160888
۲۹ خرداد ۱۳۹۷

موفقیت بیمارستان مادر و کودک شوشتری در حفظ ارتقای سلامت نوزادان

مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: بیمارستان مادر و کودک شوشتری، دومین بیمارستان استان در حفظ ارتقای سلامت نوزادان است.

به گزارش کودک پرس ، سهیلا رفیعی مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: اداره سلامت نوزادان و کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای نظارت بر ارتقای سطح سلامت نوزادان در سطح استان، شاخص‌هایی از جمله NMR (شاخص مرگ نوزادی)، فوت نوزاد کمتر از دو هزار و پانصد گرم، حضور متخصص کودکان مقیم، آسیفکسی، با جمع امتیاز ۱۰۰ مد نظر قرار داده است تا وضعیت هر بیمارستان با کسب امتیاز مشخص شود و برای ارتقای این شاخص‌ها تلاش کند.

 

وی، تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت نوزادان به عنوان یک گروه آسیب پذیر در خدمات بهداشتی درمانی را دارای جایگاهی ویژه خواند و افزود: بر اساس آمار‌های موجود، از ۱۳۰میلیون نوزادی که هر سال در دنیا متولد می‌شوند، ۴ میلیون در کمتر از یک هفته جان خود را از دست می‌دهند که ۹۹ درصد از این مرگ‌ها در کشور‌های در حال توسعه رخ می‌دهد و مرگ نوزادی ۳۸ درصد از کل مرگ‌های زیر پنج سال را شامل می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه میزان مرگ نوزادان ایرانی از متوسط جهانی کمتر است، ادامه داد: مرگ و میر نوزادان، یکی از شاخص‌های مهم بهداشتی و نشان دهنده وضعیت سلامت و بهداشت نوزادان هر کشور است که همه کشور‌ها موظف به کاهش آن هستند، این شاخص بر اساس میزان مرگ نوزادان در هر هزار تولد زنده محاسبه می‌شود.

مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، به علت بهبود وضعیت بهداشتی و اجرای برنامه‌هایی مانند واکسیناسیون سراسری، میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان در ایران به سرعت پایین آمده که حدود ۶۰ درصد این مرگ و میرها، مربوط به دوران نوزادی یا همان ۲۸ روز نخست تولد است.

 

وی، مهمترین علت مرگ نوزادی در ایران را نارسی نوزاد هنگام تولد، کم وزنی شدید و تولد زودتر از موعد برشمرد و افزود: تمام تلاش وزارت بهداشت در این است که نوزادانی که بعد از ۲۶ هفتگی به دنیا می‌آیند و نارسی جدی ندارند، زنده بمانند؛ اما در بعضی از موارد، امکان نجات جان این نوزادان میسر نیست.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار