122111
۰۵ آذر ۱۳۹۶
دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان خبر داد؛

حضور یک نمایش از کرمانشاه در بخش ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان/ حضور ۲ ميهمان ویژه از چین در همدان

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از حضور دو ميهمان ویژه از چین در همدان خبر داد و گفت: هشت گروه نمایش خارجی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور می‌یابند.

به گزارش کودک پرس ، مریم کاظمی در نشست خبری با بیان اینکه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چهار کارگاه در دو بخش داخلی و خارجی برگزار می‌شود، اظهار کرد: کارگاه‌ نمایشنامه‌نویسی سعید اسدی ویژه هنرمندان و علاقمندان و کارگاه آموزشی همراه با ارائه طرح‌های پژوهشی توسط مهدیه مهدوی برای مخاطبان کودک و نوجوان و مربیان آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کارگاه خارجی قصه‌گویی و تبدیل قصه‌ها به نمایش از آلمان توسط هینگ فن گاف و کارگاه گری فریدمن از استرالیا به صورت عملی از دیگر کارگاه‌های این جشنواره به شمار می‌رود.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه امسال از 8 گروه نمایشی از کشورهای مختلف در جشنواره حضور دارند، گفت: «خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا، «بز بازیگوش» از کشور آذربایجان، «مایناتور» از کشور فرانسه، نمایش «تک نوازی دونفره» از دانمارک، نمایش «شین شان شو» از آلمان، نمایش «نوازنده کوچک» از کره جنوبی، نمایش «نصف گوش» از ترکمنستان و نمایش «داستان کریستال» از روسیه از جمله این آثار هستند که چهار مورد از اینها در بخش بین‌الملل هستند.

وی به داوران بخش‌های مختلف جشنواره اشاره کرد و افزود: در بخش خیابانی فاتح بادپروا، منوچهر اکبرلو و فریبا چوپان نژاد، در بخش خردسال حسین صفی، پرستو گلستانی و افسانه زمانی، در بخش بین‌الملل فنکاه به عنوان داور خارجی، حمیدرضا نعیمی و اردشیر صالح‌پور و در بخش ایران حسین محب اهری، بابک محمدی، مریم سعادت، احمد بیگلریان و رضا فیاضی حضور دارند.

کاظمی به انتشار و معرفی کتاب‌هایی در حاشیه این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: کتاب «تئاتر کودک و نوجوان» مجموعه مقالات اسیتیج نوشته مانون وندی وادر، کتاب «هریس» که جلد دوم و تکمیلی آن است نوشته لابل سوارتزر با ترجمه دکتر حسین فدایی حسین و کتاب سوم «رویکردهای نوین به نمایش خلاق» اثر جودیت هیس به ترجمه منوچهر اکبرلو، کتاب «خانه خورشید» نوشته شهرام کرمی و «اولویت تئاتر کودکان» نوشته کودکی 12 ساله و منتشر شده توسط انتشارات نمایش است.

 

 

*حضور یک نمایش از کرمانشاه در بخش ویژه جشنواره

 

وی با بیان اینکه جشنواره بیست و چهارم دو مهمان ویژه از چین دارد، گفت: 320 نفر از مهمانان جشنواره هنرمندان و عواملی هستند که با توجه به اجرای برنامه‌ حضور آنها در همدان الزامی است.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه طبق تفاهم‌نامه صورت گرفته اختتامیه و افتتاحیه جشنواره با همدان است، افزود: بنده نیز به دنبال افتتاحیه پرخبر هستم هر چند مقرر شده است که انعکاس اخبار جشنواره در شبکه آی فیلم نیز صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل جشنواره امسال سرمای هواست که همین امر موجب کمرنگ شدن اجرای برنامه کارناوال‌ها نیز شده است.

کاظمی یکی از نمایش‌های بخش ویژه را از استان کرمانشاه دانست و گفت: این نمایش با عنوان «دیو و کدو» است که پس از زلزله در سر پل زهاب نیز اجرا داشته است.

وی در خصوص برنامه جنبی بزرگداشت چند تن از پیشکسوتان تئاتر نیز گفت: امسال بزرگداشت چند تن از هنرمندان پیشکسوت تئاتر را در برنامه داریم، اما هنوز مشخص نیست چه کسی است هرچند طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

 

 

*انتخاب 30 درصد آثار نمایشی طبق برآورد امکانات، شرایط و بودجه همدان است

 

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دبیر جشنواره شد، خاطرنشان کرد: برای این دبیر شدم که احساس می‌کردم، می‌توانم در این امر مثمرثمر باشم و قبول مسئولیت کردم زیرا همواره دبیر جشنواره‌ها کسی است که خودش نیز کار هنری کرده و پل ارتباطی بخش هنری و دولتی باشد.

وی در خصوص حذف داوری بخش تئاتر کودک نیز توضیحاتی داد و افزود: به نظر من داوری بخش کودک در تئاتر برگرفته از جشنواره فیلم است و وقتی نمایش کودک را وارد داوری می‌کنیم به نوعی آنها را به سمتی سوق می‌دهیم که نتوانند کار خود را به شکل بهتری ارائه دهند، بنابراین بهتر است به جای داوری بخش تئاتر کودک، نشست‌های صمیمانه برای کارهای کودکان برگزار شود.

کاظمی در مورد انتخاب تنها 30 از کارهای ارسال شده به دبیرخانه برای جشنواره نیز گفت: انتخاب 30 درصد آثار طبق برآورد امکانات، شرایط و بودجه همدان است زیرا وقتی کارها بیشتر باشد، اما سالن کم باشد میسر نیست و می‌طلبد ابتدا شرایط سخت‌افزاری مناسب باشد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان ساختار جشنواره را به یکباره تغییر داد و این کار باید در دراز مدت صورت گیرد، بیان کرد:
باید ساختار جشنواره به شکلی باشد که علاقمندی به کار کودک کم نشده و هنرمندان دلسرد نشوند.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در خصوص دائمی شدن دبیرخانه جشنواره در همدان بیان کرد: اینکه دبیرخانه جشنواره به همدان نمی‌آید، برای اینکه جشنواره برای همدان نیست بلکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود و همدان افتخار میزبانی آن را دارد.

وی با تأکید به اینکه جشنواره بر پایه کارهای اجرایی بوده و با احساسات ما پیش نمی‌رود، تصریح کرد: سالن‌های همدان مشکل دارد اما امیدواریم تا حد امکان در هر سال تجهیز و تعمیر شود و کارهای اجرایی بهتر و ماندگاری را در جشنواره شاهد باشیم.

 

 

*رونمایی سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

 

وی از آغاز به کار سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به نشانی www.icy.theater.ir اشاره کرد و گفت: سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در زیر مجموعه پرتال تئاتر ایران شامل بخش‌های مختلفی از آخرین اخبار و رویدادها، گزارش‌های تصویری، فیلم و معرفی سالن‌های جشنواره است.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار