موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
10290
۰۶ مهر ۱۳۹۵

کودکم رنگها را یاد نمیگیرد !

كودكان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما كمك می‌كنیم راهكارهایی بیاموزید تا كودكتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد. كودكان در دنیای رنگینی زندگی می‌كنند، با این وجود تشخیص دادن رنگ‌ها برای كودك 3-2 ساله كار ساده‌ای نیست. اگر به نقاشی‌های كودكتان توجه كنید، حتما می‌بینید كه او گاهی آسمان را سبز و زمین را آبی می‌كشد... ناراحت نباشید این موضوع جای نگرانی ندارد. كودكان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما كمك می‌كنیم راهكارهایی بیاموزید تا كودكتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد.
به گزارش کودک پرس پرس :  كودكان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما كمك می‌كنیم راهكارهایی بیاموزید تا كودكتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد.
كودكان در دنیای رنگینی زندگی می‌كنند، با این وجود تشخیص دادن رنگ‌ها برای كودك 3-2 ساله كار ساده‌ای نیست. اگر به نقاشی‌های كودكتان توجه كنید، حتما می‌بینید كه او گاهی آسمان را سبز و زمین را آبی می‌كشد…
 ناراحت نباشید این موضوع جای نگرانی ندارد. كودكان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما كمك می‌كنیم راهكارهایی بیاموزید تا كودكتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد.
مفهومی ناملموس
درست است كه كودكان رنگ‌ها و اسامی مربوط به آنها را دیر می‌آموزند اما این مساله به آن معنی نیست كه دنیای اطرافشان سیاه و سفید است. از 18 ماهگی بینایی یك كودك تقریبا مثل یك فرد بالغ است و به خوبی رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهد. او می‌تواند كاملا متوجه این موضوع باشد كه 2 شی یكسان 2 رنگ مختلف دارند یا اشیای مختلف (تنه درخت، پایه میز، صندلی و…) پایه رنگی یكسانی دارند. به مرور كه كودك بزرگ می‌شود مقایسه‌ها در ذهن او شكل می‌گیرد و رنگ‌ها را بهتر می‌آموزد. با این حال شما می‌توانید او را در این راه یاری كنید.
بازی‌های متفاوت
هر نوع بازی كه كنجكاوی كودك را تحریك كند در آموزش رنگ به او موثر است. پیشنهاد می‌كنیم یك ظرف بردارید و در آن میوه‌های مختلفی از جمله گوجه‌فرنگی، آلوی زرد و كشمش بریزید. از او بخواهید آنها را با توجه به نوع و رنگ جدا كند.
بار دیگر چند نوع میوه و سبزی تنها با دو رنگ متفاوت انتخاب كنید و از او بخواهید تنها براساس رنگ آنها را از هم جدا كند مثلا توت‌فرنگی و گوجه را در یك دسته و موز و آلو را در دسته دیگر قرار دهد. اجازه ندهید فرزندتان از بازی خسته و دلزده شود. به موقع آموزش‌ را تمام كنید تا حوصله‌اش سر نرود.
دایره لغاتش را غنی كنید
شناخت رنگ‌ها الزاما به معنی آموختن نام آنها نیست. اگر كودك شما توانسته رنگ‌ها را بشناسد و آنها را از هم تفكیك كند، می‌توانید نام آنها را هم كم‌كم به او آموزش دهید. این كار را به مرور و با كمك كارهای روزانه انجام دهید مثلا وقتی لباس می‌پوشد توجه او را به رنگ قرمز كفش‌هایش جلب كنید یا وقتی در پارك قدم می‌زنید با نشان دادن اردكی كه در دریاچه وسط پارك شنا می‌كند، رنگ سفید را به او بیاموزید. سعی كنید كنار این مسایل رنگ‌های متضاد و هارمونی‌دار را هم به او آموزش دهید، اما عجله نكنید. كودك به اندازه كافی فرصت دارد تا این مسایل را یاد بگیرد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

13 نظر برای "کودکم رنگها را یاد نمیگیرد !"

سلام پسر چهارساله دارم نام رنگها را اشتباه میگوید اما از لحاظ تفکیک که مثلاً رنگ شلوار آبی اش با کمد آبی اش یکیست
ولی توانایی تشخیص نان رنگ ندارد . زرد و سبز . آبی و قرمز را جابه‌جا میگویید اما نارنجی را درست تشخیصونام میبرد

پسر منم دقیقا همینه سه سالشه فقط رنگ سیاه وسفیدو درست میقه بقه همشو جابجا میگه.چرا اینجورین؟☹

پسر منم همینجوره بلده بگه مثلا میگ رنگ آسمان بارنگ مدادیکی ولی اسمش را یاد نمیگیره همش فک میکنم هوشش کمه

پسر منم دقیقا همینه سه سالشه فقط رنگ سیاه وسفیدو درست میگه بقیه همشو جابجا میگه.چرا اینجورین؟☹

سلام دخترم پنج ساله تمام شده رفته تو شیش انشالله مهر بیاد باید بره کلاس اول هر کار میکنم هر چی با هر روشی رنگها رو یاد نمیگیره

دختر منم همینطوره، امسال باید بره مدرسه، ولی هنوز یاد نگرفته، هر روشی که بوده رو امتحان کردم..

دخترمن هم هشت سالشه رنگهارا بلد نیست

سلام.دخترذمن هم پنج سالشه وهنوز رنگها را اشتباه میکه.ممکنه مشکل تشخیص رنگ داشته باشه؟

سلام دختر من هم شش سالش هس رنگاهم بلد نیست باید چکار کنم

سلام دخترم پنج ساله تمام شده رفته تو شیش انشالله مهر بیاد باید بره کلاس اول هر کار میکنم هر چی با هر روشی رنگها رو یاد نمیگیره

سلام دختر من هم شش سالش هس رنگاهم بلد نیست باید چکار کنم

سلام دختر من ۳ و ۳ ماهشه رنگهارو خوب تشخیص میده از هم و کنار هم میچینه اما اسم رنگهارو اصلا نمیگه جابه جا میگه و موقع تمرین کردن هم اصلا یادش نمیمونه نمیدونم چچکار کنم ایا این بده که نمیگه ؟ واینکه فقط در نقاشی خط خطی میکنه هرچی بهش مربع یا دایره یاد میدم انجام نمیده قصه اصلا نمیزاره براش بخونیم نه فقط منکه مادرشم هر کس دیگه هم امتحان کردیم حتی از بچه های بزرگتر کمک گرفتم نمیخاد گوش بده کتاب میگیره که خودش بخونه و خودش داستان میگه از خودش اصلا حوصله نشستن و گوش دادن نداره به نظرتون اینایی که گفتم بده یا طبیعیه ؟؟ اعداد تا ده خوب میشماره البته بدون عدد چهار یه شعر هایی هم بلده میخونه اما بیشتر از نصفه شعر شروع میکنه به خوندن خیلی دقتش تو خیابون ادرسها خوبه ذهن عالی داره واسه ادرسا به یاد اوردن خاطرات اما نمیدونم چرا اسم رنگهارو به خاطر نمیسپاره

پسر من هم چهار سال و ده ماهشه‌ دقیقا همین مشکل رو داره

آخرین اخبار