موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
29272
۲۹ مهر ۱۳۹۶
داور جشنواره ملی تولید کتاب رضوی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

انتقاد داور جشنواره ملی تولید کتاب رضوی از عملکرد برخی از نویسندگان

غلامرضا صفار، استاد دانشگاه و داور جشنواره ملی تولید کتاب رضوی چهارمحال و بختیاری نسبت به روش عملکرد برخی از نویسندگان در جشنواره امام رضا (علیه السلام) انتقاد کرد و گفت: نویسندگان باید به جد از پرداخت های مشابه و تکراری بپرهیزند.

به گزارش کودک پرس ، غلامرضا صفار، استاد دانشگاه و داور جشنواره ملی تولید کتاب رضوی چهارمحال و بختیاری در حاشیه نمایشگاه کتاب تکراری بودن موضوع و نوع پرداخت نویسندگان به محورهای جشنواره امام رضا (علیه السلام) را از مهمترین آسیب های این آثار دانست و گفت: شاید بتوان تکراری بودن موضوع را با نوع نگاه و زاویه پرداخت متفاوت برطرف کرد اما نویسندگان باید به جد از پرداخت های مشابه و تکراری بپرهیزند.

وی با تاکید بر توجه به خلاقیت و نوآوری در داستان نویسی، افزود: سوژه یابی بر اساس احادیث و آموزه های امام رضا (علیه السلام) می تواند فرصت خوبی را برای ایجاد خلاقیت و پرداخت های جدید و نو در آثار نویسندگان فراهم آورد.

داور جشنواره ملی تولید کتاب رضوی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طی ١٠ دوره گذشته جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی که در ٢ سال اخیر به جشنواره تولید کتاب رضوی تغییر نام یافته، خلاقیت و نوآوری در آثار نویسندگان بسیار کم بوده و ما شاهد تولید داستان های حرفه ای و خلاقانه نبوده ایم.

صفار بابیان اینکه بیش از ٨٠ درصد آثار تولیدی نویسندگان، خاطره نویسی بوده است، اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان فرق بین داستان کوتاه، قصه و خاطره نویسی را نمی دانند و به شکل آماتور و غیرحرفه ای در جشنواره شرکت می کنند که این موضوع نمی تواند بر غنای جشنواره بیفزاید.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های آثار داستان کودک و نوجوان رضوی، سن نویسنده است، به این صورت که یا کودکان و نوجوانان نویسنده هستند و یا بزرگسالان برای قشر کودک و نوجوان داستان می نویسند که در هر دو شکل باید به اصول حرفه ای داستان نویسی توجه ویژه ای صورت گیرد.

صفار بابیان اینکه برخی به طور غریزی خوب داستان می نویسند اما غریزه خوب برای تولید آثار ماندگار کافی نیست، تصریح کرد: افراد خوش ذوق و قریحه باید آموزش های لازم را هم فراگیرند چراکه غریزه خوب داشتن به تنهایی کافی نیست.

وی، یکی از اهداف برگزاری جشنواره تولید کتاب رضوی را تربیت نویسندگان نواندیش و حرفه ای دانست و گفت: با برنامه ریزی درست و بلندمدت و ارائه آموزش های لازم به نویسندگان تازه کار می توان این مهم را بخوبی محقق کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه به مدت ٢ سال است که جشنواره بصورت کتاب برگزار می شود سبب شده تا کارهای حرفه ای تر تولید و رقابت ها حرفه ای تر شود.

 

منبع: روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار