11132
۱۶ مهر ۱۳۹۵

چرا دهان شیرخواران برفک میزند ؟

رفک دهان شیرخوار چگونه ایجاد می شود این عارضه در شیرخواران به وفور دیده می شود گاهی اوقات اشتباهات والدین باعث ایجاد برفک در دهان نوزاد می شود تمام وسایلی که درون دهان کودک قرار میگیرند باید ضدعفونی شوند چون می توانند عاملی برای آلودگی محیط دهان شیرخوار باشند عامل برفک دهان نوزاد نوعی قارچ است که دارو‌های ضد قارچ مانند نیستاتین برای رفع این عارضه مفید می باشند.

به گزارش کودک پرس پرس : برفک دهان شیرخوار چگونه ایجاد می شود این عارضه در شیرخواران به وفور دیده می شود گاهی اوقات اشتباهات والدین باعث ایجاد برفک در دهان نوزاد می شود تمام وسایلی که درون دهان کودک قرار میگیرند باید ضدعفونی شوند چون می توانند عاملی برای آلودگی محیط دهان شیرخوار باشند عامل برفک دهان نوزاد نوعی قارچ است که دارو‌های ضد قارچ مانند نیستاتین برای رفع این عارضه مفید می باشند.

 بیماری‌ شایعی است اما به خاطر ظاهر نا‌مطبوعش، مادران را نگران می‌کند. برفک یا آفت دهان باعث بی‌قراری نوزاد می‌شود و می‌تواند حتی در شیرخوردن او اختلال ایجاد کند. دکتر علی اصغر متقی، متخصص کودکان و نوزادان به نگرانی‌های مادران درباره برفک دهان نوزادان پاسخ می‌دهد.

دکتر متقی برفک دهان را بیماری شایعی در شیرخواران می‌داند و درباره آن توضیح می‌دهد:« برفک دهان نوعی قارچ به نام «کاندیدا آلبیکانس»است که رگه‌های سفید رنگ دارد و روی زبان، داخل لپ و ته زبان تشکیل می‌شود. در پس زمینه رنگ سفید برفک، بافت التهابی قرمز رنگی قرار دارد. بنابر‌این پدران و مادران حتما باید بدانند که برفک دهان با دلمه‌های شیر روی زبان بچه تفاوت دارد. دلمه شیر فقط روی سطح زبان تشکیل می‌شود و لا‌به‌لای پرز‌های زبان بستر‌های سفید رنگی را ایجاد می‌کند.»

قارچ کاندیدا در دستگاه گوارش اغلب بزرگسالان و نوزادان وجود دارد و دستگاه ایمنی به کمک باکتری‌های مفید بدن آن را کنترل می کنند. اما در صورتی که سیستم ایمنی نوزادان به خوبی تکامل نیافته باشد و یا در اثر بیماری و مصرف دارو‌های شیمیایی، این سیستم ضعیف شده باشد، قارچ کاندیدا بیش از اندازه طبیعی رشد کرده و موجب عفونت قارچی در نوزاد می‌شود.

بسیاری از نوزادان ممکن است از همان روز‌های آغاز تولد به برفک دهان مبتلا شوند و به خاطر این بیماری نتوانند شیر بخورند. به همین دلیل دکتر متقی درباره علائم این بیماری می‌گوید:« در ماه‌های اول، والدین باید حواسشان به تغذیه نوزاد باشد تا اگر او مشکلی داشته باشد و شیر را پس بزند اقدامات لازم را انجام دهند. برفک دهان علاوه بر تغییر ظاهر زبان نوزاد نشانه‌های دیگری هم دارد. اگر بی‌قراری و گریه نوزادتان بیشتر از حد معمول باشد و نتواند شیر بخورد و آن را پس بزند شما حتما باید نگاهی به زبان او بیندازید.»

پیشگیری از برفک دهان بسیار ساده است و تنها با رعایت بهداشت عمومی و معمولی می‌توان از مبتلا شدن نوزاد به آن جلوگیری کرد. همچنین سینه مادر، پستانک، سر شیشه و یا قاشق غذا خوری نوزاد نیز نباید آلوده نباشد. اگر برفک دهان در نوزاد شدید شود، باعث اختلال در وزن‌گیری او می‌شود که متخصصان معمولا در این مواقع دارو‌های ضد قارچ مانند نیستاتین تجویز می‌کنند.

این متخصص نوزادان و کودکان راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری را ساده می‌داند و توصیه می‌کند:« اگر با سینه خودتان به نوزاد شیر می دهید مطمئن شوید که نوک سینه شما آلوده به این قارچ نباشد. در صورتی که نوک سینه‌تان دردناک و قرمز باشد، احتمال آلودگی به قارچ برفک دهان وجود دارد و امکان دارد دوباره این قارچ را به نوزادتان منتقل کنید. پس به پزشک مراجعه کنید تا او در صورت معاینه و تشخیص این بیماری برای شما و نوزادتان داروی ضد‌قارچ تجویز کند. اگر با شیشه به نوزادتان شیر می‌دهید، حواستان باشد که بعد از هر بار شیر خوردن، باید سر شیشه یا سر پستانک را خوب بشورید. نگهداری شیر در یخچال هم از رشد قارچ جلوگیری می‌کند.»

 

منبع: دکترسلام 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار