121698
۰۲ آذر ۱۳۹۶

سوءتغذیه ۲۳۰۰ کودک کردستانی

سوءتغذیه زمانی رخ می‌دهد که بدن مواد مغذی مورد نیاز خود برای رشد و داشتن عملکرد روزانه را دریافت نکند که ممکن است فرد در دوره‌ای طولانی یا کوتاه به آن مبتلا شود.

به گزارش کودک پرس ، گرچه سوءتغذیه در نتیجه کمبود مواد مغذی کافی برای رشد و سلامت مناسب به وجود می‌آید، نمی‌توان آن را با گرسنگی یکی دانست، چون عده‌ای از مبتلایان به سوءتغذیه از غذای کافی بهره‌مند هستند.
خستگی و کمبود انرژی، سرگیجه، ضعف سیستم ایمنی بدن، خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست، تورم و خونریزی لثه‌ها، پوسیدگی دندان‌ها، کند شدن زمان واکنش‌دهی بدن و مشکل در توجه کردن، کمبود وزن، رشد ضعیف، ضعف عضلانی، تورم شکم، پوکی استخوان‌ها و مشکل در یادگیری از جمله علائم ابتلا به سوءتغذیه هستند.

 

 

سوء تغذیه 2هزار و 300 کودک زیر 5 سال

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: 2هزار و 300 کودک زیر 5سال مبتلا به سوءتغذیه در کردستان زندگی می‌کنند که این آمار تنها مربوط به افرادی است که به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده و شناسایی شده‌اند.
«فرزام بیدارپور» با اشاره به اینکه آمار موجود فقط مربوط به افراد مراجعه کننده است، افزود: ممکن است تعداد واقعی کودکان مبتلا به سوءتغذیه بیشتر باشد و به علت عدم مراجعه شناسایی نشده باشند. بنابراین این افراد در آمار رسمی قرار نمی‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای درمان و همچنین کاهش این بیماری در دست اجراست، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، معرفی کودکان به کمیته امداد است که حمایت‌های خاصی از آنها صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر، هزار و 800 نفر از این کودکان تحت پوشش حمایت‌های کمیته امدادند و 500 نفر نیز در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند.
وی مکمل یاری، مشاوره تغذیه، آموزش‌های مورد نیاز و ارجاع به پزشک را از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشتی علوم پزشکی کردستان برای درمان این افراد ذکر کرد.

 

 

ارائه سبد غذایی به ارزش 70 هزار تومان

رئیس اداره بهداشت، درمان و بیمه تامین اجتماعی کمیته امداد کردستان نیز در این باره گفت: حمایت از کودکان مبتلا به سوءتغذیه یکی از برنامه‌های بهداشت و درمان کمیته امداد است. این افراد از طریق مراجع بهداشتی و پس از تشخیص ابتلای آنها به سوءتغذیه بر‌اساس دستورالعملی که از گذشته تعیین شده به کمیته امداد معرفی می‌شوند.
«آزاد زاهدی» افزود: این افراد پس از شناسایی و مراجعه به کمیته امداد، به فروشگاه‌های طرف قرارداد با این نهاد معرفی می‌شوند و به آنها بن کارت داده خواهد شد تا سبد غذایی خود را در این مکان‌ها تهیه
کنند.رئیس اداره بهداشت، درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد کردستان بیان کرد: هر سه ماه یک بار یک سبد غذایی به ارزش 210 هزار تومان، معادل ماهانه 70‌هزار تومان، به این افراد داده خواهد شد که شامل همه گروه‌های مواد غذایی است.

وی با اشاره به اینکه 300 کودک دیگر در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند، گفت: سهمیه پذیرش کودکان مبتلا به سوءتغذیه به صورت کشوری تعیین می‌شود که سال گذشته هزار و 700 نفر بوده و امسال به هزار و 800 نفر رسیده است. تلاش می‌کنیم تا همزمان بتوانیم سهم استان را به 2هزار و 100 نفر افزایش دهیم و 300 نفر دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
زاهدی ادامه داد: کودکان مبتلا به سوءتغذیه که تحت پوشش حمایت‌های کمیته امداد هستند، تنها سبد غذایی دریافت می‌کنند و خدمات دیگر به آنها تعلق نمی‌گیرد و تنها عده‌ای از این افراد که مددجوی کمیته امدادند سایر خدمات و حمایت‌های کمیته امداد را دریافت می‌کنند.

 

 

سوء تغذیه کودکان حاشیه نشین

رئیس اداره بهداشت، درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد کردستان گفت: تعداد زیادی از کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاشیه‌نشین هستند و وضعیت اقتصادی نامناسبی دارند که به سوءتغذیه دچار شده‌اند، اما به دلیل داشتن سرپرست، تحت پوشش کمیته امداد قرار نمی‌گیرند.
«آزاد زاهدی» اضافه کرد: از مجموع هزار و 800 کودک زیر 5 سال بهره مند از برنامه حمایت از کودکان دچار سوءتغذیه تحت پوشش‌ کمیته امداد، از شهرستان بانه 184 نفر، بیجار 75 نفر، دیواندره 130 نفر، سقز 250 نفر، قروه 39 نفر، کامیاران 80 نفر، مریوان 296 نفر، دهگلان 103 نفر، سروآباد 285 نفر، منطقه یک سنندج 245 نفر و منطقه 2 سنندج 113 نفر تحت پوشش هستند.

 

منبع: همشهری

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار