موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
12167
۲۵ آبان ۱۳۹۵

تهران در مه!

۲۳آبان، تهران آلوده‌ترین روز در سال ۹۵ را به خود دید. هر ساله با آمدن پاییز و سرد شدن هوا مشکل آلودگی هوای تهران چند برابر می‌شود و مدیران این حوزه را وا می‌دارد تا تصمیمیاتی از سرعجله بگیرند. تصمیماتی مانند تعطیلی مدارس و محدودیت تردد خودروها. تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیاست و ۷۰ درصد مرگ و میرها در این شهر ناشی از مشکلات تنفسی‌است که ارتباط مستقیم با آلودگی هوا دارد. حتی خبر تأیید نشده‌ای می‌گوید در روزهای آلوده یک شیفت کاری به کار بهشت زهرا اضافه می‌شود.

به گزارش کودک پرسدر بررسی‌هایی که روی مناطق تهران انجام شده است ، منطقه ۱۰ بیشترین فراوانی مرگ و میر و منطقه ۲۲ تهران کمترین فراوانی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی به ترتیب مربوط به ماه‌های دی، بهمن و اسفند است و کمترین مقدار مرگ و میر مربوطه به ماه‌های خرداد، مرداد، آذر و شهریور است. آلودگی هوای تهران در چند روز اخیر، محدوده طرح ترافیک عمومی را تا محدوده زوج و فرد گسترش داد. حتی بعضی مدیران خواستار اعمال طرح زوج و فرد از درب منازل شده‌اند. اما مسئولین تا کنون در مقابل تعطیلی مدارس مقاومت کرده‌اند. با این حال جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران در استانداری با حضور هاشمی استاندار تهران تشکیل شد و در پی آن مهدهای کودک، پیش دبستانی و برخی مقاطع تحصیلی در تهران و تعدادی از شهرستانها تعطیل شد .همچنین علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا برای اخذ تصمیمات اساسی در این خصوص شد.پیشتر نیز محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید گفته بود :«متاسفانه در بحث آلودگی هوای شهر تهران هیچ دستگاهی مسئولیتی را متوجه خود نمی‌داند و سلامت شهروندان از درجه اهمیت بالایی برای برخی مدیران شهری برخوردار نیست و دائماً انگشت اتهام را متوجه یکدیگر می‌کنند و در این بین مردم قربانی مسئولیت ناپذیری مدیران می‌شوند.»

در همین راستا داورخواه ربانی کارشناس بهداشت محیط و استاد دانشگاه ، تردد حدود ۵ میلیون خودرو در شهر تهران را مهمترین عامل آلودگی هوا دانست و در این خصوص گفت:« خیابان‌های تهران ظرفیت تنها دومیلیون خودرو را دارند. خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه و تمایل مردم برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی وضعیت هوای تهران را به مرحله بحرانی می‌رساند. نارسایی‌هایی مانند فرسوده بـودن ماشـین‌هـا ، عـدم رعایـت اصـول استاندارد از طرف مردم، و نبود مدیریت کارامد همگی سبب شده‌اند که خودروها معـضل بزرگـی بـرای تهـران و حتـی ایـران بشود. هر چند اگر بخواهیم به این مسئله به شکل ریشه‌ای نگاه کنیم کارخانه‌های ماشین‌سازی که بیشترین عرضه را بین دارند باید شاخص‌های زیست محیطی را رعایت کنند.»

او در ‍پاسخ به این سؤال که عوامل محیطی چه تاثیری بر آلودگی هوای تهران دارد، گفت:‌«عوامل جغرافیـایی در آلودگی تهران بی‌تأثیر نیست. شهر تهران در یک محیطی نـیم بـسته قرار دارد. کوه‌های البرز در شمال و شمال شرق سدی برسر راه بادهای غربی هستند و سبب می‌شوند که آلاینده‌ها در شهر بماند و خارج نشود. وجـود شـرایط وارونگـی فـراوان و اسـتقرار مـداوم سیستم‌های پرفشار در طول سال همه از ویژگی‌های طبیعی منطقه هستند که نمی‌توان آنها را تعدیل کرده و یـا از بـین بـرد. از طرف دیگر تهران شهری است که از نظر اقلیمی استعداد پایداری ، بویژه در دوره سرد سال ، دارد و بـارش‌هـای پالاینـده آن اولاً کم است و ثانیاً در همه ماه‌های سال توزیع نشده‌اند . باد‌های جاروب کننده هم در همه جا وهمه روزها نمی‌وزند . بنابراین فعالیت‌های آلوده کننده در سطح شهر و در حومه آن به‌ویژه در قـسمت‌هـای غربـی و جنـوبی محـدود می‌شود. تنها عواملی که می‌توانیم به بهبودش فکر کنیم عوامل انسانی‌است .»

داورخواه ربانی بهترین راهکار را کاهش جمعیت تهران دانست و در این باره اظهار کرد:« با ایجاد شغل در شهرستان‌ها و ایجاد امکانات زندگی و ارائه خدماتی چون خدمات تفریحی، آموزشی و پزشکی مردم به زندگی در شهرهای دیگر تمایل پیدا می‌کنند و خواه ناخواه تهران خلوت‌تری خواهیم داشت. اگر افزایش جمعیت ادامه پیدا کند شرایط آلودگی شدید‌تر می‌شود . از طـرف دیگـر نرخ افزایش جمعیت با رشد فضای سبز هماهنگ نیست و سرانه فضای سبز ساکنان تهران بسیار کمتـراز اسـتاندارد بـین المللـی است. تغییر روند رشد جمعیت در تهران و حل مشکل آلودگی هوا مدیریتی جامع و مطالعات بنیادی می‌طلبد و با یک روز و دو روز حل نمی‌شود.باید بپذیریم اگر فکری به حال هوای تهران نکنیم اولین قربانی خودمان هستیم. حل این بحران اجماع مدیران در حوزه‌های مختلف را می‌طلبد.»

او درباره اینکه چطور می‌توان مردم را تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کرد گفت:‌« فرهنگ‌سازی به تنهایی کافی نیست. با یک بار استفاده از وسایل نقلیه عمومی متوجه کمبود‌های آن می‌شویم. شلوغی و ازدحام، تلف شدن وقت هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی مهمترین دلیل عدم تمایل مردم به استفاده از آنها است. باید شبکه حمل ونقل عمومی به اندازه‌ای تقویت و مدرن شود که مردم خودشـان تـرجیح بدهند بـا آن تـردد کننـد . ایجاد و اجرای قوانین خشک و سخت نمی‌تواند چاره کار باشد . مردم به دلایل و طرق مختلف سعی می‌کنند بـرای حل مشکل خود به نوعی قانون شکنی بکنند . افزایش سرعت و نظم شبکه حمل ونقل عمومی در درجه اول اهمیـت قرار دارد، به‌ویژه در دوره سرد سال.»

داورخواه ربانی کودکان و افراد بالای ۶۰ سال را آسیب پذیرترین قشر دانست و گفت:‌« ماندن در خانه و استفاده از سبزیجات بیشتر تنها توصیه‌ای است که می‌توان برای این افراد داشت.»

از سوی دیگر،جلسه پاسخگویی استاندار تهران در مورد آلودگی هوا، به بیان اظهارات کلیشه ای برای توجیه این اتفاق و البته اظهارات تاسف برانگیز در بیان رزومه کاری و کاهش آلودگی نسبت به سالهای گذشته!! اختصاص یافت! اظهاراتی که به نظر می آید کوچکترین فایده ای برای سلامتی شهروندان ندارد و تنها به تکمیل رزومه های اجرایی برخی اختصاص دارد!

به گزارش انتخاب ، استاندار تهران در واکنش به آلودگی افتضاح و وحشتناک در روزهای اخیر، به جای پاسخگویی به افکار عمومی برای به خطر افتادن جان میلیون ها شهروند بالاخص کودکان، سعی کرد با ارائه آمارهایی، از رزومه خود دفاع کند!

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، کیفیت هوای پایتخت نسبت به مدت مشابه سال 94 بهبود یافته است گفت: در این مدت، شمار روزهای ناسالم هوای تهران نسبت به سال گذشته 19 روز کاهش یافته است.

سیدحسین هاشمی عصر یکشنبه در پایان نشست کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای سال 95 تاکنون، هوای تهران 11 روز پاک, 193 روز سالم و 34 روز ناسالم بوده است.

او در ادامه ی رزومه سازی برای خود اضافه کرد: این آمار برای مدت مشابه سال 94 به ترتیب 12روز پاک, 175 روز سالم و 49 روز ناسالم بود.

وی در پایان و پس از اظهارات نفس گیر خود دردفاع از خود،‌ از شهروندان تهرانی نیز خواست تا فردا بخاطر سلامتی خانواده و فرزندان خود تا حد امکان از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

قوه قضائیه و سازمان بازرسی برای رفع آلودگی هواورود کنند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاثیر آلودگی هوا از فساد بدتر است گفت: قوه قضائیه و سازمان بازرسی برای رفع این معضل ورود کنند.

محمد حقانی خاطر نشان کرد: آلودگی هوا سلامت شهروندان را به خطر انداخته و این موضوع ضرورت ورود قوه قضائیه و سازمان بازرسی به مساله آلودگی هوا را بیشتر نشان می دهد.

وی با بیان اینکه هزینه های درمان ناشی از آلودگی هوا برای مردم بسیار سنگین تمام می شود گفت: آلودگی هوای شهر تهران مساله ای است که امنیت شهر تهران را به خطر انداخته و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

حقانی با بیان اینکه 80 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به عوامل متحرک و خودروها است، اظهار کرد: شهرداری باید بیشترین توان خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه توسعه شبکه مترو به عنوان پاک ترین وسیله حمل و نقل متمرکز کند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: در حال حاضر شهر تهران نیازمند هزار کیلومتر مترو است و بهتر است همه پروژه ها با هدف توسعه مترو متوقف شود.

پایتخت ایران، طی شبانه روز گذشته آلوده ترین هوای سال را تجربه کرد، کیفیت هوای تهران با شاخص 154 در شرایط ناسالم (وضعیت قرمز) برای همه افراد قرار دارد.

در طول چهار روز گذشته نیز هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که با توجه به تداوم این روند روز گذشته، کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت تشکیل جلسه داد؛ تعطیلی زنگ ورزش مدارس شهر تهران، ممنوعیت فروش روزانه آرم ورود به محدده طرح ترافیک و فعالیت معادن شن و ماسه تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه (امروز و فردا) مصوبه جلسه روز گذشته کمیته بود.

توقف فعالیت معادن شن و ماسه آبرفتی غرب تهران تا عادی شدن وضعیت هوا، لغو ورزش های همگانی در پارک ها و مجموعه های ورزشی شهر تهران، تشدید برخورد با خودروهای دودزا شامل خودروهای دولتی و غیردولتی، تشدید برخورد با موتورسواران دودزا و آلوده کننده شهر تهران از دیگر مصوبات جلسه کمیته اضطرار بود.

همچنین دراین جلسه بر عدم بکارگیری خودروهای دودزا در اتوبوسرانی، توقف فعالیت های عمرانی آلوده کننده توسط شهرداری تهران، استفاده حداکثری از ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر بویژه مترو و اتوبوسرانی، استقرار تیم های اورژانس در میادین اصلی شهر و اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه ها و صدا و سیما در زمینه توصیه های مراقبتی آلودگی هوای تهران به عنوان مصوبات این کمیته تاکید شد.

منبع:خبرگزاری سلامت نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار