان یکی از ویژگی‌های نگران‌کننده درگیری‌های مسلحانه مدرن است؛ در همه جنگ‌ها و درگیری‌های فعال در جهان از غزه گرفته تا سودان و میانمار احترام به قوانین جنگ در حال از بین رفتن است یا وجود ندارد.

غیرنظامیان به عمد هدف قرار می‌گیرند و تکان‌دهنده‌ترین و غیرقابل بخشش‌ترین آسیب‌ها به کودکان وارد می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در آخرین گزارش خود درباره کودکان و درگیری‌ها هشدار داد که کودکان به شکل نامتناسبی تحت تاثیر خشونت‌ها و آزار‌های مربوط به جنگ قرار می‌گیرند؛ منظور گوترش از این گزارش، افزایش نرخ و میزان کشتن و معلول کردن، تجاوز جنسی، خشونت جنسی، آدم‌ربایی، حمله به مدارس، … بود.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر توجه کرد: جنگ داخلی میانمار باعث افزایش ۱۴۰ درصدی تخلفات شدید علیه کودکان در سال ۲۰۲۲ شد؛ در سودان جنوبی، خشونت بین‌اجتماعی زندگی کودکان را ویران کرد؛ مناطقی که بالاترین میزان تخلفات ثبت شده از سوی سازمان ملل را داشتند، جمهوری دموکراتیک کنگو، اراضی اشغالی و فلسطین، سومالی، اوکراین، افغانستان و یمن بودند.

گزارش گوترش قبل از شروع جنگ غزه تهیه شده بود؛ براساس اعلام منابع فلسطینی، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی کشته شده و تعداد بیشتری مجروح شده‌اند؛ حدود ۲۴ هزار کودک یک یا هر دو والدین خود را از دست داده‌اند؛ ۱۷ هزار کودک بدون همراه هستند؛ و اکنون یک فاجعه جدید در رفح در پیش است.

صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، می‌گوید که جنگ تاثیر شدیدی بر سلامت روان ساکنان غزه داشته است، به‌طوری که بیش از یک میلیون کودک در غزه به حمایت نیاز دارند.

یکی از سخنگو‌های یونیسف گفت: علایم معمولی عبارتند از سطوح بالای اضطراب مداوم، از دست دادن اشتها، خواب زیاد، طغیان عاطفی وحشتناک، سوءتغذیه و بیماری‌های مرتبط با جنگ.

سونامی درگیری و جنگ، سبب تمسخر قوانین بین‌المللی، به‌ویژه کنوانسیون‌های ژنو می‌شود.

یونیسف می‌گوید: در همه جنگ‌ها، این کودکان هستند که اول از همه رنج می‌برند و بیشترین آسیب را می‌بینند؛ حتی جنگ‌ها هم قوانینی دارند؛ هیچ کودکی نباید از خدمات ضروری محروم شود؛ هیچ کودکی نباید به گروگان گرفته شود؛ بیمارستان‌ها و مدارس باید در برابر بمباران‌ها محافظت شوند؛ هزینه‌های رنج کودکان را نسل‌های آینده بر عهده خواهند گرفت.

در میان شکست مداوم توافق آتش‌بس در غزه، تخمین زده می‌شود که همچنان هر ۱۵ دقیقه یک کودک در این منطقه جان خود را از دست می‌دهد و هر یک ساعت ۲ مادر می‌میرند.

این جنایت‌ها هفته گذشته فریاد اعتراض شدیدی را از سوی گیدئون لوی، نویسنده صهیونیست برانگیخت؛ او ارتش رژیم صهیونیستی را به تجاوز خشونت‌آمیز متهم و تاکید کرد که جامعه صهیونیست‌ها از پرداخت هزینه جنایت‌ها خودداری می‌کند.

این نویسنده صهیونیست نوشت: اسرائیل نسل‌ها را در غزه محو می‌کند و سربازانش در رقابت با بی‌رحمانه‌ترین جنگ‌ها، کودکان را می‌کشند؛ این را نمی‌توان و نباید فراموش کرد؛ چگونه ممکن است مردم قاتلان جنایت‌کار فرزندان خود را فراموش کنند؟ چگونه افراد با وجدان در سراسر جهان می‌توانند ساکت بمانند.

موارد اضطراری که کمتر دیده می‌شوند، به همان اندازه برای زندگی کودکان مخرب هستند.

هفته گذشته جهان شاهد تمرکز دیرهنگام بر بحران خشکسالی در شمال اتیوپی پس از جنگ در تیگرای بود؛ بیش از ۳ میلیون نفر در آنجا با گرسنگی شدید روبرو هستند؛ کودکان و نوزادان کوچک‌تر در کشوری که ۴۵ درصد از جمعیت ۱۲۶ میلیونی آن زیر ۱۵ سال سن دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

یک کارشناس، می‌گوید: کهنه سربازان عملیات امدادی بحران مذکور را با وضعیت سال ۱۹۸۴ مقایسه می‌کنند، زمانی که ترکیبی از خشکسالی و جنگ باعث قحطی شد که تا یک میلیون نفر جان خود را از دست بدهند؛ البته سازمان ملل بیش از این رقم را تخمین می‌زند.

سازمان ملل می‌گوید در میانمار، بورکینافاسو و مالی، حملات به مدارس و بیمارستان‌ها در حال افزایش است.

عفو بین‌الملل هشدار می‌دهد که نزدیک به ۱۰ سال پس از ربودن صد‌ها دانش‌آموز دختر از سوی تروریست‌های بوکوحرام، نیجریه همچنان در محافظت از کودکان خود ناکام است؛ محرومیت از دسترسی بشردوستانه یکی دیگر از مشکلات مرگ‌بار است و همچنان ادامه پیدا می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار