120755
۲۹ آبان ۱۳۹۶
در گزارشی؛

میزبانی ویژه خدام از زائران کودک و نوجوان امام مهربانی

کودکان و نوجوانانی که برای زیارت به حرم مطهر می‌روند بخش‌هایی ویژه خودشان دارند که در آن، آداب زیارت را می‌آموزند و لحظاتی شاد را در جوار حریم رضوی تجربه می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، این روزها مهمانان حریم امام علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) از هر قشر و سن و سالی هستند؛ به ما توصیه‌شده وقتی به روضه می‌رویم، دست بچه‌هایمان را هم بگیریم و با خودمان ببریم تا محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از همان کودکی در دل بچه‌ها بنشیند و «ز کودکی خادم این تبار محترم» باشند.
این روزها که در حرم مطهر برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود تا در کنار اقامه عزای اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، معرفتمان نسبت به این خاندان مبارک بیشتر شود، کودکان و نوجوانان را نیز باید در این معرفت افزایی دخیل کنیم اما چه می‌شود کرد اقتضای سن کودکان طاقت سخنرانی‌های طولانی‌مدت یا مراسم‌های عزاداری را ندارد. ضرورت توجه به این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که روایت‌هایی از پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) را می‌بینیم که به پدران و مادران و هرکسی که در امر تربیت کودکان دخیل است، توصیه می‌کند که با کودکان با زبان خودشان سخن بگویید. اما کار آن‌قدرها هم سخت نیست؛ مثل پایگاه شهدای مدافع حرم که در حرم مطهر رضوی و در ورودی بست طبرسی قرارگرفته و مفاهیم معرفتی را با زبانی کودکانه به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد.

محوطه‌ای که با پرده‌هایی با تصاویر داستانی درباره امام رضا(علیه‌السلام) محصورشده و از ورودی آن با تصاویر شهدای مدافع حرم روی شاسی آغاز می‌شود؛ پایگاه شهدای مدافع حرم است و برنامه‌هایی ویژه نوجوانان و کودکان تدارک دیده است.
برنامه‌ها برای گروه‌های سنی کودکان یعنی از پنج تا هشت ساله و نوجوانان از 9 تا 14 ساله طراحی‌شده است، دختران و پسران نوجوان به‌صورت جداگانه در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.
صف کودکان همراه با پدر و مادرشان پشت ورودی غرفه توجهم را جلب کرد، خانمی در ورودی غرفه نشسته بود و کودکان را از پدر یا مادر تحویل می‌گرفت و به سمت بخش‌های مختلف هدایت می‌کرد.
کودکان همان اول سراغ ماژیک و مداد رنگی می‌روند و نقاشی می‌کشند؛ مربی به آن‌ها کمک می‌کند تا آداب زیارت را همراه با نقاشی بیاموزند، بعدازآن بچه‌ها به سفینه می‌روند و در آن کلیپ‌هایی با موضوع زیارت پخش می‌شود. برای بچه‌ها مسابقه هم در نظر گرفته‌اند که در آن با سؤالات ساده‌ای که مناسب سن و سالشان است، مسابقه می‌دهند و جایزه می‌گیرند.
کودکان در این غرفه‌ها پای قصه مربیان و عروسک‌گردانی هم می‌نشینند و در آخر هم به استخر توپ می‌روند و با دل خوش و لب خندان غرفه را ترک می‌کنند.
بخش نوجوانان هم به همین اندازه تنوع دارد. اول از پازل شروع می‌کنند؛ در این بازی تکه‌های پازل را کنار می‌چینند و احادیث نبوی را می‌آموزند. یا تصاویری از احترام به پدر و مادر یا سوره‌های قرآنی را کنار هم می‌چینند.
در بخشی دیگر، نوجوانان با همراهی دو مربی سیره امام رضا(علیه‌السلام) را به‌صورت نمایشی به تماشا می‌نشینند و پس‌ازآن در مسابقه‌ای تریبونی شرکت می‌کنند؛ موضوعاتی مانند وضو و نماز، سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مانند آن در این مسابقه مطرح می‌شود.
نوجوانان بعدازآن به بخش جایزه هدایت می‌شوند و در آن تلاش می‌کنند نمازشان را با قرائت صحیح بخوانند یا وضو بگیرند. در آخر هم نوجوانان در غرفه‌ای جمع می‌شوند و نوحه می‌خوانند و به زبان خودشان عزاداری می‌کنند.
ابوالفضل حاجی پور، مسئول هماهنگی مربیان این پایگاه می‌گوید که از تابستان که بازی‌ها طراحی و اجرا می‌شوند، مخاطبان بسیاری را به این بخش جذب کرده‌ایم.
او می‌گوید: بنا بود این پایگاه در پانزدهم مهر کارش را تمام کند و غرفه‌ها و وسایل آن‌ها جمع‌آوری شود اما با توجه به استقبال مخاطبان بنا شد تا آخر دهه صفر ادامه پیدا کند و برنامه‌هایی ویژه این ایام ارائه دهد.
حاجی پور بیان می‌کند که این پایگاه در شهریور، 13هزار نفر از نوجوانان زائر و مجاور را پذیرایی کرد که این آمار در مهرماه به 29 هزار نفر رسید؛ او ادامه می‌دهد: دلیل این افزایش مخاطب، استقبال مدارس از این پایگاه بود.
وی می‌گوید: در ایام شلوغی حرم در ایام پایانی ماه صفر که جمعیت بیشتری از زائران در مشهد حضور داشتند، بالغ‌بر 35هزار نفر در این پایگاه حضور پیدا کردند.
فاطمه رحمانی، از مربیان بخش کودکان است، او در گفتگو با خبرنگار ما به اشتیاق کودکان در غرفه‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: کودکان از اینکه آداب زیارت را با شیوه‌ای جذاب و خلاقانه می‌آموزند، استقبال می‌کنند.
رحمانی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها هم از خدمات این غرفه‌ها راضی هستند، بچه‌ها را به ما می‌سپارند و به زیارت می‌روند؛ وقتی دنبال فرزندشان می‌آیند، همین‌که لبخند رضایت را بر چهره آن‌ها می‌بینند، خوشحال می‌شوند.

مصطفی، نوجوان 12 ساله‌ای است که جعبه کوچک هدیه را به دست گرفته و از غرفه نوجوانان خارج می‌شود، از او می‌خواهم بسته را باز کند، کتابچه‌ای دارد با نام «کلبه آرامش» که با طراحی زیبا، مفاهیمی مانند ویژگی‌های روان‌شناختی پسران، نقش آن‌ها در خانواده و در جامعه را به زبان نوجوانان تبیین می‌کند. دفترچه کوچکی هم هست که از نوجوانان درباره مفاهیمی که در کتاب آموخته‌اند سؤال می‌پرسد، اما عطری که در این جعبه قرار داده‌اند، بیشتر توجه نوجوانان را جلب می‌کند.
مصطفی از حضور در پایگاه شهدای مدافع حرم ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: قبلاً هم موضوعاتی که در این غرفه‌ها مطرح شد، شنیده بودم. در مدرسه یا در مسجد. اما اینجا چون به شیوه جدیدی مطرح شد، جذاب‌تر بود.
مرضیه علیدوستی، بانوی اصفهانی است که دختر 6 ساله‌اش را برای بازی‌های غرفه کودکان آورده بود، به این نکته اشاره می‌کند که آموزش همراه با بازی باعث می‌شود ماندگاری مفاهیم مورد آموزش در ذهن کودکان بیشتر شود.
او که برای دومین بار است فرزند خود را برای بازی به پایگاه شهدای مدافع حرم می‌آورد، ادامه می‌دهد: دخترم از دیروز که به اینجا آمده، اشتیاق زیادی برای حضور دوباره در اینجا داشت. فکر می‌کنم این بار مشهد آمدن ما برای او خاطره‌انگیزتر از دفعات قبل باشد.
ماه صفر به پایان رسید اما آنچه همواره باقی خواهد ماند، خاطره‌هایی است که کودکان و نوجوانان ما در ذهن خود به یادگار خواهند داشت.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار